Album: "Help"
Kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
Napisana: pomiędzy 4 a 15 lutego 1965
Nagrana: 15, 16 lutego 1965
Długość: 2'04”
Podejścia: 1
Wytwórnia: Parlophone / EMI
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith,
Kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
Napisana: pomiędzy 4 a 15 lutego 1965
Nagrana: 15, 16 lutego 1965
Długość: 2'04”
Podejścia: 1
Wytwórnia: Parlophone / EMI
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith,
Ken Scott, Jerry Boys
Miks: 18 i 23 lutego 1965, Abbey Road Studio 2
Wydane: 6 sierpnia 1965, 13 sierpnia 1965
Wydane: 6 sierpnia 1965, 13 sierpnia 1965
Obsada:
PAUL: wokal zdublowany, solowa gitara (1962 Epiphone Casino), gitara basowa 91961 Hofner 500/1)
JOHN: wokal
wspomagający, gitara akustyczna rytmiczna (1964 J-160E)
GEORGE: wokal
wspomagający, gitara rytmiczna (1962 Gibson J-160E)
RINGO:
perkusja (Ludwig)
Dostępne
na:
Help!, (UK:
Parlophone PMC 1255; PCS 3071; Parlophone CDP 7 46439
2)
Help! (US:
Capitol (S)MAS 2386)
Piosenka napisana przez Paula w czasie swoich wakacji w Tunezji. Beatles zamieszkał w wynajętej dla niego willi (jako gość Ambasady Brytyjskiej w Tunezji) w Hammamet. W biografii McCartney'a Barry Miles pisze, że Beatles musiał bywać obecnym na towarzyskich herbatkach np. z przedstawicielami różnych ambasad. Traktowany był jako główna atrakcja takich spotkań. Jego wymuszona i kurtuazyjna obecność w kurorcie Tunezji na zaproszenie brytyjskich kół rządowych z pewnością usprawiedliwił Ringo, który w tym czasie poślubił Maureen (11 lutego). Cały wyjazd do Tunezji zaaranżował Peter Brown a za całym potwierdzeniem wobec rządowych oficjeli, że 'będą mieli na miejscu' jednego z Beatlesów stał Brian Epstein. Z pośród trójki (Ringo był zajęty) wybór 'najmilszego' i najbardziej kontaktowego Beatlesa wydawał się oczywisty.
PAUL: Było całkiem przytulnie... Minusem pobytu było to, że musiałem często uczestniczyć w nudnych herbatkach.
JOHN: "Another Girl" to Paul.
Dzięki 'Many Years From Now" możemy dokładnie ustalić datę powstania piosenki właśnie na między 4 a 14 lutego, bo wtedy Paul był w Tunezji. Sam, bez nikogo z kolegów zespołu, stąd przyznanie się Johna, że piosenka to 100% dzieło Paula jest oczywiste. Miles opisuje willę przeznaczoną dla muzyka jako elegancką, komfortową, z łazienką udekorowaną kafelkami w wzorami orientalnymi. Przede wszystkim łazienka była idealnie wyciszona a jej akustyka idealnie nadawała się do tworzenia piosenek.
PAUL: Siedziałeś tam, piłeś herbatkę i czekałeś, aż któraś z kolejnych delegacji rządowych zostanie ci przedstawiona. Nie miałeś nad tym żadnej kontroli. "A oto jeden z naszych gości kulturalnych. Ach tak? Witam, jak się masz?"
PAUL: Siedziałeś tam, piłeś herbatkę i czekałeś, aż któraś z kolejnych delegacji rządowych zostanie ci przedstawiona. Nie miałeś nad tym żadnej kontroli. "A oto jeden z naszych gości kulturalnych. Ach tak? Witam, jak się masz?"
W owym czasie Paul wciąż był w związku z Jane Asher i pewne słowa piosenki mogą się odnosić do ich związku. Jane oczywiście była z Paulem w Tunezji. Piosenka, zdaniem Paula średnio udana przeszła wewnętrzną weryfikację czterech członków Fab4 odnośnie jej przeznaczenia na album i film 'Help! Podobno tylko jedne głos był przeciw. Co ciekawe, Richard Lester tytuł tej piosenki wybrał jako zastępczy tytuł do albumu ze ścieżką dźwiękową (soundtracku).
PAUL: Jest ona czymś więcej niż
tylko wypełniaczem do filmu, skoro nadała się do filmu. Wszyscy ją lubiliśmy.
Gdy któryś z nas nie lubił danej piosenki, była ona odrzucana. Mogła być
odrzucona (zablokowana) przez jednego z nas. Gdyby Ringo powiedział: „Nie podoba
mi się ona”, nie robilibyśmy jej lub musielibyśmy wyperswadować mu jego
opinię
Kadry filmu, w których pojawia się piosenka kręcone były w czasie pobytu całej ekipy filmowej na Bahamach, na rafie koralowej na wyspie Balmoral, koło New Providence Island. Paul symuluje grę na gitarze na dziewczynie ubranej w bikini. Swoistą grę Paul w owym czasie odgrywał ze swoją dziewczyną Jane Asher. Ian Mac Donald w książce 'Revolution In The Head' informuje, że mimo tej relacji z młodą aktorką, basista The Beatles wynajmował w Londynie oddzielne mieszkanie dla swoich tajnych spotkań z innymi kobietami. Zwrot "she's sweeter than all the girls and I've met quite a few" (jest słodsza niż inne dziewczyny, a poznałem ich wiele) wydaje się odnosić mimo wszystko do Jane. Być może to jakiś komunikat do nie.
Paul i Jane byli już od dawna najsłynniejszą oraz najpiękniejszą parą na Wyspach. Jane nie chciała być tylko dziewczyną Beatlesa stąd jej niezależność oraz kontynuowanie kariery w Vic Thaetre mogło Paula irytować. To była sytuacja nietypowa dla niego, bo świat nie kręcił się wokół a obok. Świat Jane, w którym miał miejsce, ale nie jako jedyny jego mieszkaniec.
Bahamy, kręcenie sceny do "Another Girl"
PAUL: Nie byłem żonaty z Jane. Byłem całkowicie wolny. Pamiętam, że John bardzo mi tego zazdrościł. Pamiętam jak spytał: Co pomyśli Jane, jeśli pójdziesz z inną dziewczyną (‘Well, if you go out with another girl, what does Jane think?’) Odpowiedziałem mu: Nie obchodzi mnie co ona myśli. Nie jesteśmy małżeństwem. Mamy bardzo wyrozumiały związek.
Kadr z kręcenia scen do filmu. |
Pomimo tej deklaracji Paul przyznał się dużo później, że w czasie związku z Jane miał tylko jeden skok w bok, a tekst piosenki ze swoimi smaczkami i niedomówieniami był przeznaczony dla fanów i służył jej uatrakcyjnienia.
Paul wrócił z wakacji dzień przed rozpoczęciem nagrań. 15 lutego studia EMI zajęli 'złoci chłopcy' z Liverpoolu. Poranne sesje The Beatles poświęcili na nagrywania singlowego numeru 'Ticket To Ride', wieczorną - od 19 do 22.30 - na kompozycję 'Another Girl'. Na opakowaniu studyjnej taśmy zapisano tylko... jedno podejście do piosenki, choć nie wyklucza się jeszcze jednego podejścia. Pod pojęciem take musimy rozumieć podstawową ścieżkę rytmiczną, która stanowi bazę dla ścieżek wokalowych oraz wszelakich nakładek jak dodatkowe instrumenty, sola gitarowe, nawet kolejne chórki. Zespół zaczął teraz korzystać z nowej techniki nagrywania (odsłuchiwanie z taśm kolejnych swoich prób, nie zawsze w reżyserce). Paul wykorzystał przerwy na nauczenie trójki przyjaciół swojej nowej kompozycji. Zagrali w niej w klasycznym, 'beatlesowskim' składzie. Paul na basie oraz wokal, George (akustyczna) i John (elektryczna) gitary plus chórki, Ringo na perkusji. Po zakończeniu nakładek wokalnych oraz prób partii gitarowych sola granych przez najmłodszego Beatlesa, o 22.30 zespół przeszedł do jego kompozycji "I Need You". Na drugi dzień Paul zastąpił gitarową ścieżkę George'a swoim solo na Epiphone Casino. Kolejnym finalnym nagraniem tego dnia była piosenka "Yes It Is". 18 lutego ukończono miks mono piosenki. Autorami miksu byli George Martin, przyszły menadżer Pink Floyd Norman Smith oraz Ken Scott.
Ścieżki gitarowe w piosence są dosyć proste, ale zespół rekompensuje nam to znakomitym wokalem chórków oraz delikatną, prawie swingową grą Ringa na perkusji. Tekst Paul jest zarozumiały (biorę tylko to - tą dziewczynę - co chcę) i lekko obraźliwy, ale Beatlesi byli już w takim punkcie swojej kariery, że mogli wszystko. Fani raczej nie zaakceptowali by tekstu o kogoś innego, który informuje swoją dziewczynę, że "od teraz ma kogoś innego" i w podtekście: i rób z tym co chcesz lub i co mi teraz zrobisz? No mamy tutaj "skromnego" Paula w zwrocie: jest słodsza niż inne dziewczyny, a spotkałem (miałem?) ich całkiem sporo. No i ta ostrzegawcza rada (jeśli myślisz, że jesteśmy parą): Tym razem dobrze ci radzę, lepiej przestań.
Podkreślę, Beatlesi mogli wtedy wszystko! W każdym sensie. Choć to ich kolega z The Rolling Stones został największym podrywaczem w historii.
Ścieżki gitarowe w piosence są dosyć proste, ale zespół rekompensuje nam to znakomitym wokalem chórków oraz delikatną, prawie swingową grą Ringa na perkusji. Tekst Paul jest zarozumiały (biorę tylko to - tą dziewczynę - co chcę) i lekko obraźliwy, ale Beatlesi byli już w takim punkcie swojej kariery, że mogli wszystko. Fani raczej nie zaakceptowali by tekstu o kogoś innego, który informuje swoją dziewczynę, że "od teraz ma kogoś innego" i w podtekście: i rób z tym co chcesz lub i co mi teraz zrobisz? No mamy tutaj "skromnego" Paula w zwrocie: jest słodsza niż inne dziewczyny, a spotkałem (miałem?) ich całkiem sporo. No i ta ostrzegawcza rada (jeśli myślisz, że jesteśmy parą): Tym razem dobrze ci radzę, lepiej przestań.
Podkreślę, Beatlesi mogli wtedy wszystko! W każdym sensie. Choć to ich kolega z The Rolling Stones został największym podrywaczem w historii.
Po raz pierwszy 'Another Girl' Paul wykonał na żywo - po 49-ciu latach - 28 kwietnia 2015 roku w czasie koncertu w Nippon Budokan w Tokio. W miejscu, które odwiedził z Fab4 w 1966 roku. Wspominając ten moment Sir Paul powiedział: Za pierwszym razem to było bardzo emocjonalne, rewelacyjne wydarzenie. Przeżycie tego przy tak wspaniałej publiczności.
For I have got another girl, another girl
You're making me say that I've got nobody but you
But as from today, well, I've got somebody that's new
I ain't no fool and I don't take what I don't want
For I have got another girl, another girl
She's sweeter than all the girls and I met quite a few
Nobody in all the world can do what she can do
And so I'm telling you, "This time you'd better stop"
For I have got another girl, another girl
Who will love me till the end
Through thick and thin
She will always be my friend
I don't want to say that I've been unhappy with you
But, as from today, well, I've seen somebody that's new
I ain't no fool and I don't take what I don't want
For I have got another girl, another girl
Who will love me till the end
Through thick and thin
She will always be my friend
I don't want to say that I've been unhappy with you
But, as from today, well, I've seen somebody that's new
I ain't no fool and I don't take what I don't want
For I have got another girl, another girl
Another girl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz