Szukaj :

TRANSLATE - below

TRANSLATE - below
Choose Your Language

Szukaj na tym blogu

Moja lista blogów

8. MAJ - Paul poznaje Lindę, pokaz dla prasy albumu.

3 maja nagrywanie sekcji dętej (trąbek) do nowego utworu Paula, 'Magical Mystery Tour'. Na trąbkach zagrali David Mason, Elgar (Gary) Howarth, Roy Copestake praz John Wilbraham. Zanim przystąpiono do nagrań, wszyscy muzycy musieli poczekać aż powstanie partytura, ponieważ cały czas Paul oraz Martin nie umieli zdecydować jak ma wyglądać partia trąbek. W książce 'The Complete Beatles Recording Sessions' Marka Lewisohna, inżynier studyjny Malcolm Addey wspomina, że gdy nucenie Paula swojej muzyki z głowy, niespecjalnie zobrazowało trębaczom końcowy efekt, wysłano ich na herbatkę a Paul udał się z George Martinem do Studia 3 by przy fortepianie napisać partytury. Ostatecznie Gary Howarth zmęczony czekaniem, a pamiętający melodię 'śpiewaną' przez McCartney'a, napisał partyturę sam dla siebie, która została użyta w nagrywaniu. Ostatecznie nagrywanie piosenki 'MMT' uznano za zakończone, wrócono do niej dopiero 7 listopada, kiedy to dograno dodatkowe wokale.

8 maja - NEMS Enterprises ogłasza rozpad przyjaciół Beatlesów, zespołu Gerry and the Pacemakers.Ponadto podano, że Gerry poprowadzi reprezentację Anglii na tegoroczny konkurs  European Song Cup (prócz niego jeszcze:  Dodie West, Roger Whittaker, Lois Lane i Oscar.

Pokój przeciętnej brytyjskiej nastolatki: Beatlesi i Stonesi razem.

Olympic Studio, Mick i Keith, podpora The R. Stones
 ----------------------------------
11 maja – nagrywanie (miksowanie) 'Baby You're A Rich Man'. W tym dniu The Beatles po raz drugi w swej historii nagrywali poza studiami należącymi do koncernu EMI. Pierwszy raz 9 lutego 1967 nagrywali w Regent Sound Studio. Tym razem skorzystali z pomieszczeń Studia One, Olympic Sound Studios, usytuowanego przy 117 Church Road, Barnes w Londynie. Podobnie jak w przypadku Regent Studios, z Olympic korzystali także wielcy rywale The Beatles: The Rolling Stones. Nadmienię tutaj przy okazji, choć zamierzam poświęcić temu oddzielny tekst, fani w Wielkiej Brytanii dzielili się wtedy na tych od "grzecznych chłopców", bo tak wciąż nazywano Beatlesów, oraz na fanów 'bad guys'. Gazety, dziennikarze, media opisywały rywalizację obu zespołów, gdy tak naprawdę muzycy się przyjaźnili.  Ustalano wzajemnie premiery własnych płyt, by nie konkurować ze sobą i nie stawiać fana przed sytuacją, że nie stać go na zakup płyt obu swoich ulubieńców. W czasie pracy nad piosenką zespół odwiedza Mick Jagger.
Wczesne zdjęcie Beatlesów i Stonesów (po prawej Micj Jagger, w środku John).
Mick z Beatlesami w 1966, w czasie nagrywania przez Fab4 'Paperback Writer'.
Keith Grant (1970)
  Piosenka 'Baby, You're A Rich Man' przeznaczona była do filmu rysunkowego 'Yellow Submarine' stąd często ten dzień się określa jako pierwszy dzień sesji 'Yellow Submarine', ale ostatecznie znalazła się na drugiej stronie singla 'All You Need Is Love'. Była też pierwszą piosenką nagraną i zmiksowaną całkowicie poza studiami EMI przy Abbey Road. W czasie nagrywania inżynierem studyjnym był Keith Grant.

Keith Grant:  Strasznie wszystkim poganiam w czasie pracy w studiu. Zrobiłem wiele nagrań z całymi orkiestrami i było naturalne, że musiałem poganiać taką masę ludzi. The Beatles powiedzieli, że to była najszybciej nagrana piosenka w całej ich karierze. Ale nie byłem zbyt natarczywy w stosunku do nich. Zaczęliśmy pracę ok. 21, o 3 nad ranem piosenka była już całkowicie gotowa, nagrana, zmiksowana, kompletna. Grali wersję za wersją, później wrócili do tej, która im się podobała najlepiej i do niej dograli wokale.

12 majauważa się, że w czasie poprzedniej sesji i ekspresowego nagrania 'Baby You're A Rich Man', Beatlesi wyczuli w sobie wenę twórczą i tego dnia nagrali – ale już pod dachami EMI przy Abbey Road – kolejną piosenkę. Nagranie 'All Together Now' zajęło im ok. 5-ciu i pół godziny. Piosenka specjalnie skomponowana na potrzeby przyszłego filmu 'Yellow Submarine' skomponowana oczywiście przez Paula. Nagranie bardzo prostej piosenki odbyło się bez obecności w studiu George'a Martina (byli tylko Geoff Emerick oraz Richard Lush). Piosenkę ukończono w 9-ciu podejściach, Paul i George Harrison grali na gitarach akustycznych, John na harmonijce, Ringo obsługiwał instrumenty perkusyjne. Następnie Paul dograł bas, swój wokal, do którego dołączyli John oraz George w chórkach. Potem znowu John dograł swój wiodący wokal, piosenkę zmiksowano i piosenka była gotowa.
Brian na tle swego domu, Kingsley Hill, Uckfield, Sussex, lipiec 1967.
Brian , marzec, 1967, bez koncertów Fab4, w zasadzie 'bezrobotny', zagubiony, odsunięty...
 




____________________ 

13 maja -  pojawiają się kolejne sygnały, że z Brianem Epsteinem nie jest zbyt dobrze. Psychiatra John Flood w swojej diagnozie pisze, że Briana cierpi na bezsenność, depresja i nadmierną drażliwość. Trudno powiedzieć jednoznacznie czy ta informacja dotarła do czterech, wciąż podopiecznych menadżera. Brian cały czas nazywał Beatlesów "chłopcami", wszędzie opowiadał o nowej płycie, nowych piosenkach, nowym stylu, w sposób, który miał sugerować wszystkim, że menadżer trzyma nad wszystkim pieczę i jest w stałym kontakcie z muzykami, co nie było do końca prawdą. Brian niespecjalnie lubił już przebywać w studiu, czując swoją ignorancję w tym obszarze "współpracy z Beatlesami", na dodatek wciąż pamiętał cierpką uwagę Johna, by nie próbował się wtrącać w sprawy poza-finansowe zespołu.

8 stycznia 1967, John, Georgie Fame i Paul,
15 maja w tym dniu spotykają się po raz pierwszy przyszli państwo McCartney’owie. Na wieczornym koncercie w londyńskim klubie Bag O’Nails, w czasie koncertu Georgie Fame’a, Paul poznaje amerykańską fotograf i dziennikarkę, Lindę Eastman.

PAUL: Tego wieczoru, kiedy poznałem Lindę, byłem na świetnym koncercie Georgie Fame’a and the Blue Flames . Ona tam była, z The Animals, których poznała w czasie sesji fotograficznej jaką im wykonała w Nowym Jorku. Siedzieli kilka wnęk niżej, blisko sceny. Zespół skończył grać, wszyscy się rozeszli na drinka, do toalety lub coś w tym rodzaju, ona akurat przechodziła koło naszego stolika. Zablokowałem jej niechcąco przejście koło naszego stolika. Powiedziałem: ‘Hej, jak się masz?’ Przedstawiłem się i powiedziałem: ‘Idziemy do innego klubu po koncercie, czy miałabyś ochotę do nas dołączyć?’... Odpowiedziała, że ok, że się dołączą, tylko jak to zrobić. Zapomniałem zupełnie o tym. ‘Przyjdź do naszego samochodu’.Wszyscy, ja z The Animals i inni udaliśmy się do Speakeasy.

Speaksy był klubem na Margaret Street, gdzie wszyscy po raz pierwszy usłyszeli wielki przebój nieznanego jeszcze, nowego brytyjskiego zespołu Procol Harum.

19 maja 1967 - sesja w mieszkaniu Epsteina z okazji wydania 'Peppera, Paul i Linda 
LINDA : Trochę flirtowaliśmy. Potem Paul zaproponował zmianę klubu. Pam,iętam, że wszyscy wtedy po raz pierwszy usłyszeli ‘A Whiter Shade Of Pale’, wszyscy też zaczęliśmy się zastanawiać kto to śpiewa. Czy to Stevie Winwood ? Wszyscy stawialiśmy na Steviego. Chwilę po tym jak płyta się skończyła, wiedziałeś, że pokochałeś tą piosenkę. I tak się poznaliśmy. Potem pojechaliśmy do jego domu. Jechaliśmy w Mini, zdaje się, że była z nami Lulu i Dudley Edwards, który pomalował Paulowi fortepian. Byłam pod wrażeniem oglądając jego obrazy Magritte.

Para spotkała się kilka dni później, 19 maja, w domu Briana, przy 24 Chapel Street, na zorganizowanym dla prasy przyjęciu z okazji wydania nowego albumu The Beatles.




17 maja - sesja nagraniowa 'You Know My Name' (Look Up The Number)'.Pewnie spora niespodzianka dla fanów zespołu, bo choć ten utwór, jeden z najdziwniejszych w jego repertuarze, został wydany dopiero w 1970, to pierwsza sesja nagraniowa tego utworu odbyła się właśnie w maju '67.Tego dnia Beatlesi pojawili się w studiu bez żadnego zamiaru nagrywania nowych utworów, których po prostu nie mieli. Dlatego nawet w tym dniu nie było Martina, a tylko asystował im Geoff Emerick. Powstanie piosenki zainspirowała książka telefoniczna, którą John widział w domu Paula. Pierwotnie zakładano, że będzie to utwór w stylu 15-minutowej mantry. Finalne nagranie składało się z 5-ciu odrębnych części, w czasie tej sesji zrealizowano tylko część pierwszą. Beatlesi nagrywali 15 razy sekcję gitarową z basem i perkusją i take 10 uznano jako ten najlepszy. Ponowne prace nad piosenką odłożono do 7 czerwca. Tego samego dnia Brian Epstein przystaje na propozycję lekarzy by zgłosił się do kliniki Priory Hospital na kolejne badania i wypoczynek pod okiem fachowców.
18 maja - w niedawno poznanym Olympic Sound Studios The Rolling Stones nagrywaj `We Love You', w chórkach śpiewają  John i Paul.

19 maja w londyńskim domu Briana przy 24 Chapel Street Beatlesi organizują lunch dla prasy jako promocja i prezentacja ich najnowszego albumu ‘Sgt.Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. W czasie tego spotkania około tuzina dziennikarzy ogląda po raz pierwszy okładkę i cały album.  Beatlesi serwują gościom szampana, łososia i kawior. Sesję zdjęciowe z albumem w środku oraz na zewnątrz budynku.

 **************

Jest oczywiście na spotkaniu Linda Eastman. Linda poprzez Petera Browna dostarczyła Brianowi Epsteinowi swoje portfolio, które zrobiło na menadżerze Fab4 - jak wspomina przyszła pani McCartney – niespecjalne wrażenie. Ale Brian zainteresował się kupnem kilku fotografii Lindy – jednej z Keithem Moonem, perkusistą z The Who, oraz jednej z Brianem Jonesem ze Stonesów – z imprezy na jachcie. Zaprosił ją wtedy na lunch z okazji ‘Peppera’.
Fotografia Lindy  Eastman, John i Paul podają sobie dłonie ostatni raz?
 LINDA: Pojechałam na ten lunch dla prasy, gdzie po raz pierwszy zagrano dla mediów muzykę z ‘Sgt.Peppera’. Wtedy też zrobiłam swoje pierwsze fotki The Beatles. Ponieważ zwykle pracowałam na czarno-białych kliszach, nie miałam kolorowych i pożyczyłam je od innego reportera. Ostatecznie kolorowe zdjęcia z tego spotkania sprzedałam za 100 funtów, byłam z tego bardzo dumna... Mam jedno inne z tego dnia, te na którym jeden z nich podnosi do góry kciuk. Wszystkie są takie same, no takie jak innych fotografów ale do tego zdjęcia powiedziałam: ‘Oh, come on guys! You know ?’ (zdjęcie jest rzeczywiście wyjątkowe, podobno to ostatnie zdjęcie, na którym John i Paul są wobec siebie w tak dobrej relacji, ostatnie gdy podają sobie dłonie – RK).
Inni fotografowie też byli czujni.
   Więcej zdjęć z pierwszej prezentacji albumu 'Sgt, Pepper's Lonely Hearts Club Band'  oglądaj tutaj. 



Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz