I'M ONLY SLEEPING - album 'REVOLVER'



Kompozycja: Lennon (80%) & McCartney (20%)
Napisana: marzec 1966
Nagrana: 27 kwietnia, 5-6 maja 1966
Mix: 6,12,20 maja, 6 czerwca 1966
Wydana: 5 sierpnia 1966 (UK), 20 czerwca 1966 (USA)
Podejścia: 13
Długość: 2'58”
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick, Phil McDonald

Obsada:
John  wokal. Rytmiczna gitara (1964 Gibson J-160E)
George – chórki, gitara solowa (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster),
Paul  – chórki , gitara basowa (1963 Hofner 500/1), gitara solowa (1962 Epiphone Casino ES-230TD),
Ringo – perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl)


Dostępne:
Revolver (UK: Parlophone PMC 7009; PCS 7009; US: Capitol (S)T 2576; Parlophone CDP 7 46441 2)
"Yesterday"... and Today (US: Capitol (S)T 2553)
Anthology 2

Najbardziej „senną” piosenkę na płycie, John napisał pod wpływem Paula, który regularnie „najeżdzał” dom Johna popołudniami w celu wspólnej pracy nad piosenkami, w czasie gdy John uwielbiał oddawać się swojej popołudniowej drzemce.
PAUL:(na temat współpracy z Johnem – RK) „Jednego dnia w tańcu ja prowadziłem , np. w „Paperback Writer”, następnego dnia tango prowadził John jak np. w „I'm Only Sleeping”. Wcale nie konkurowaliśmy ze sobą, to było wspaniałe”
Bez rygorów jakie panowały w czasie tras, John mieszkający poza Londynem, poza rozrywkowym lub bardzo miejskim życiem jakie codziennie wiedli w stolicy trzej pozostali Beatlesi, namiętnie palił marihuanę i leniuchował w łóżku. W słynnym artykule Maureen Cleave o Johnie, w którym ten wypowiada swoją słynną sentencję o większej popularności zespołu niż Jezusa, dziennikarka napisała tak:
Może spać w nieskończoność, to prawdopodobnie najbardziej leniwy człowiek w Anglii. 'Duchowo leniwy' jak mawia on sam. 'Nie dbam o czytanie, pisanie, rozmawianie lub obserwowanie na coś, ale seks jest jedyną psychiczną rzeczą, która mnie może poruszyć'.
John napisał tekst na odwrocie kartki pocztowej, upomnienia, że zalega z opłatą za radiowy abonament (dokładnie 12 funtów i trzy szylingi – kartka datowana na 22 marca 1966). Oryginalny tekst zawiera powtórzoną frazę „got to get to sleep”, porzucona w finalnej wersji oraz zwrot „float downstream” (surrealistyczny zwrot Johna, kochającego finezyjną zabawę słowami) zamieniony na końcu „float upstream”. Czy John zapłacił należność, nie wiemy. Pewne jest to, że karta ta z tekstem odręcznym Johna w grudniu 2010 roku została sprzedana na aukcji za ponad pół miliona dolarów.
Oryginalny zapis tekstu 'I'M ONLY SLEEPING

