3 maja – nagrywanie sekcji dętej
(trąbek) do nowego utworu Paula, 'Magical Mystery Tour'. Na trąbkach
zagrali David Mason, Elgar (Gary) Howarth, Roy Copestake praz John
Wilbraham. Zanim przystąpiono do nagrań, wszyscy muzycy musieli
poczekać aż powstanie partytura, ponieważ cały czas Paul oraz
Martin nie umieli zdecydować jak ma wyglądać partia trąbek. W
książce 'The Complete Beatles Recording Sessions' Marka Lewisohna,
inżynier studyjny Malcolm Addey wspomina, że gdy nucenie Paula
swojej muzyki z głowy, niespecjalnie zobrazowało trębaczom końcowy
efekt, wysłano ich na herbatkę a Paul udał się z George Martinem
do Studia 3 by przy fortepianie napisać partytury. Ostatecznie Gary
Howarth zmęczony czekaniem, a pamiętający melodię 'śpiewaną'
przez McCartney'a, napisał partyturę sam dla siebie, która została
użyta w nagrywaniu. Ostatecznie nagrywanie piosenki 'MMT' uznano za
zakończone, wrócono do niej dopiero 7 listopada, kiedy to dograno
dodatkowe wokale.
8 maja - NEMS Enterprises ogłasza rozpad przyjaciół Beatlesów, zespołu Gerry and the Pacemakers.Ponadto podano, że Gerry poprowadzi reprezentację Anglii na tegoroczny konkurs European Song Cup (prócz niego jeszcze: Dodie West, Roger Whittaker, Lois Lane i Oscar.
Pokój przeciętnej brytyjskiej nastolatki: Beatlesi i Stonesi razem. |
Olympic Studio, Mick i Keith, podpora The R. Stones |
----------------------------------
11 maja – nagrywanie (miksowanie)
'Baby You're A Rich Man'. W tym dniu The Beatles po raz drugi w swej
historii nagrywali poza studiami należącymi do koncernu EMI.
Pierwszy raz 9 lutego 1967 nagrywali w Regent Sound Studio. Tym razem
skorzystali z pomieszczeń Studia One, Olympic Sound Studios,
usytuowanego przy 117 Church Road, Barnes w Londynie. Podobnie jak w przypadku Regent Studios, z Olympic korzystali także wielcy rywale The Beatles: The Rolling Stones. Nadmienię tutaj przy okazji, choć zamierzam poświęcić temu oddzielny tekst, fani w Wielkiej Brytanii dzielili się wtedy na tych od "grzecznych chłopców", bo tak wciąż nazywano Beatlesów, oraz na fanów 'bad guys'. Gazety, dziennikarze, media opisywały rywalizację obu zespołów, gdy tak naprawdę muzycy się przyjaźnili. Ustalano wzajemnie premiery własnych płyt, by nie konkurować ze sobą i nie stawiać fana przed sytuacją, że nie stać go na zakup płyt obu swoich ulubieńców. W czasie pracy nad piosenką zespół odwiedza Mick Jagger. Wczesne zdjęcie Beatlesów i Stonesów (po prawej Micj Jagger, w środku John). |
Mick z Beatlesami w 1966, w czasie nagrywania przez Fab4 'Paperback Writer'. |
Keith Grant (1970) |
Piosenka 'Baby, You're A Rich Man' przeznaczona była do filmu rysunkowego 'Yellow Submarine' stąd często ten dzień się określa jako pierwszy dzień sesji 'Yellow Submarine', ale ostatecznie znalazła się na drugiej stronie singla 'All You Need Is Love'. Była też pierwszą piosenką nagraną i zmiksowaną całkowicie poza studiami EMI przy Abbey Road. W czasie nagrywania inżynierem studyjnym był Keith Grant.
Keith Grant: Strasznie wszystkim poganiam w czasie pracy w studiu. Zrobiłem wiele nagrań z całymi orkiestrami i było naturalne, że musiałem poganiać taką masę ludzi. The Beatles powiedzieli, że to była najszybciej nagrana piosenka w całej ich karierze. Ale nie byłem zbyt natarczywy w stosunku do nich. Zaczęliśmy pracę ok. 21, o 3 nad ranem piosenka była już całkowicie gotowa, nagrana, zmiksowana, kompletna. Grali wersję za wersją, później wrócili do tej, która im się podobała najlepiej i do niej dograli wokale.
12 maja – uważa się, że w czasie
poprzedniej sesji i ekspresowego nagrania 'Baby You're A Rich Man',
Beatlesi wyczuli w sobie wenę twórczą i tego dnia nagrali – ale
już pod dachami EMI przy Abbey Road – kolejną piosenkę. Nagranie
'All Together Now' zajęło im ok. 5-ciu i pół godziny. Piosenka
specjalnie skomponowana na potrzeby przyszłego filmu 'Yellow
Submarine' skomponowana oczywiście przez Paula. Nagranie bardzo
prostej piosenki odbyło się bez obecności w studiu George'a
Martina (byli tylko Geoff Emerick oraz Richard Lush). Piosenkę
ukończono w 9-ciu podejściach, Paul i George Harrison grali na
gitarach akustycznych, John na harmonijce, Ringo obsługiwał
instrumenty perkusyjne. Następnie Paul dograł bas, swój wokal, do
którego dołączyli John oraz George w chórkach. Potem znowu John
dograł swój wiodący wokal, piosenkę zmiksowano i piosenka była
gotowa.
Brian na tle swego domu, Kingsley Hill, Uckfield, Sussex, lipiec 1967. |
Brian , marzec, 1967, bez koncertów Fab4, w zasadzie 'bezrobotny', zagubiony, odsunięty... |
____________________
13 maja - pojawiają się kolejne sygnały, że z Brianem Epsteinem nie jest zbyt dobrze. Psychiatra John Flood w swojej diagnozie pisze, że Briana cierpi na bezsenność, depresja i nadmierną drażliwość. Trudno powiedzieć jednoznacznie czy ta informacja dotarła do czterech, wciąż podopiecznych menadżera. Brian cały czas nazywał Beatlesów "chłopcami", wszędzie opowiadał o nowej płycie, nowych piosenkach, nowym stylu, w sposób, który miał sugerować wszystkim, że menadżer trzyma nad wszystkim pieczę i jest w stałym kontakcie z muzykami, co nie było do końca prawdą. Brian niespecjalnie lubił już przebywać w studiu, czując swoją ignorancję w tym obszarze "współpracy z Beatlesami", na dodatek wciąż pamiętał cierpką uwagę Johna, by nie próbował się wtrącać w sprawy poza-finansowe zespołu.
8 stycznia 1967, John, Georgie Fame i Paul, |
15 maja – w tym dniu spotykają się po raz pierwszy przyszli państwo
McCartney’owie. Na wieczornym koncercie w londyńskim klubie Bag O’Nails, w
czasie koncertu Georgie Fame’a, Paul poznaje amerykańską fotograf i
dziennikarkę, Lindę Eastman.
PAUL: Tego wieczoru, kiedy poznałem Lindę, byłem na
świetnym koncercie Georgie Fame’a and the Blue Flames . Ona tam była, z The
Animals, których poznała w czasie sesji fotograficznej jaką im wykonała w Nowym
Jorku. Siedzieli kilka wnęk niżej, blisko sceny. Zespół skończył grać, wszyscy
się rozeszli na drinka, do toalety lub coś w tym rodzaju, ona akurat
przechodziła koło naszego stolika. Zablokowałem jej niechcąco przejście koło
naszego stolika. Powiedziałem: ‘Hej, jak się masz?’ Przedstawiłem się i
powiedziałem: ‘Idziemy do innego klubu po koncercie, czy miałabyś ochotę do nas
dołączyć?’... Odpowiedziała, że ok, że się dołączą, tylko jak to zrobić.
Zapomniałem zupełnie o tym. ‘Przyjdź do naszego samochodu’.Wszyscy, ja z The
Animals i inni udaliśmy się do Speakeasy.
Speaksy był klubem na Margaret Street, gdzie wszyscy po raz pierwszy
usłyszeli wielki przebój nieznanego jeszcze, nowego brytyjskiego zespołu Procol Harum.
19 maja 1967 - sesja w mieszkaniu Epsteina z okazji wydania 'Peppera, Paul i Linda |
LINDA : Trochę flirtowaliśmy. Potem Paul
zaproponował zmianę klubu. Pam,iętam, że wszyscy wtedy po raz pierwszy usłyszeli
‘A Whiter Shade Of Pale’,
wszyscy też zaczęliśmy się zastanawiać kto to śpiewa. Czy to Stevie Winwood ?
Wszyscy stawialiśmy na Steviego. Chwilę po tym jak płyta się skończyła,
wiedziałeś, że pokochałeś tą piosenkę. I tak się poznaliśmy. Potem pojechaliśmy
do jego domu. Jechaliśmy w Mini, zdaje się, że była z nami Lulu i Dudley
Edwards, który pomalował Paulowi fortepian. Byłam pod wrażeniem oglądając jego
obrazy Magritte.
Para spotkała się kilka dni
później, 19 maja, w domu Briana, przy 24 Chapel Street, na
zorganizowanym dla prasy przyjęciu z okazji wydania nowego albumu The
Beatles.
17 maja - sesja nagraniowa 'You Know My Name' (Look Up The Number)'.Pewnie spora niespodzianka dla fanów zespołu, bo choć ten utwór, jeden z najdziwniejszych w jego repertuarze, został wydany dopiero w 1970, to pierwsza sesja nagraniowa tego utworu odbyła się właśnie w maju '67.Tego dnia Beatlesi pojawili się w studiu bez żadnego zamiaru nagrywania
nowych utworów, których po prostu nie mieli. Dlatego nawet w tym dniu nie było
Martina, a tylko asystował im Geoff Emerick. Powstanie piosenki zainspirowała
książka telefoniczna, którą John widział w domu Paula. Pierwotnie zakładano, że
będzie to utwór w stylu 15-minutowej mantry. Finalne nagranie składało się z
5-ciu odrębnych części, w czasie tej sesji zrealizowano tylko część pierwszą.
Beatlesi nagrywali 15 razy sekcję gitarową z basem i perkusją i take 10 uznano
jako ten najlepszy. Ponowne prace nad piosenką odłożono do 7 czerwca. Tego
samego dnia Brian Epstein przystaje na propozycję lekarzy by zgłosił się do
kliniki Priory Hospital na kolejne badania i wypoczynek pod okiem
fachowców.
18 maja - w niedawno poznanym Olympic Sound Studios The Rolling Stones nagrywaj `We Love You', w chórkach śpiewają John i Paul.
18 maja - w niedawno poznanym Olympic Sound Studios The Rolling Stones nagrywaj `We Love You', w chórkach śpiewają John i Paul.
19 maja – w londyńskim domu Briana przy 24 Chapel Street Beatlesi
organizują lunch dla prasy jako promocja i prezentacja ich najnowszego albumu
‘Sgt.Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. W czasie tego spotkania około tuzina
dziennikarzy ogląda po raz pierwszy okładkę i cały album. Beatlesi serwują gościom szampana, łososia i kawior. Sesję zdjęciowe z albumem w środku oraz na zewnątrz budynku.
**************
Jest oczywiście na spotkaniu Linda Eastman. Linda poprzez Petera Browna dostarczyła Brianowi Epsteinowi swoje portfolio, które zrobiło na menadżerze Fab4 - jak wspomina przyszła pani McCartney – niespecjalne wrażenie. Ale Brian zainteresował się kupnem kilku fotografii Lindy – jednej z Keithem Moonem, perkusistą z The Who, oraz jednej z Brianem Jonesem ze Stonesów – z imprezy na jachcie. Zaprosił ją wtedy na lunch z okazji ‘Peppera’.
Fotografia Lindy Eastman, John i Paul podają sobie dłonie ostatni raz? |
LINDA: Pojechałam na ten lunch dla prasy, gdzie po raz pierwszy zagrano dla
mediów muzykę z ‘Sgt.Peppera’. Wtedy też zrobiłam swoje pierwsze fotki The
Beatles. Ponieważ zwykle pracowałam na czarno-białych kliszach, nie miałam
kolorowych i pożyczyłam je od innego reportera. Ostatecznie kolorowe zdjęcia z
tego spotkania sprzedałam za 100 funtów, byłam z tego bardzo dumna... Mam jedno inne
z tego dnia, te na którym jeden z nich podnosi do góry kciuk. Wszystkie są takie
same, no takie jak innych fotografów ale do tego zdjęcia powiedziałam: ‘Oh, come
on guys! You know ?’ (zdjęcie jest rzeczywiście wyjątkowe, podobno to ostatnie
zdjęcie, na którym John i Paul są wobec siebie w tak dobrej relacji, ostatnie
gdy podają sobie dłonie – RK).
Inni fotografowie też byli czujni. |
Więcej zdjęć z pierwszej prezentacji albumu 'Sgt, Pepper's Lonely Hearts Club Band' oglądaj tutaj.
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz