Kompozycja: Lennon (60% - McCartney 40%)
Album: Please Please Me
Napisana: 26 stycznia 1963
Nagranie: 11 lutego 1963, 20 lutego 1963 ( inne szczegóły niezaznaczone oddzielnie - wyżej przy opisie albumu).
Miksowana: 25 luty 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith , Richard Langham, Stuart Eltham, Geoff Emerick
Długość: 1:47
Podejście: 16
Wydana: 22 marca 1963 (UK),22 lipca 1963 (USA)
JOHN:
śpiew, rytm. gitara (1958 Rickenbacker 325)
PAUL:śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
George Martin: pianino (1905 Steinway Vertegrand )
PAUL:śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
George Martin: pianino (1905 Steinway Vertegrand )
Dostępne
na:
Please
Please Me, (UK: Parlophone PMC 1202, PCS 3042, Parlophone CDP7
46435-2p, US: Capitol CLJ 46435)
Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
Rarities (US: Capitol SHAL 12060}
On Air – Live At The BBC Volume 2
Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
Rarities (US: Capitol SHAL 12060}
On Air – Live At The BBC Volume 2
Druga piosenka na albumie „Please Please Me”. Podobnie jak pierwsza piosenka na albumie, ta również mogła zaskoczyć słuchacza przyzwyczajonego już do pewnych standardów i schematów muzycznych w rock and rollu. I w jednej i w drugiej (zresztą w wielu następnych także, zastosowano jednak najprostsze środki - same w sobie genialne. 'I Saw Her Standing There' zaczynała się rewelacyjnym wyliczanką 'One, two, three, faaaaaw...' jakże adekwatną do szybkiego rytmu po niej następującą. Piosenka podrywała od razu do tańczenia. 'Misery' spowalniała tempo, no i prócz znakomitego pianina George'a Martina zaczynała się od rzadko dotychczas występującego w muzyce po intro, definiującego niejako tekst całej piosenki: The Wooooorld (!) is treating me bad.... misery! 'Świat traktuje mnie podle.... Co za nędza'...
Piosenka napisana w styczniu 1963 w czasie tournée z Helen Shapiro ( 26 stycznia 1963 – koncert w King's Hall, Stoke-on-Trent), dokończona w rodzinnym domu Paula przy 20 Forthlin Road w Liverpoolu. Inicjatorem powstania tej jak i wielu innych piosenek stawał się Brian Epstein, który dostrzegł już ogromny potencjał twórczy w dwójce muzyków oraz zwietrzył dodatkowy interes zarabiania pieniędzy na pisaniu piosenek dla innych, o czym zresztą Lennon i McCartney zawsze marzyli.W pierwszych latach działalności główne kokosy zbijali Epstein, Dick James i inni, ale o tym możecie przeczytać w innych postach (klucz?: money!)
Piosenka napisana w styczniu 1963 w czasie tournée z Helen Shapiro ( 26 stycznia 1963 – koncert w King's Hall, Stoke-on-Trent), dokończona w rodzinnym domu Paula przy 20 Forthlin Road w Liverpoolu. Inicjatorem powstania tej jak i wielu innych piosenek stawał się Brian Epstein, który dostrzegł już ogromny potencjał twórczy w dwójce muzyków oraz zwietrzył dodatkowy interes zarabiania pieniędzy na pisaniu piosenek dla innych, o czym zresztą Lennon i McCartney zawsze marzyli.W pierwszych latach działalności główne kokosy zbijali Epstein, Dick James i inni, ale o tym możecie przeczytać w innych postach (klucz?: money!)
JOHN: Chcieliśmy być taka parą jak King i Goffin (Gerry Goffin i Carole King, para kompozytorska, b. popularna w latach 60-tych, zespół śpiewał ich piosenkę 'Chains' i 'Boys'- RK)
PAUL:
To była nasza taka pierwsza wstawka w balladzie. Napisaliśmy
piosenkę razem. Nie sądzę, aby któryś z nas dominował w niej.
Piosenka jakby napisana na telefon dla kogoś.
próba nr 6
To pierwsza piosenka spółki Lennon-McCartney pisana dla innego wykonawcy, którą nagrał obcy wykonawca ale nie ten, któremu była pierwotnie dedykowana. W czasie tego tournée Paul chciał dać ją Helen Shapiro (jej agent odradził ją) więc dali ją aktorowi i piosenkarzowi Kenny Lynchowi (na zdjęciu z lewej), odbywającemu z nimi tą samą trasę. Po latach Kenny znalazł się na okładce słynnego albumu Paula: „Band On The Run”. Niestety w wykonaniu Lyncha „Misery” nie stała się przebojem, prawdopodobnie gdyby nagrał ją kilka miesięcy później – już tak.
Kenny śpiewał na scenie “You’ve been treating me bad” ale te oryginalne na początku powstania utworu słowa, zostały zmienione już w studiu w czasie nagrywania piosenki na “The world is treating me bad.”
HELEN SHAPIRO (swojej biografii w 1991 roku): Naprawdę nienawidzę siebie za to, że mogłam być pierwsza, która nagrała tą piosenkę, ale cieszę się, że dobry stary Kenny dostąpił tego zaszczytu.
HELEN SHAPIRO (swojej biografii w 1991 roku): Naprawdę nienawidzę siebie za to, że mogłam być pierwsza, która nagrała tą piosenkę, ale cieszę się, że dobry stary Kenny dostąpił tego zaszczytu.
JOHN: „Napisaliśmy ją wspólnie ale to
piosenka bardziej w stylu Johna niż Paula” (to jedyny album, na którym w wersji winylowej nazwisko McCartneya umieszczono przed Lennonem przy podawaniu autorów piosenki - RK)
PAUL:
'Misery' była dla Helen Shapiro (na zdjęciu po prawej) ale ją odrzuciła. Może
to akurat nie była specjalnie szczęśliwa piosenka, była
przeciwnie, raczej dołująca. 'Świat traktuje mnie źle, fatalnie,
nędza'... To było dość pesymistyczne prawda? Ale na koniec wziął
ją Kenny Lynch (na zdjęciu). Udał się z nami w trasę i ją
śpiewał. Nieźle mu wychodziło.
NEIL ASPINALL: Wiem, że ten numer podobał się Malowi. Lubił ją sobie nucić pod nosem.
NEIL ASPINALL: Wiem, że ten numer podobał się Malowi. Lubił ją sobie nucić pod nosem.
Po raz pierwszy zespół wykonał piosenkę 6 marca w studiu BBC na potrzeby audycji-show 'Here We Go', która została wyemitowana 12 kwietnia 1963. Piosenka znalazł się także na koncertowej setliście zespołu, podczas jego trasy z artystami Tommym Roe oraz Chrisem Montezem (9 marca – 31 marca 1963 czytaj tutaj. )
George Martin i Norman Smith. 1963 |
W maratonowej sesji 11 stycznia 1963 roku, "Misery" została nagrana jako piąta w kolejności. Jak wszystkie piosenki z tego albumu, była doskonale opanowana przez zespół, stąd już 'take' pierwszy był bardzo udany, ale - być może mimo wszystko decydowało zdenerwowanie - spóźnił się w nim George i stąd kolejne próby. 20 lutego 1963 roku George Martin zdecydował dograć nakładkę swojego fortepianu by uatrakcyjnić nagranie. Chłopcy oczywiście byli z tego bardzo zadowoleni. W owym czasie i jeszcze długo długo Martin miał pozostawać Bogiem w studiu, choć tajniki pracy studyjnej młodzi Beatlesi mieli podpatrywać już od drugiego albumu. Magnetofon był dwuścieżkowy. Muzycy nie byli obecni w tym dniu w studiu z powodu bycia w trasie z Helen Shapiro. Producent wysłuchał wszystkich ujęć piosenki i zdecydował, że finalne nagranie - z nałożonym fortepianem - będzie się składało z połączenia take 7 (pierwsza połowa utworu) i 9 (druga). Pamiętajmy także, że w trakcie nakładek Martin poprosił Normana Smitha by w czasie zgrywania puścił taśmę dwa razy szybciej by nagrywać swój fortepian z prędkością o połowę wolniej niż oryginalna ścieżka. Gdy puszczono fortepian z normalną prędkością uzyskano idealnie czyste brzmienie fortepianu. Podobnej metody Martin użył przy nagraniu "In My Life". "Misery" to pierwsza piosenka The Beatles, w której grał George Martin.
W czasie tej pierwszej sesji nagraniowej The Beatles zadebiutował jako asystent Geoff Emerick i 'sztuczkę' Martina uznał jednoznacznie za genialny trick, który gdy został rozpoznany na stałe wszedł do repertuaru wszystkich producentów.
Wszystkie oryginalne miksy (znane z wersji bootlegowych) zostały wykonane 25 stycznia 1963 w studiu EMI (Abbey Road) nr 1. Wykonali je George Martin, Smith oraz A.B. Lincoln. Pierwszy miks z tego dnia to ten, który znamy z brytyjskiego albumu 'Please, Please Me', drugi został wysłany do Ameryki fimie Vee Jay Records , na potrzeby albumu “Introducing…The Beatles”. W tym dniu stworzono też z jakiegoś niezrozumiałego (dominowało wtedy mono) powodu dwa miksy stereo piosenki.
Zespół po nagraniu albumu bardzo szybko pożegnał się z piosenką i przestał ją wykonywać w czasie swoich koncertów. Jednak w czasie najbliższej dużej trasy (9 marca - 31 marca 1963) z Tommy'm Roe & Chrisem Montezem publiczność mogła ją słyszeć. Ostatnie znane wykonanie piosenki to koncert w ABC Cinema in Norfolk30 czerwca 1963 roku. The Beatles mieli już w swoim bogatym zestawie koncertowym (playliście) kolejne nowe piosenki. Album 'Please, Please Me' cieszył się już z pierwszego miejsca na listach trzeci tydzień.
Radiowe: 3 września 1963 w programie BBC 'Pop Goe The Beatles, wyemitowanym dwa tygodnie później.
Piosenka 'Misery' obok 'I Saw Her Standing There', 'Chains' oraz 'Anna (Go To Him)' znalazła się na EP-ce zespołu zatytułowanej: The Beatles (No. 1)
Zaryzykuję na koniec stwierdzenie, że bez tej piosenki moim zdaniem dyskografia The Beatles nie byłaby tak kompletna i różnorodna. Ciepła, zdaniem krytyków, 'najweselsza smutna ballada', ukazuje prócz dużego, zwyżkującego ciągle talentu kompozytorskiego spółki Lennon & McCartney, swoiste poczucie humoru Fab4, bez którego nie byliby sobą ani nie staliby się tym czym się stali. Pamiętajmy, że świat (Ameryka) pokochał ich także zw wygląd, czar, urok i niespotykane, oryginalne poczucie humoru. Ameryka nie importowała wcześniej angielskich programów komediowych i brytyjski humor był im nie znany. Poznawali go wraz z przybyciem Beatlesów. Pamiętamy scenę z lotniska JFK tuż po przylocie zespołu do USA. 'Zaśpiewacie dla nas tutaj?', 'Nie, najpierw pieniądze!'.
The world is treating me bad, misery.
I'm the kind of guy,
Who never used to cry,
The world is treating me bad ,misery!
I've lost her now for sure,
I won't see her no more,
It's gonna be a drag, misery!
I'll remember all the little things we've done
Can't she see she'll always be the only one, only one.
Send her back to me,
'Cause everyone can see
Without her I will be in misery
I'll remember all the little things we've done.
She'll remember and she'll miss her only one, lonely one.
Send her back to me,
'Cause everyone can see,
Without her I will be in misery (oh oh oh)
In misery (ooh ee ooh ooh)
My misery (la la la la la la)
* * *
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz