Nagrana: 1 czerwca 1963
Kompozycja:Phil Spector
Nagrywana: 16 lipca 1963
Wydana: 30 października 1994 (UK),
5 grudnia 1994 (USA), 11 listopada 2013
Producent: Terry Henebery, George Martin (producent wykonawczy składanki Apple).
Długość: 2:51
Wytwórnia: Apple Records
Obsada:
JOHN: wokal, gitara rytmiczna
PAUL: chórki, gitara basowa
GEORGE: chórki, gitara prowadząca
RINGO: perkusja
Dostępne na:
"The Beatles Live At The BBC"
Na blogu z pewnością znajdzie się opis wszystkich piosenek zespołu z tzw. oficjalnej dyskografii, choć jak wszyscy uważni czytelnicy bloga zauważyli, że opisuję też piosenki także spoza tej listy. Oficjalna dyskografia The Beatles to w ogólnym pojęciu te wszystkie płyty, które zespół wydał w czasie swojego istnienia. Dzisiaj oczywiście do takiej zaliczamy te wszystkie wydawnictwa, które oficjalnie zostały wydane przez firmy mające tytuł prawny do nagrań Fabsów. Koncertowe nagrania dla BBC, wznowienia, reedycje, wersje remasterowane. Nie jestem pewien, czy uda mi się omówić każdą piosenkę wydaną np. na podwójnych składankach serii 'Live At The BBC'. To kilkadziesiąt piosenek, przeważnie mało lub wcale istotnych dla kariery zespołu, stanowią tylko dokument, także rarytas, jak wszystko co nagrali The Beatles.
W historii zespołu powoli zbliża się moment, kiedy pojawi się na scenie Phil Spector. O jego istotnej roli już w dokonaniach solowych ex-Beatlesów wiemy z historii PO ROZPADZIE (albumy George'a, Johna). Dzisiaj szczególna piosenka, kompozycja kontrowersyjnego w swoim czasie producenta, szarej eminencji amerykańskiego show-biznesu (przypomnę, że Phil Spector aktualnie odsiaduje wyrok dożywocia za morderstwo). The Beatles nagrali jedną jego kompozycję, wielki przebój jego autorstwa, "To Know Her Is To Love Her", utwór wydany w 1958 roku przez grupę The Teddy Bears, pierwszą grupę Phila, w której sam też śpiewał (na okładce singla Spector pierwszy z lewej). Piosenka była oczywiście numerem 1 w USA, a tytuł piosenki zainspirowany był podobną treścią na nagrobku ojca Spctora (znać go oznaczało kochać go). Do dzisiaj piosenkę nagrywało mnóstwo wykonawców, w tym trzy wielkie gwiazdy country razem: Dolly Parton, Linda Ronstadt oraz Emmylou Harris. Choć w wersji The Beatles piosenka jest dzisiaj prawie lub wcale nieznana, to nagrywając ją Fab Four z pewnością dodali prestiżu kompozycji. Po raz kolejny warto tutaj zaznaczyć, że piosenka nie była jakimś ulubionym numerem zespołu, ale potrzeba posiadania obszernego repertuaru, owocowała poszukiwaniem przez muzyków nowych piosenek. Piosenkę zespół wykonywał na deskach sceny hamburskiego klubu Star, ale nie zachowała się niestety dobra kopia, jak cały album "Live! at the Star-Club in Hamburg, Germany; 1962"
JOHN: Nagraliśmy "To Know Her Is To Love Her", piosenkę Phila Spectora i parę własnych, w zasadzie nagraliśmy nasz cały sceniczny repertuar z Cavern, z kilkoma pominięciami.
Wersja dla Decca Records
Beatlesi nagrali piosenkę dwa razy. Pierwszy raz w czasie słynnego przesłuchania dla firmy Decca Records. Gdyby zespół się spodobał w czasie tamtej słynnej sesji (czytaj tutaj), lub może lepiej napisać, gdyby wtedy potrafiono się na nim poznać, Beatlesów wydawałaby firma brytyjska. Jak wiemy Beatlesi trafili do Parlophone, firmie należącej do amerykańskiego koncernu EMI, a Decca Records uciekł sprzed nosa kontrakty stulecia. Drugi i ostatni raz zespół zaśpiewał i nagrał piosenkę 16 lipca 1963 roku na potrzeby radiowego show BBC, 'Pop Go The Beatles'. Wersję, którą Beatlesi nagrali dla Decca, jest oczywiście z Petem Bestem na perkusji i niedostępna na oficjalnych albumach. Jak wspomina PAUL: To była nasza pierwsza harmonia na trzy głosy, jaką kiedykolwiek wykonaliśmy. Dowiedzieliśmy się o tym w domu mojego ojca w Liverpoolu.
Czy John Lennon miał jakiś szczególny sentyment do piosenki, w której w 1962 i 1963 był głównym głosem, trudno powiedzieć. John nagrał piosenkę w czasie swoich sesji do albumu 'Rok'N'Roll', który "produkował" mu Spector, ale moim zdaniem, był to tylko ukłon w jego stronę. Dlaczego cudzysłów? Bo produkcja tego albumu naprawdę odbywała się w kuriozalnych warunkach (notoryczne nieobecności Spectora w czasie sesji, ostatecznie dokonaną przez niego "kradzieżą" - on nazwał to pożyczeniem w celu odsłuchania - wszystkich taśm i finalnym odsprzedaniem ich wytwórni). Perturbacje te spowodowały, że piosenka Spectora nie znalazła się na oryginalnym wydaniu piosenki w 1975, ale ukazała się ona w 2004 roku na rozszerzonym wydaniu wspomnianego albumu (kłopoty z powstawaniem albumu w HISTORII PO ROZPADZIE). Z pewnością wersja Johna podobała się Yoko, która włączyła piosenkę na składankę "Menlove Ave", album wydany w 1986 roku przez wdowę po muzyku z nieopublikowanymi wcześniej nagraniami muzyka. Wersja poniżej w clipie.
To know, know, know her
Is to love, love, love her
Just to see her smile
Makes my life worthwhile
Yes, just to know, know, know her
Is to love, love, love her
And I do and I do
And I do
I'll be good to her
I'll make love to her
Everyone says there'll come a day
When I walk alongside of her
Yes, just to know, know, know her
Is to love, love, love her
And I do and I and I do And I do
And I and I do and I and I do and I
Why can't she see?
How blind can she be?
Some day, she'll see
That she was meant just for me, oh, oh
To know, know, know her
Is to love, love, love her
Just to see her smile
Makes my life worthwhile
Yes, just to know, know, know her
Is to love, love, love her
And I do and I and I do And I do
And I and I do and I and I do and I
Why can't she see?
How blind can she be?
Some day, she'll see
That she was meant just for me, oh, oh
To know, know, know her
Is to love, love, love her
Just to see her smile
Makes my life worthwhile
Yes, just to know, know, know her
Is to love, love, love her
And I do and I and I do And I do
And I do
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz