
Album: Please Please Me
Napisana: 26 stycznia 1963
Nagranie: 11 lutego 1963, 20 lutego 1963 ( inne szczegóły niezaznaczone oddzielnie - wyżej przy opisie albumu).
Miksowana: 25 luty 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith , Richard Langham, Stuart Eltham, Geoff Emerick
Długość: 1:47
Podejście: 16
Wydana: 22 marca 1963 (UK),22 lipca 1963 (USA)
JOHN:
śpiew, rytm. gitara (1958 Rickenbacker 325)
PAUL:śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
George Martin: pianino (1905 Steinway Vertegrand )
PAUL:śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
George Martin: pianino (1905 Steinway Vertegrand )
Dostępne
na:


Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
Rarities (US: Capitol SHAL 12060}
On Air – Live At The BBC Volume 2

Piosenka napisana w styczniu 1963 w czasie tournée z Helen Shapiro ( 26 stycznia 1963 – koncert w King's Hall, Stoke-on-Trent), dokończona w rodzinnym domu Paula przy 20 Forthlin Road w Liverpoolu. Inicjatorem powstania tej jak i wielu innych piosenek stawał się Brian Epstein, który dostrzegł już ogromny potencjał twórczy w dwójce muzyków oraz zwietrzył dodatkowy interes zarabiania pieniędzy na pisaniu piosenek dla innych, o czym zresztą Lennon i McCartney zawsze marzyli.W pierwszych latach działalności główne kokosy zbijali Epstein, Dick James i inni, ale o tym możecie przeczytać w innych postach (klucz?: money!)
JOHN: Chcieliśmy być taka parą jak King i Goffin (Gerry Goffin i Carole King, para kompozytorska, b. popularna w latach 60-tych, zespół śpiewał ich piosenkę 'Chains' i 'Boys'- RK)
PAUL:
To była nasza taka pierwsza wstawka w balladzie. Napisaliśmy
piosenkę razem. Nie sądzę, aby któryś z nas dominował w niej.
Piosenka jakby napisana na telefon dla kogoś.
próba nr 6



HELEN SHAPIRO (swojej biografii w 1991 roku): Naprawdę nienawidzę siebie za to, że mogłam być pierwsza, która nagrała tą piosenkę, ale cieszę się, że dobry stary Kenny dostąpił tego zaszczytu.

PAUL:
'Misery' była dla Helen Shapiro (na zdjęciu po prawej) ale ją odrzuciła. Może
to akurat nie była specjalnie szczęśliwa piosenka, była
przeciwnie, raczej dołująca. 'Świat traktuje mnie źle, fatalnie,
nędza'... To było dość pesymistyczne prawda? Ale na koniec wziął
ją Kenny Lynch (na zdjęciu). Udał się z nami w trasę i ją
śpiewał. Nieźle mu wychodziło.
NEIL ASPINALL: Wiem, że ten numer podobał się Malowi. Lubił ją sobie nucić pod nosem.
NEIL ASPINALL: Wiem, że ten numer podobał się Malowi. Lubił ją sobie nucić pod nosem.


![]() |
George Martin i Norman Smith. 1963 |
W maratonowej sesji 11 stycznia 1963 roku, "Misery" została nagrana jako piąta w kolejności. Jak wszystkie piosenki z tego albumu, była doskonale opanowana przez zespół, stąd już 'take' pierwszy był bardzo udany, ale - być może mimo wszystko decydowało zdenerwowanie - spóźnił się w nim George i stąd kolejne próby. 20 lutego 1963 roku George Martin zdecydował dograć nakładkę swojego fortepianu by uatrakcyjnić nagranie. Chłopcy oczywiście byli z tego bardzo zadowoleni. W owym czasie i jeszcze długo długo Martin miał pozostawać Bogiem w studiu, choć tajniki pracy studyjnej młodzi Beatlesi mieli podpatrywać już od drugiego albumu. Magnetofon był dwuścieżkowy. Muzycy nie byli obecni w tym dniu w studiu z powodu bycia w trasie z Helen Shapiro. Producent wysłuchał wszystkich ujęć piosenki i zdecydował, że finalne nagranie - z nałożonym fortepianem - będzie się składało z połączenia take 7 (pierwsza połowa utworu) i 9 (druga). Pamiętajmy także, że w trakcie nakładek Martin poprosił Normana Smitha by w czasie zgrywania puścił taśmę dwa razy szybciej by nagrywać swój fortepian z prędkością o połowę wolniej niż oryginalna ścieżka. Gdy puszczono fortepian z normalną prędkością uzyskano idealnie czyste brzmienie fortepianu. Podobnej metody Martin użył przy nagraniu "In My Life". "Misery" to pierwsza piosenka The Beatles, w której grał George Martin.

Wszystkie oryginalne miksy (znane z wersji bootlegowych) zostały wykonane 25 stycznia 1963 w studiu EMI (Abbey Road) nr 1. Wykonali je George Martin, Smith oraz A.B. Lincoln. Pierwszy miks z tego dnia to ten, który znamy z brytyjskiego albumu 'Please, Please Me', drugi został wysłany do Ameryki fimie Vee Jay Records , na potrzeby albumu “Introducing…The Beatles”. W tym dniu stworzono też z jakiegoś niezrozumiałego (dominowało wtedy mono) powodu dwa miksy stereo piosenki.

Radiowe: 3 września 1963 w programie BBC 'Pop Goe The Beatles, wyemitowanym dwa tygodnie później.

Zaryzykuję na koniec stwierdzenie, że bez tej piosenki moim zdaniem dyskografia The Beatles nie byłaby tak kompletna i różnorodna. Ciepła, zdaniem krytyków, 'najweselsza smutna ballada', ukazuje prócz dużego, zwyżkującego ciągle talentu kompozytorskiego spółki Lennon & McCartney, swoiste poczucie humoru Fab4, bez którego nie byliby sobą ani nie staliby się tym czym się stali. Pamiętajmy, że świat (Ameryka) pokochał ich także zw wygląd, czar, urok i niespotykane, oryginalne poczucie humoru. Ameryka nie importowała wcześniej angielskich programów komediowych i brytyjski humor był im nie znany. Poznawali go wraz z przybyciem Beatlesów. Pamiętamy scenę z lotniska JFK tuż po przylocie zespołu do USA. 'Zaśpiewacie dla nas tutaj?', 'Nie, najpierw pieniądze!'.

The world is treating me bad, misery.
I'm the kind of guy,
Who never used to cry,
The world is treating me bad ,misery!
I've lost her now for sure,
I won't see her no more,
It's gonna be a drag, misery!
I'll remember all the little things we've done
Can't she see she'll always be the only one, only one.
Send her back to me,
'Cause everyone can see
Without her I will be in misery
I'll remember all the little things we've done.
She'll remember and she'll miss her only one, lonely one.
Send her back to me,
'Cause everyone can see,
Without her I will be in misery (oh oh oh)
In misery (ooh ee ooh ooh)
My misery (la la la la la la)
* * *
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz