2 marca – dalszy
ciągt nagrywania 'Lucy In The Sky With Diamonds'. W tym samym dniu
zespół zostaje nominowany do dwóch nagród Grammy za piosenkę
'Eleanor Rigby' oraz album 'Revolver'.
3 marca –
nagrywanie sekcji dętej do '`Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band'
(wcześniej skompletowano ścieżkę rytmiczną do piosenki),
miksowanie 'Lucy in the Sky WIth Diamonds'.
Czterech wynajętych muzyków, grających na francuskich rogach to: James W Buck, Neil Sanders, Tony Randall i John Burden. Ten ostatni wspomina: Naprawdę nie wiedzieli czego chcą. Napisałem dla nich nuty nma podstawie tego co zanucił mi Paul oraz George Martin. W studiu byli wszyscy czterej Beatlesi ale tylko Paul angażował się w pracę.
Czterech wynajętych muzyków, grających na francuskich rogach to: James W Buck, Neil Sanders, Tony Randall i John Burden. Ten ostatni wspomina: Naprawdę nie wiedzieli czego chcą. Napisałem dla nich nuty nma podstawie tego co zanucił mi Paul oraz George Martin. W studiu byli wszyscy czterej Beatlesi ale tylko Paul angażował się w pracę.
James W Buck, Neil Sanders, Tony Randall i
John Burden - nagrywanie sekcji dętej do "Sgt.Pepper's..." |
Neil, Paul, Ringo, John i Mal. Za chwilę partia solowa na gitarze Paula, zamiast George'a... |
Po
nagraniu sekcji dętej Paul dogrywa swoją partię na gitarze
solowej. Piosenka jest gotowa ale ukończona zostanie 6 marca, gdy
zostaje zmiksowana z efektami dźwiękowymi.
Paul i Ringo - wyjątkowo nie przy szachach.Pod koniec miesiąca nagranie "piosenki Ringa'. |
3
marca – W UK wychodzi album orkiestry George'a Martina `The
Beatles Girls', z instrumentalnymi wersjami piosenek zespołu.
4
marca – Robert Stigwood podpisuje w imieniu Bee Gees kontrakt z
agencją NEMS Enterprises (5-letni). Pamiętajmy, że za kilkanaście
lat Stigwood wyprodukuje film 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band'
z braćmi Gibb z Bee Gees w rolach głównych, przeżywającymi wtedy
okres największej popualrności (epoka disco).
5
marca – kolejne historyczne wydarzenie muzyczne. W Saville
Theatre występuje Lee Dorsey, któremu supportują nikomu jeszcze
nieznani... Pink Floyd.
6
marca – kolejny dzień pracy nad albumem (nakładki na 'A Day
In The Life' oraz 'Lucy in The Sky With Diamonds').
7
marca – nagrywanie
'Lovely Rita'. Wieczorem telewizja BBC emituje program, wywiad z
Paulem McCartney'e, pod tytułem: "So Far Out It's
Straight Down".
9 marca – zespół
rozpoczyna pracę nad 'Getting Better'. Jedna z nielicznych sesji, w
trakcie których powstawał album "Sgt. Pepper",na której
nie było Geoffa Emericka (dostanie za album Grammy). Tego wieczoru
asystował zespołowi Malcolm Addey, pomocnik Kena Townsenda.
Wspomina, że wszyscy Beatlesi zjawili się w studiu przed północą.
Ringo przyjechał o 23 i zamówił rybę z frytkami. Prace nad
piosenką rozpoczęły się ok. 1 w nocy. Trwały także cały
następny dzień.
11 marca – Paul
dowiaduje się, że zostało już nagranych 446 wersji jego
'Yesterday'.
Sheila Bromberg |
15 marca –
rozpoczynają się prace nad 'Within You, Without You', wtedy jeszcze
bez tytułu.
17 marca –
nagrywanie 'She's Leaving Home'. W studiu w nagraniu Beatlesów
pojawia się po raz pierwszy wynajęty muzyk – kobieta, Sheila
Bromberg, grająca na harfie. Sheila wspomina współpracę z Paulem
jako koszmar. Muzyk kazał grać im w kółko ten sam fragment, i to
przez całe trzy godziny. Po każdym podejściu Sheila wspomina jak
Paul mówił: Nie chcę tego, chę czegoś ....errr... Sheila
dodaje, że pod sam koniec wszyscy muzycy byli już tak sfrustrowani,
ąż w którymś momencie lider zespołu wstał i powiedział, że
wychodzi. Na to Paul spokojnie zareagował: Cóż, przypuszczam,
że to jest to. Sheila Bromberg : Z perspektywy czasu, to
jestem naprawdę dumna z tego, że brałam w tym udział, ale wtedy
chciałam go udusić... Nie wiedział czego chce, co było
bardzo irytujące, ale kiedy słuchasz albumu, zdajesz sobie sprawę
z tego czego oczekiwał.. Czuję się bardzo dumna z tego, że brałam
w tym udział, ale zadziwiające jest to, że wobec tej całej muzyki
jaką wykonywałem w życiu, jestem znana tylko z tych czterech
taktów. To trochę dziwne...
20
marca - ciąg dalszy pracy nad 'She's Leaving Home'. W tym samym
dniu w Ameryce singiel 'Penny Lane' / 'Strawberry Fields Forever'
porywa się złotem (Złota Płyta).
21 marca
– nagrywanie, miksowanie – praca nad 'Getting Better' oraz
'Lovely Rita'. W tym dniu doszło do pewnego wydarzenia, które
bardzo dobrze zapamiętał producent. GEORGE MARTIN (z jego
książki :All you need is ears): 'Nagrywaliśmy w studiu głosy
na jedną z piosenek na 'Peppera'. John czuł się wyraźnie źle.
Zawołałem z góry przez intercom: John, co się dzieje ? Czujesz
się dobrze ? 'Nie' - odparł John. Zszedłem do niego by mu się
dokładnie przyjrzeć. Powiedział: 'Nie wiem, czuję się strasznie
dziwnie'. Wyglądał rzeczywiście na chorego, więc zaproponowałem
mu, byśmy zostawili innych w studiu i wyszli zaczerpnąć świeżego
powietrza. Ale problemem było gdzie się udać. Zwykle na zewnątrz
stało około 500 dzieciaków i nie można było ryzykować
pokazanie się, gdyż mogli wyłamać bramę. Więc zabrałem go na
dach studia nr 2. Pamiętam, że była przepiękna noc, z bardzo
jasno świecącymi gwiazdami. Nagle zorientowałem się, że od
krawędzi dachu dzieli nas tylko niewysoki bo na sześć cali
parapet, więc powiedziałem do Johna by się zbytnio nie zbliżał
do krawędzi bo nie ma tam balustrady. Spacerowaliśmy trochę po
dachu. Potem zgodził się, że już wystarczy i zeszliśmy na dół.
Dopiero trochę później dowiedziałem się co się stało. John
miał w zwyczaju brać pigułki by dawały mu na wieczór energię.
Tego wieczoru omyłkowo wziął inną pigułkę – sporą dawkę
LSD. Ale Paul wiedział i razem pojechał z nim do domu by dotrzymać
mu towarzystwa i mieć na niego oko. Wyglądało, więc, że wtedy
miał odlot. Wiedziałem, że palił marychę, wiedziałem, że brał
pigułki, ale w swej naiwności nie sądziłem, że brał również
LSD.
21 marca –
nagrywanie 'Getting Better', 'Lovely Rita' (Ringo nie bierze udział w sesji). W
studiu odwiedza zespół podczas pracy, po raz pierwszy, Hunter Davies,ich
autoryzowany biograf. Także tego samego dnia inne ważne wydarzenie. Ich dawny
inżynier, Norman Smith przyprowadza do studia nieznanych muzyków, swoich
podopiecznych, którym produkuje album 'The Piper At The Gates Of Dawn' w innych
studiach przy Abbey Road. Ci nieznani muzycy tworzą kapelę o dziwnie brzmiącej
nazwie: Pink Floyd.
Pink Floyd i Norman Smith (drugi z lewej) |
PAUL:
Pomyślałem sobie, że może to jest ten moment, kiedy mogę odjechać razem z
nim. Od dłuższego czasu się do tego przygotowywałem. To często najlepsze
wyjście, nie myślisz wtedy zbyt dużo, po prostu odpływasz. John już płynął, więc
spróbowałem go dogonić. To był mój pierwszy odlot z Johnem lub z kimkolwiek
innym z zespołu. Zostaliśmy razem całą noc, siedzieliśmy sobie i przeżywaliśmy
swoje halucynacje.
Znaliśmy się z
Johnem od dawna. Wraz z Ringo i George'm, byliśmy najlepszymi kumplami.
Patrzyliśmy sobie w oczy, nawiązywaliśmy bardzo szczególnego rodzaju kontakt
wzrokowy. To było zadziwiające uczucie. Patrzysz komuś w oczy, chcesz odwrócić
wzrok ale nie możesz tego uczynić, widzisz siebie w drugiej osobie. Dziwaczne
przeżycie i byłem totalnie zaszokowany. Ale jest coś w tym niepokojącego. Pytasz
siebie o to jak stamtąd wrócić ? Jak można dalej, po takim doświadczeniu,
prowadzić normalne życie? I odpowiedzią jest: nie możesz! Musisz więc albo
medytować przez resztę życia albo przeoperować sobie mózg. Musisz wybrać którą
iść drogą. Miałem wizję spacerowania po ogrodach ale John miał inne. Wydawało mu
się, że jest Królem, Imperatorem Wieczności. To była dobra jazda (trip). Było
świetnie ale marzyłem już o pójściu do łóżka. Trwało to już kilka godzin. John
mówił: 'Iść do łóżka ? Nie możesz iść spać!'. Ale ja już miałem dosyć tej
zabawy. Ale oczywiście nie uśniesz będąc na haju, więc przeżywałem swoje
halucynacje leżąc w łóżku. Pamiętam jak Mal przychodził i pytał czy wszystko w
porządku. Odpowiadałem, że tak ale czułem każdy centymetr całego domu Johna,
który tam sobie wciąż odlatywał.
22 marca –
dalsze prace nad 'Within You, Without You. Nieznany hinduski muzyk zagrał na
dilruba, kolejnym egzotycznym,wschodnim instrumencie w piosenkach zespołu.
Dodatkowo partię instrumentalną tego instrumentu nagrano z prędkością 52½
obrotów na sekundę zamiast zwyczajowej 50.
25 marca – The
Beatles otrzymują dwie nagrody im.Ivora Novello za 'Michelle', najczęściej
nadawaną piosenkę w 1966 roku, oraz za 'Yellow Submarine' – w tym samym roku
najlepiej sprzedającą się płytę.
Do końca miesiąca
prawie codziennie trwają prace nad piosenkami do albumu (Getting Better, She'e
Leaving Home, Being For The Benefit Of Mr. Kite, Good Morning Good Morning, With
A Little Help From My Friends i Within You Without You).
23 marca - Paul przyjeżdża nagrywać 'Getting Better' |
29 marca - Paul rozmawia z Judith Sims z magazynu "Teen Set" |
29 marca - wygłupy Johna w studiu. |
30 marca – sesja zdjęciowa do okładki albumu. Wieczorem dalsza część pracy w studiu, między innymi nagrywanie 'With A Little Help From My Friends' - zdjęcia poniżej
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz