PIOSENKI FAB 4 NIE NAGRANE PRZEZ THE BEATLES

Duża ciekawostka dla fanów zespołu – ale jak z pogranicza działalności zespołu. PIOSENKI ZESPOŁU, KTÓRYCH BEATLESI NIE NAGRALI. Co to oznacza ? Poniżej wykaz piosenek, których autorami li członkowie zespołu, piosenki te nigdy nie zostały przez nich nagrane lub nigdy nie opublikowane na oficjalnych płytach zespołu (w wytwórni EMI) w okresie istnienia zespołu. Poniżej z opisu każdej piosenki zorientujecie się co naprawdę oznacza tytuł postu.

IN SPITE OF ALL THE DANGER (kompozycja: McCartney – Harrison)
YOU'LL BE MINE (Lennon – McCartney)
CAYENNE (McCartney)
zamierzchłe nagrania „wczesnych The Beatles” - nagranie dostępne na CD „Anthology 1” ('1995), trudno określić dokładną datę nagrań.

CRY FOR A SHADOW (Harrison – Lennon)
nagrana prawdopodobnie: 22 czerwca 1961, The Beatles z Pete Bestem na perkusji. Jedyny wyjątek, bo piosenka nagrana !!! przez The Beatles ale znalazła się w tym zestawieniu z powodu braku jej w oryginalnej dyskografii 1962 – 1970 w EMI Records. Dostępna na CD „Anthology 1” ('1995)

I'LL BE ON MY WAY (Lennon--McCartney)
Singiel Billy J Kramer with the Dakotas, kwiecień 1963. The Beatles zagrali ją w BBC radio, 4 kwietnia 1963, ta wersja jest dostępna na wydanym w 1994 CD:"Live at the BBC".

BAD TO ME (Lennon--McCartney)
Singiel: Billy J Kramer with the Dakotas, lipiec 1963. Demo w wykonaniu samego Johna można znaleźć na bootlegach .
TIP OF MY TONGUE (Lennon--McCartney)
Singiel: Tommy Quickly, lipiec1963. The Beatles dokonywali prób ją nagrać w listopadzie 1962.
HELLO LITTLE GIRL (Lennon--McCartney)
Singiel:the Fourmost, sierpień 1963. CD "Anthology 1" in 1995.
LOVE OF THE LOVED (Lennon--McCartney)
Singiel: Cilla Black, wrzesień 1963. Wersja The Beatles z Paulem jako solowym wokalistą znalazła się na słynnych „taśmach Decca” z 1962, dostępna na bootlegach , wyrzucona przez Paula z serii Anthology.
I'LL KEEP YOU SATISFIED (Lennon--McCartney)
Singiel: Billy J Kramer with the Dakotas, listopad 1963.
I'M IN LOVE (Lennon--McCartney)
Singiel: the Fourmost, listopad 1963.
A WORLD WITHOUT LOVE (Lennon--McCartney)
Singiel: Peter and Gordon, February 1964.
ONE AND ONE IS TWO (Lennon--McCartney)
Singiel:the Strangers with Mike Shannon, maj 1964.
NOBODY I KNOW (Lennon--McCartney)
Singiel: Peter and Gordon, maj1964.
LIKE DREAMERS DO (Lennon--McCartney)
Singiel: the Applejacks, czerwiec 1964. CD "Anthology 1".
YOU'LL KNOW WHAT TO DO (Harrison)
Wiele lat znana tylko jako wersja demo nagrana dla EMI 3 czerwca 1964 roku i zarejestrowana. CD "Anthology 1" 1995.

FROM A WINDOW (Lennon--McCartney)
singiel: Billy J Kramer with the Dakotas, lipiec 1964.
IT'S FOR YOU (Lennon--McCartney)
singiel : Cilla Black, lipiec 1964.
I DON'T WANT TO SEE YOU AGAIN (Lennon--McCartney)
singiel : Peter and Gordon, wrzesień 1964.
IF YOU'VE GOT THE TROUBLE (Lennon--McCartney)
Nagrana próbnie przez the Beatles 18 lutego 1965, CD "Anthology 2".
THAT MEANS A LOT (Lennon--McCartney)
singiel: P J Pro , lipiec 1965. CD "Anthology 2".
12-BAR ORIGINAL
Próby the Beatles 4 listopada 1965; dostępna na bootlegach. Długi, instrumentalny utwór, wersja skrócona na CD "Anthology 2".
WOMAN (Webb)
singiel: Peter and Gordon, styczeń 1966. Bernard Webb to pseudonim Paul McCartney." instead.
EVERYWHERE IT'S CHRISTMAS
OROWANYIA
PLEASE DON'T BRING YOUR BANJO BACK
Nagrana 25 listopada 1966, część "Pantomime: Everywhere It's Christmas", z gwiazdkowej płyty zespołu w 1966 the 1966 Christmas record. Z zespołem śpiewa Mal Evans.
CATCALL (McCartney)
Z albumu the Chris Barber Band, październik 1967, Paul spiewa z zespołem na samym końcu utworu. Wersja The Beatles prawdopodobnie z listopada 1962, dostępna na bootlegach, zdaniem niektórych w zestawie koncertowym wczesnych Beatlesów (podobnie jak 'Catswalk')
SHIRLEY'S WILD ACCORDION (Lennon--McCartney)
Nagrana 12 października 1967 przez Shirley Evans, Reg Wale, Paula oraz Ringo na potrzeby filmu "Magical Mystery Tour" ale w nim nie wykorzystana.
JESSIE'S DREAM (McCartney--Starkey--Harrison--Lennon)
Nieznana data nagrania, wykorzystana w "Magical Mystery Tour" (scena z toną spaghetti).
CHRISTMAS TIME (IS HERE AGAIN) (Lennon--McCartney--Harrison--Starkey)
PLENTY OF JAM JARS
Nagrana 28 listopada 1967 – na płycie "Christmas Time is Here Again!"z 1967. Dłuższa wersja piosenki dostępna na bootlegach, także na singlu CD "Free As A Bird" w1995.
STEP INSIDE LOVE (Lennon--McCartney)
singiel Cilla Black, marzec 1968. Słabej jakości wersja w wykonaniu Paula dostępna na bootlegach.
THINGUMYBOB (Lennon--McCartney)
singiel: John Foster and Sons Ltd Black Dyke Mills Band, 26 sierpnia 1968 (jeden z czterech pierwszych singli nowej wytwórni Beatlesów – Apple) – produkcja: Paul, numer instrumentalny.
SOUR MILK SEA (Harrison)
singiel : Jackie Lomax, 26 sierpnia1968 (jeden z pierwszych czterech singli Apple – jw.), produkcja: George Harrison, grający także na gitarze. Wersja Beatlesa solo na bootlegach.
CIRCLES (Harrison)
Demo George'a nagrana jak wiele innych demo w czasie sesji do Białego Albumu, nigdzie więcej nie pojawia się.

NOT GUILTY (Harrison)
Próbowana przez The Beatles od 7 do 12 sierpnia 1968. Nagrana przez George'a rok później. Wersja zespołu dostępna na CD "Anthology 3".
WHAT'S THE NEW MARY JANE
Fab4 próbowali to wiele razy, od 14 sierpnia 1968, aż do nagrania 26 listopada 1969.Piosenka prawie nie została singlem w Plastic Ono Band z "You know my name". Specjalna wersja na CD "Anthology 3".

ETCETERA
Demo Paula, EMI, 20 sierpnia 1968, odrzucony. Osiągalne tylko na bootlegach.
BADGE (Harrison--Clapton)
Zawarte na albumie Cream „Goodbye”, luty 1969, George na gitarze rytmicznej.
Paul piano intro (Lennon--McCartney)
Wolny kawałek Paula, użyty na początku filmu "Let it be", nagrany w styczniu 1969. Dostępny na bootlegach jak cała ścieżka do filmu.
Jazz piano song (McCartney--Starkey)
Jw. kompozycja Paula i Ringo.
SUZY PARKER (Lennon--Starkey--Harrison--McCartney)
Rockowy, gitarowy numer z Johnem jako głównym gitarzystą , użyty w filmie "Let it be", styczeń 1969.
TEDDY BOY (McCartney)
Próby tej piosenki z 24 stycznia 1969 zawarte są na albumie "Get Back". Paul nagrał ną na swoim pierwszym albumie.
ALL THINGS MUST PASS (Harrison)
Demo nagrane przez George'a w lutym 1969 roku, CD "Anthology 3". Beatlesi próbowali ją nagrać ale później już nigdy nie wrócono do tej piosenki, tytułowego numeru z albumu George'a w 1971. 1971.
GOODE (Lennon--McCartney)
singiel Mary Hopkin, marzec 1969, produkcja Paul. Wersja Paula na bootlegach.
COME AND GET IT (McCartney)
singiel Badfinger, grudzień 1969, jeden z większych zespołów przebojów tej kapeli, wyprodukowany przez Paula. Wersja Paula na bootlegach
PENINA(McCartney)
Paul śpiewa na sesji 'Get back, dostępne na bootlegach. Penina to nazwa hotelu w Portugalii, gdzie Paul spędzał swoje wakacje w 1968.
'Get Back' - taśmy
Trudna sprawa, wszystko dostępne na bootlegach, często zbitki małych fragmentów utworów, czasem połączone, powplatane w siebie. Po wstępnej selekcji wybrałem te (zawarte oczywiście na tramach z tytułu sesji) najbardziej pewne jako kompozycje kogoś z Fab4:
Piosenki Paula ukończone później:
Another day, Back seat of my car, Every night, Suicide, Teddy boy
Piosenki Johna (jw)
Child of nature (przyszła: Jealous guy), Give me some truth
Piosenki George'a (jw)
All things must pass, Let it down, Hear me lord, Isn't it a pity

Soundtracks – Muzyka Filmowa

The Family Way
Muzyka instrumentalna :Paul McCartney, George Martin, film z 1966
Wonderwall
Muzyka instrumentalna :George Harrison, film z 1968. Beatles nigdy nie zaśpiewał ani nie zagrał żadnego fragmentu z filmu, ale aranżował oraz był producentem. Często niektórzy uważają ten album za jego pierwsze solowe wydawnictwo. 
 

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
 

4 komentarze:

  1. "Badge" trochę na wyrost znalazł się na tej liście - w żadnym wypadku nie można nazwać go "piosenką Fab 4" ;) George i (podobno) Ringo tylko pomogli Claptonowi dokończyć ten utwór.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hm... Definicja postu tłumaczy jakie piosenki znajdują się na tej liście. Wszystkie źródła do jakich dotarłem, do których łatwo można dotrzeć wyjaśniają, że bezdyskusyjnie utwór Claptonowi (na singiel Cream) POMÓGŁ skomponować George Harrison, z przyjacielskich względów George 'oddał' prawa autorskie swemu Przyjacielowi i dlatego na etykietach singla widnieje tylko Eric. Ba, George grał nawet w nagraniu tego utworu jako drugi gitarzysta. "Badge' to jedna z nielicznych kompozycji gdzie właśnie Cream poszerzył swój skład w nagraniach no i gdzie śpiewał Eric (który zresztą szybko po nagraniu tego utworu opuścił zespół). Słowa piosenki - lekko bez sensu - pochodzą z bełkotu pijackiego pomiędzy Ringo i George'a. Clapton zobaczył właśnie notkę tego tekstu u Harrisona i błędnie zinterpretował słowo Bridge (refren, część utworu łącząca powtarzające się jego fragmenty) na Badge. To chyba tyle i dzięki za staranne przeglądanie mego postu (blogu). Ringo prócz nieświadomego udziału jego słów w utworze nie miał nic wspólnego z utworem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiś czas temu, kiedy pisałem artykuł o utworach Cream, znalazłem inna genezę tego utworu. Może podam link, żeby nie kopiować całej wypowiedzi George'a: http://pablosreviews.blogspot.com/2014/12/najwazniejsze-utwory-cream.html
    Co prawda pochodzi ona z wywiadu przeprowadzonego w 1977 roku, a więc niemal dekadę później po nagraniu "Badge", przez co Harrison mógł już nie pamiętać dobrze szczegółów. Z tego fragmentu jasno jednak wynika, że Eric na początku sam pisał ten utwór, a George pomógł mu dopiero później.

    Ale może źle rozumiem zamysł powyżej listy ;) Wydawało mi się, że chodzi w niej o utwory, które Beatlesi pisali z zamiarem nagrania ich i umieszczenia na swoim albumie, ale ostatecznie z nich rezygnowali i oddawali innym wykonawcom (vide np. "Sour Milk Sea"). Tymczasem "Badge" nigdy nie miał być utworem Beatlesów, stąd moje zdziwienie, że jest na tej liście ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wskocz na mój nowy post : Niewydane piosenki Fab4. Tam wyraźnie zaznaczam, że chodzi moi (tutaj także) wszystkie utwory, które miały 'cokolwiek wspólnego' z The Beatles a więc nie tylko pisanie dla siebie. Pozdrawiam i dzięki :) Co do komentarza George'a... Hm..Przyjaźń Erica i Beatles przetrwała wszystko, (nawet odejście Patti), czasem po latach oddaje się tzw. 'credits' Przyjacielowi i tak to rozumiem. Poza tym uznałem już tutaj wkład George'a w sam tekst jako pracę twórczą kogokolwiek z Fabsów.

    OdpowiedzUsuń