Dwa dni po napisaniu tekstu zaczęto nagrywać piosenkę w oryginalnym czteroosobowym składzie plus nieznany muzyk grający na wibrafonie. Piosenkę pomógł dokończyć Paul, w melodii oraz w refrenie ze słowami "keeping an eye on the world going by my window”. Nagrano 11 podejść – tak, skończyły się już bezpowrotnie czasy, gdy zespół będzie nagrywał piosenkę w 2-3 podejściach – i John zostawił piosenkę, będąc niezadowolonym z dotychczasowego rezultatu. O ile John specjalnie nie „czepiał” się piosenek Paul, aprobując już fakt, że piosenka podoba się Paulowi, w przypadku swoich stawał się coraz bardziej wymagającym, ostateczne efekty kwitował i tak, że może być ale mogłoby być lepiej. 5 kwietnia John (do „autorstwa” przyznaje się także i Harrison, ale prawdopodobne jest, że wszystko było dziełem przypadku - RK) zdecydował, że trzeba dograć jeszcze solo na gitarze puszczone od tyłu – po raz pierwszy w nagraniach The Beatles. John wpadł na ideę zastosowania takie „muzycznej innowacji” w domu, gdy nagrywał na swoim magnetofonie kilka tygodni wcześniej utwór „Rain” i nałożył na magnetofon odwrotnie taśmę i usłyszał nagranie puszczone od tyłu. Ten pozornie prosty fragment utworu, a nadający mu niesamowity „senno-odlotowy” klimat, nagrywano przez ponad 14 godzin – raz solo nagrane z gitarowym fuzzem, raz nie, następnie nałożone na siebie razem. Gdy odegrano solo od tyłu zabrzmiało ono idealnie i w studiu nawet sam John pokiwał głową z zadowoleniem. Na drugi dzień nałożono głosy i piosenka była gotowa. Na gitarach grał Harrison, który także chciał by taśmę puścić z jego solo od tyłu. Usłyszał podobno efekt takiej „podmiany” kiedyś, gdy operator źle nałożył taśmę na szpulę i puścił.
W celu osiągnięcia „marzycielskiego” efektu (jak go nazwał George Martin), ścieżki z podkładem instrumentalnym lekko spowolniono, zmieniając tonację z E-moll do zbliżonej do klucza Eb. Potem to samo zrobiono z głosem Johna, zdublowanym i dopasowano prędkość wokalu do szybkości instrumentalnego podkładu. Efekt był mocniejszy a Beatlesi zaczęli sobie zdawać sprawę, że nagrywają piosenki, których nie będą mogli z oczywistych powodów wykonywać na scenie. Dlatego repertuar koncertowy strasznie różnił się od ich nowego materiału. Podczas koncertów w 1966 roku, ktoś kto by usłyszał na scenie po raz pierwszy (teoretyzuję) np. „Baby's In Black” czy „Twist And Shout” nie mógłby uwierzyć, że to ten sam wykonawca, którego słyszy w domu na adapterze np. w „I'm Only Sleeping” czy „Eleanor Rigby”.
27 kwietnia 1966 , zdjęcie z sesji z nagrywania 'I'm Only Sleeping'
 PAUL: „Taśma puszczona została od tyłu i 'Co to takiego do diabła?'. Ten efekt. Nikt nie znał wcześniej takiego soundu. Powiedzieliśmy' 'Na Boga, to jest fantastyczne. Czy możemy to odtworzyć ? Tak to się stało i tak odkryliśmy „odwrotną gitarę”. To naprawdę było piękne solo. To brzmi jak coś, czego nie potrafiłbyś zagrać”.
Według George'a Harrisona, w tym czasie gdy eksperymentował z gitarą do piosenki 'Rain' (14 kwietnia) założono taśmę od tyłu i wszyscy usłyszeli tego efekt. ”Puściliśmy odwróconą taśmę,później w podobny sposób nagraliśmy gitary... byliśmy wszyscy bardzo podekscytowani tym co słyszeliśmy, o było magiczne”
Tak więc każdy z Beatlesów zapamiętał to inaczej, nawet Ringo wspominał, że wszyscy uczyli George'a Martina niektórych efektów, sztuczek jakie wszyscy czterech robili na swoich domowych magnetofonach. Mark Lewisohn w swoje książce o nagrywaniu przez Beatlesów płyt pisz,że George Harrison później proponował, że zagra dokładnie taką melodię jak powstała po puszczeniu sola gitarowego od tyłu. Pozostali muzycy łącznie z Martinem uznali, że oryginalny, senny efekt jest bardziej odpowiedni dla tekstu utworu.
Kończąc ten wątek uzupełnię tylko o wspomnienia jednego z inżynierów, Geoffa Emricka , który napisał, że nagrywanie tego efektu trwało tak długo, że wszyscy zaczęli żałować, że wpadli na pomysł nagranie takiego efektu technicznego.
GEOFF EMERICK: „Phil McDonald powiedział mi później, że nie czuł ramion przez kilka następnych dni, które okropnie go bolały od ciągłego podnoszenia, przenoszenia, przewracania ciężkich szpul z taśmą...”
Istnieje aż pięć różnych miksów tej piosenki, każdy z nich zawiera jednak te nietypowe solo na gitarze: oryginalny miks stereo i mono, miks stereo i mono wydany w USA na albumie 'Yesterday... and Today” oraz miks mono przerobiono na dwukanałowy stereo, użyty na pierwszych wytłoczonych wersjach 'Yesterday...', później usunięty. Już choćby z tego tytułu, 'I'm Only Slepping” jest piosenką unikalną w katalogu Fab 4. Efekty zastosowane w tej piosnce próbowało później naśladować wielu artystów jak choćby Jimi Hendrix w “Are You Experienced?”, Marc Bolan i T.Rex w „Cosmic Dancer”, King Crimson w „Book Of Saturday” czy nawet The Red Hot Chilli Peppers w „Give It Away”.

When I wake up early in the morning,
I lift my head, I'm still yawning.

When I'm in the middle of a dream,
I stay in bed, float upstream.
Please don't wake me,
No, don't shake me,
Leave me where I am,
I'm only sleeping.

Everybody seems to think I'm lazy,
I don't mind, I think they're crazy,
Running everywhere at such a speed,
Till they find there's no need.
Please don't spoil my day,
I'm miles away
And after all
I'm only sleeping.

Keeping an eye on the world going by my window,
Taking my time,
Lying there and staring at the ceiling,
Waiting for a sleepy feeling.

Please don't spoil my day,
I'm miles away
And after all
I'm only sleeping.

Keeping an eye on the world going by my window,
Taking my time,
When I wake up early in the morning,
Lift my head, I'm still yawning.
When I'm in the middle of a dream,
I stay in bed, float upstream.
Please don't wake me,
No, don't shake me,
Leave me where I am
I'm only sleeping. 

I'M ONLY SLEEPING
I'm Only Sleeping - demo
I'm Only Sleeping - oryginalna prędkość



Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz