FOR YOU BLUE



Album: Let It Be 
Tytuł roboczy: George's Blues (Because You're Sweet And Lovely)
Kompozycja: G. Harrison (100%) 
Producent: George Martin, Malcolm Davies, Phil Spector
Napisana:
Nagrywana: 25 stycznia 1969 (Apple Studios), 8 stycznia 1970 (
Olympic Sound Studios)
Miksowana: 28 lutego 1969 (Abbey Road, room 4), 25 i 30 marca 1970 (Abbeyy Road, room 4), 4 marca 1969 (Olympic Sound Studios), 8 stycznia 1970 (Olympic Sound Studios)
Wytwórnia: Apple, EMI
Inżynierowie: Glyn Johns, Peter Bown, Mike Sheady, Eddie Klein
Asystenci inżyniera: Alan Parsons, Richard Langham, Roger Ferris

Długość: 2:30
Takes:  6

 

 
Obsada:  
GEORGE: wokal, gitara akustyczna 
PAUL: fortepian,
JOHN: wokal, gitara hawajska Hofner Hawaiian Standard
RINGO: perkusja




 
 
Dostępna na:
Let It Be
Anthology 3
Let It Be ... Naked




GEORGE: To prosta, 12-taktowa piosenka, napisana zgodnie z regułami 12-taktowych numerów, z tym wyjątkiem, że wzbudza poczucie radości, szczęścia.
Piosenka napisana jako kolejny hołd dla swojej żony Patty, choć kres małżeństwa pary się zbliżał. Nie była to jakaś wyjątkowa pozycja w twórczości muzyka, bo co ciekawe, po latach, w 1987 roku w jednym swoich wywiadów (dla magazynu "Creem") George powiedział: "For You Blue"? Zupełnie nie pamiętam, chociaż, czekaj chwilę. To Paul. "For You Blue" to piosenka Paula.
Piosenkę George przyniósł na sesje styczniowe w ramach projektu "Get Back/Let It Be". Na rynku amerykańskim - nie na macierzystym w UK - ozdobiła stronę B singla z balladą Paula McCartney'a, "The Long And Winding Road". Singiel wydano dopiero 11 maja 1970. Przez dwa tygodnie od 13 czerwca był numerem 1. Oczywiście dzięki piosence Paula.  Numer Harrisona mimo wszystko nie był w tej samej lidze, co kompozycja starszego kolegi. Piosenka w twórczości The Beatles moim zdaniem przeciętna. Jak, niestety, cały album "Let It Be".
Pierwsza jej rejestracja odbyła się 25 stycznia. Studio Apple. W tym dniu zespół zarejestrował kolejno nagrania: 'Untitled Jamming', 'On Your Way Home' (roboczy tytuł 'Two Of Us'), 'Bye Bye Love', 'George's Blues (Because You're Sweet And Lovely)' - roboczy tytuł 'For You Blue' oraz 'Let It Be'.


Nagranie piosenki wymagało tylko sześciu podejść. Szóste zostało wytypowane jako te, które ma znaleźć się na planowanym albumie "Get Back". Jak na atmosferę panującą wtedy w zespole dużo, jak na inne piosenki ćwiczone w nieskończoność niedużo. "Let It Be" to ponad 30 podejść, "The Long And Winding Road" 18.  Ciekawostką było, że John zagrał w piosence kolegi na gitarze hawajskiej (grał na niej łuską po naboju, inni uważają, że użył specjalnego do takiej gitary "rurki" marki Hofnera, która jest dodawana w komplecie z gitarą slide firmy Hofner), cały czas bardzo dopingowany przez jej autora. Komentarze George'a  jakie możemy usłyszeć w czasie nagrywania piosenki (i zobaczyć na filmie) to: "Go, Johnny Go!" (nawiązanie do ulubionego muzyka  Lennona, Chucka Berry'ego), a nawet lekko żartobliwe "Elmore James' got nothing on this baby!" (Elmore James nie ma nic z tym wspólnego kochanie; wspomniany Elmore James to czarnoskóry muzyk bluesowy, używający slide gitary) Ogólnie uznaje się, że w utworze tym żaden muzyk nie gra na gitarze basowej. Paul zagrał na fortepianie, ale próbował imitować w czasie gry brzmienie basu. W tym celu powkładał między struny fortepianowe kawałeczki papieru, które podczas uderzenia w klawisze wibrują. Stąd te charakterystyczne rozmyte metaliczne brzmienie klawiszy idealnie współgrające z nietypową jak dla instrumentarium The Beatles gitarą hawajską Johna. I dodatkowa gitara akustyczna George'a. W 1987 roku George powiedział, że w numerze tym Paul grał na basie, ale pamiętając niektóre wspomnienia George'a ("to piosenka Paula"), nie można być tego do końca pewnym.



  Piosenka została zremiksowana ponownie prawie rok po powstaniu. Zrobił to Glyn Johns, który wziął wtedy na warsztat wszystkie piosenki ze styczniowych sesji 1969 roku. Jego remiksy możemy znaleźć na bootlegowej wersji albumu, który nigdy się oficjalnie nie ukazał. Całkowicie nowy miks powstał w 2003 roku na potrzeby albumu "Let It Be... Naked". Na trzeciej płytce Antologii możemy usłyszeć take z 25 stycznia 1969 roku. Wersja, która ukaże się na albumie "Let It Be" w 1970 roku to produkcja George Martina, choć "namieszał" w całym albumie także Phil Spector, o czym więcek przeczytamy przy okazji omówienia tego albumu. 25 marca Spector zmiksował piosenkę, dodając do nagrwanej już wersji lekkie opóźnienie wokalu i partii fortepianu. Jeszcze jedna wersja "For You Bue" Phila Spectora powstała 30 marca 1970 i była przewidziana na album z muzyką filmową z filmu "Let It Be". W końcówce piosenki Spector zamieścił fragment dialogu muzyków z sesji w Twickenham (styczeń 1969). Konkretnie Lennona mówiącego słowa: "Queen says no to pot-smoking FBI members."Wersja ta nie została nigdy wykorzystana. Wrócę do tego tematu przy albumach serii: "Let It Be".



George Harrison i Phil Spector. Spotkali się przy znowu, tym razem przy produkcji albumu"All Thing MusPass"

 


29 listopad 2002 Paul McCartney wykonał piosenkę w hołdzie George'owi w czasie koncertu "Tribute To George" (czytaj więcej: tutaj).
 




Because you're sweet and lovely girl I love you,
Because you're sweet and lovely girl it's true,
I love you more than ever girl I do.
I want you in the morining girl I love you,
I want you at the moment I feel blue,
I'm living ev'ry moment girl for you.
I've loved you from the moment I saw you,
You looked at me that's all you had to do,
I feel it now I hope you feel it too.
Because you're sweet and lovely girl I love you,
Because you're sweet and lovely girl it's true,
I love you more than ever girl I do.
I really love you. 



 

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki
HISTORY of  THE BEATLES

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz