I ME MINE


Kompozycja: G.Harrison (100%)
Album: Let It Be
Napisana: styczeń 1969 
Nagrana: 3 stycznia 1970 (Abbey Road Studio nr 2), 3 kwietnia 1970 (Abbey Road 2, 3)
Wydana: 8 maja 1970
Producent: George Martin, Phil Spector
Wytwórnia: Apple
Podejścia: 18
Miks:  5 stycznia 1970 (Olympic Studio), 23  marca 1970 (Abbey Road 4), 1 kwietnia 1970 (Abbey Road 1 i3), 2 kwietnia 1970 (Abbey Road 4),
Długość: 2:25
Inżynier dźwięku: Phil McDonald, Glyn Johns


Album Let It Be

Obsada:
GEORGE:  wokal, gitary: akustyczna, elektryczna prowadząca
PAUL: chórki, gitara basowa (1961 Hofner 500/1), gitara akustyczna, elektryczne pianino
RINGO: perkusja (1968 Ludwig Hollywood Maple)
Orkiestra: 18 skrzypiec, 3 trąbki, 4 wiolonczele, 4 altówki, 1 harfa, 3 puzony, 2 gitary akustyczne 


Dostępna:
Let It Be
Anthology 2
Let it Be ... Naked

"I Me Mine" - 1 kwietnia 1970, ostatni nagrany utwór The Beatles.  Historia piosenki zaczyna się dużo wcześniej. Styczeń 1969 Beatlesi rozpoczęli z nowym pomysłem Paula. Po nakręceniu kolejno, komedii para dokumentalnej (czarno-biały "A Hard Day's Night"),komedii fabularnej (kolorowy "Help!"), filmu dokumentalno - fabularnego dla telewizji (kolorowy "Magical Mystery Tour"), oraz udostępnieniu swojej muzyki do filmu animowanego (kolorowy "Yellow Submarine"), uznali (Paul), że zrobią film całkowicie dokumentalny, ukazujący ich pracę w studiu, ze szczególnym naciskiem na pokazaniu całego procesu powstawania utworu - od zalążka w umyśle któregoś z muzyków, poprzez próby do momentu finalnego jego nagrania.Taką piosenką, która spełnia te warunki, wpasowywała się idealnie w pomysł Paula McCartney'a jest kompozycja Harrisona, "I Me Mine". Piosenka napisana w ciągu 5 minut w czasie kręcenia w styczniu 1969  w czasie sesji "Get Back" do filmu, który później otrzymał tytuł, "Let it Be". Obraz pokazywał The Beatles w czasie tworzenia piosenek i mamy tam taki moment, gdy George prezentuje swoją propozycję.
GEORGE: Nazywa się "I Me Mine". Nie obchodzi mnie czy się wam spodoba... to dość ciężki walc.
Ani John ani Paul nie byli niestety utworem George'a specjalnie zainteresowani. Przypuszczam, że gdyby było to po premierze "Something" i "Here Comes The Sun", dwóch super-przebojów ich młodszego kolegi, zainteresowanie liderów byłoby większe. Uchwycona na filmie scena, w której słyszymy piosenkę  "I Me Mine" została nakręcona dzień po jej powstaniu.Utwór zagrała tylko trójka Beatlesów, John wolał zatańczyć z Yoko. Nie grał także obecny w czasie tamtych sesji Billy Preston. Zdaniem Geoffa Emericka, "dźwiękowca The Beatles", reżyser filmu Michael Lindsay-Hogg nalegał by scena tańczących Lennonów koniecznie znalazła się w filmie, co dało Harrisonowi mocny argument do tego by naciskać, aby jego piosenka znalazła się na przyszłym albumie.
GEORGE: Branie LSD przypominało katapultowanie się w kosmos. W owym czasie LSD było największymi doświadczeniami, jakie do tej pory przeżywałem. W którejś chwili  rozglądając się dookoła mogłem wyraźnie dostrzec siebie samego, moje własne ego. Coś w stylu, "to mój kawałek papieru", "to jest moja koszula" czy "daj mi to" lub "oto jestem". Znienawidziłem wtedy swoje ego, wszystko to wydało mi się tak bardzo wyraźnie fałszywe i nietrwałe, co nie spodobało mi się. Ale później to mnie wiele nauczyło, zdałem sobie sprawę, że jest tam ktoś inny, oddzielony do tego gbura, którym byłem. "Kim jestem?" stało się porządkiem dnia. W każdym razie, stąd pojawiło się "I Me Mine".
Musimy sobie zdawać sprawę z nas samych. Kiedy zdasz sobie sprawę, że wszystko to, co widzisz i to, czego dotykasz i co wąchasz, nie jest realne, będziesz wiedział, czym naprawdę jest rzeczywistość i potrafił odpowiedzieć sobie na pytanie, "Kim jestem?"
Piosenkę George nie traktował jako np. wypełniacz do albumu, gdyż tytuł piosenki posłużył mu jako tytuł swojej autobiografii, opublikowanej w 1980 roku. Tej, o której John nie miał zbyt dobrego zdania, ze względu na zignorowanie jego roli w życiu młodszego kolegi. 
GEORGE: W "I Me Mine" poruszam problem ego. Istnieją dwa "Ja": małe "ja" kiedy ludzie mówią "ja jestem tym i tym"; oraz duże "Ja" - dualność ego. Nie istnieje nic co nie jest częścią całości. Kiedy małe "ja" łączy się z dużym, wtedy naprawdę się uśmiechasz.
Innym razem GEORGE opowiada, że czytając coraz więcej książek o hinduskiej religii, napotykał często zwroty "I Me Mine" (ja, ja, mój..): Ludzie często różnie mylą samych siebie i swoją tożsamość... A to [ego] cały czas jest w nas, funkcjonuje, przez całe twoje życie, I, me,  mine.
Nie wszyscy doszukiwali się jednak w piosence George tylko filozoficznych odniesień do ego, naszego wewnętrznego ja, które czasem jest nam "przyjacielem a czasem wrogiem", jak opowiadał mi kiedyś mój bliski przyjaciel, filozof i prawdziwy buddysta. Polak! Niektórzy uważają, że w "I Me Mine" Harrison skarży się w niej na swoją sytuację w zespole, coraz mocniejszym izolowaniu się od zespołu. Przetłumaczcie dość prosty tekst i zobaczycie ile ciekawych drzwi do jego interpretacji jest w nim. Tekst ten może także inaczej odnosić się w niej do piosenki McCartney'a o nieuchronności lodu ("Maxwell's Silver Hammer"). Utwór Paula, prezentowany zespołowi w czasie tych samych sesji "Let It Be"/"Get Back" to pod dość na wierzchu wydającym się zabawnym czy banalnym nawet tekstem porusza tematy o wiele bardziej na serio.
Los, karma, przeznaczenie, nieuchronność, prawo skutku i przyczyny. George w czasie sesji "Get Back" był bardzo mocno rozżalony także faktem, że zespół nie chciał poświęcić więcej czasu na jego muzykę a angażował się w próby do tak słabej [melodycznie], głupawej piosenki McCartney'a. Muszę tutaj zaznaczyć, nie pierwszy raz na tym blogu, jakże fantastycznym tematem do typowego researchu jest to wszystko co związane z The Beatles. Jego historią i tysiącami opinii, hipotez na temat genezy tego czy innego ich utworu. Pewne interpretacje tekstów utworów Wielkiej Czwórki, choć logiczne i całkiem prawdopodobne, odstają od tych, których udzielali sami muzycy. Ale taki czy inny tekst mógł oczywiście powstawać wskutek podświadomych bodźców. Z pewnością w tekście "I Me Mine" można doszukać się więcej znaczeń niż tylko wskazywanych przez jego twórcę odniesień do ego, czyli tej części naszej osobowości, która ma wpływ na nasze realne postępowanie.



Proces nagrywania piosenki rozpoczął się 3 stycznia 1969, bez Johna, który wciąż był z Yoko z wizytą u Danny'ego Coxa (ojca Kyoko, pierwszego męża Yoko). George, w wesoły i dużo mówiący sposób o sytuacji w The Beatles, nieobecność kolegi w czasie pracy nad jego utworem skomentował słowami: Wszyscy wiedzą, że nie ma już z nami Dave'a Dee. Micky i Tich, razem ze mną zrobią swoją robotę, która zawsze była numerem 2" (tutaj George nawiązuje do Studia nr 2, w którym nagrywano jego utwór; ironizuje, że zawsze jego utwory, jako te gorsze nagrywano nie w największym studio nr 1, Dave Dee , Micky i Tich - to żartobliwe nawiązanie do popularnego w drugiej połowie lat 60-tych w Wielkiej Brytanii zespołu Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, którzy w latach 1965-1969 spędziła ze swoimi płytami więcej tygodni niż Beatlesi - całą wypowiedź George'a możemy usłyszeć na 3 płytce Antologii). Po nagraniu wszystkich ścieżek (16 podejść), zdublowaniu wokalu autora piosenki okazało się, że piosenka trwa tylko niewiele ponad półtorej minuty. 
 
Ostatnia sesja nagraniowa, w której bierze udział jakiś Beatles, nakładki do "I Me Mine"

Phil Spector 1 kwietnia w czasie pracy nad edycją utworu przedłużył ją do 2:25, wycinając z niego fragment pomiędzy 31 sekundą a końcem utworu i dokładając do utworu we fragmencie 1:20.  No i jak to on "namieszał" trochę w nagraniu, które w oryginalnym brzmieniu możemy usłyszeć dopiero na albumie "Let It Be... Nadzy" (Naked) z 2003 roku. By ukryć zwój zabieg dwukrotnego wykorzystania tego samego fragmentu nagrania amerykański producent  dołożył partie na dodatkowych instrumentach, w tym na smyczkach oraz instrumentach dętych, które zaaranżował Richard Hewson, angielski muzyk, producent, aranżer (na zdjęciu obok). Ostateczny miks "I Me Mine" Spector wykonał 2 kwietnia.
Hewson zrobił także na życzenie Spectora aranżację do "Long And Winding Road" (za obie piosenki miał otrzymać wynagrodzenie w wysokości 80 funtów). Nagranie orkiestry złożonej z ponad 30 muzyków dokonano 1 kwietnia. W tym dniu nagrywano partie orkiestrowe do trzech utworów The Beatles: omawianego "I Me Mine", wspomnianego "The Long And Winding Road" oraz "Across The Universe" (aranżacja Briana Rogersa).  W nagraniach tego dnia jako jedyny z Beatlesów był Ringo i grał na perkusji. W tym dniu jeszcze była grupa wokalistów, ale do tego wrócę jeszcze przy opisie piosenki Paula McCartney'a. W piosence Harrisona nie śpiewał nikt poza Beatlesami.
Pomimo faktu, że aranżacja Hewsona do "I Me Mine" jest bardziej skromna i mniej pompatyczna niż we wspomnianym przeboju McCartney'a, nie spodobała się Harrisonowi. O aranżacjach dwóch piosenek Beatles Richard Hewson opowiada tutaj
Rozmawiając na forach o The Beatles na całym świecie często spotykałem się ze stwierdzeniem, że ta kompozycja mogłaby się spokojnie znaleźć poza dyskografią The Beatles, bez dla niej skutków ujemnych. No i broniłem piosenki, gdyż zwyczajnie ją lubię. Nie nazwałbym pierwszej części utworu walcem, ale zgoda, może nim być. Krytykowany, mocny, hardcorowy jak na owe czasy refren także mi odpowiada. Także poprzez znajomość tekstu i pewną wiedzę, co George chciał nam przekazać, tak nagle zmieniając rytm. Na składankowych albumach muzyka z całego okresu jego twórczości song ten jest niestety pomijany. U mnie znalazłby się bezdyskusyjnie w jego Top20. 

Dwa dni temu minęło 76 lat od dnia urodzin "cichego Beatlesa"....



Z Let It Be... Naked



All through the day, I me mine
I me mine, I me mine
All through the night, I me mine
I me mine, I me mine
Now they're frightened of leaving it
Everyone's weaving it
Coming on strong all the time
All through the day I me mine


I-I-me-me-mine, I-I-me-me-mine
I-I-me-me-mine, I-I-me-me-mine

All I can hear, I me mine
I me mine, I me mine
Even those tears, I me mine
I me mine, I me mine
No-one's frightened of playing it
Everyone's saying it
Flowing more freely than wine
All through the day I me mine

I-I-me-me mine, I-I-me-me mine
I-I-me-me mine, I-I-me-me mine

All I can hear, I me mine
I me mine, I me mine
Even those tears, I me mine
I me mine, I me mine
No-one's frightened of playing it
Everyone's saying it
Flowing more freely than wine
All through your life I me mine






        Historia The Beatles
HISTORY of  THE BEATLES







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz