LEAVE MY KITTEN ALONE

 

  

Kompozycja: Little Willie John, James McDougal,  Titus Turner
Nagrana: 14 sierpnia 1964
Wydana: 21 listopada 1995
Wytwórnia: Apple Records
Długość: 2:32
Obsada:
JOHN: wokal, gitara rytmiczna
PAUL: gitara basowa, fortepian
GEORGE: gitara prowadząca
RINGO:  tamburyna

Dostępne na: ANTHOLOGY 1


 










PAUL:
To była piosenka Johnny’ego Prestona, którą grywaliśmy w Liverpoolu razem z całym naszym materiałem z Cavern i po prostu była w naszym repertuarze. Nie była to jedna z tych wielkich piosenek, które wykonywaliśmy, od czasu do czasu wyciągaliśmy ją z kapelusza, a także ją nagraliśmy.
 
 
 
 
 
Wersja oryginalna Little Willie Johna

 
 
Basista The Beatles się myli. Klasyk (z pewnością!) R&B napisany w 1959 roku przez trójkę piosenkarzy Little Willie John, James McDougal oraz Titus Turner po raz pierwszy został nagrany przez pierwszego z twórców utworu, z którym ten powędrował w tym samym roku aż na 13 miejsce listy przebojów Billboardu. Rok później nagrał go ponownie wspomniany przez Paula mało znany piosenkarz rock and rollowy Johnny Preston, opromieniony sukcesem pierwszego swojego singla "Running Bear" i jednocześnie pierwszego i jedynego swojego numeru 1. Oczywiście tylko w Ameryce.
"Leave My Kitten Alone" w jego wykonaniu dotarło tylko do 73 roku i do dzisiaj nikt by o tej piosence nie pamiętał gdyby nie znalazła się na na 1 płytce "Anthology" The Beatles, wydanej w 1995. Obie pierwsze wersje piosenki w clipach.  
 
 
Wielu innych wykonawców ( w tym Elvis Costello) nagrywało ponownie tą piosenkę, ale dzięki dwóm pierwszym wykonaniom zwrócili na niego uwagę Beatlesi, choć Paul wspomina, że znali tylko wersję Prestona.
Swoją aranżację zaczerpnęli z jednego lub obu tych singli, ale zrezygnowali z wokalu wspierającego i solo na saksofonie, opierając się mocno na rockowych i bluesowych korzeniach utworu. Rockowa metamorfoza utworu w wykonaniu Beatlesów nadaje tekstowi piosenki złowrogi ton: Można sobie wyobrazić, jak grupa gra ten (warcząca jak pies solówka Harrisona) utwór w Cavern, doprowadzając publiczność do szału.
  The Beatles są według mnie najlepiej "udokumentowanym" zespołem na świecie. Tysiące fotografii, filmów, reportaży, dokumentów, zdjęcia robione im i przez nich wszędzie. Szkoda tylko, że dopiero dzięki filmowi "Let It Be" mamy pokazane jak nagrywali. W poniższym clipie wizualizacja piosenki ze słynnej gry "Rockband".
 



14 sierpnia 1964 roku, podczas sesji nagraniowych do albumu "Beatles for Sale" (po skończeniu pisoenek "Im A Loser" oraz "Mr. Moonlight"), The Beatles nagrali pięć ujęć „Leave My Kitten Alone”, dodając dogrywki do ostatniego ujęcia. Pod kierownictwem Martina — z Normanem Smithem jako inżynierem dźwięku — Beatlesi nagrali pięć ujęć, piąte uznano za najlepsze. Następnie Lennon dograł drugi wokal prowadzący, a Harrison podwójnie nagrał swoją gitarę prowadzącą. Na koniec McCartney dodał sekcję fortepianu, a Starr dodał dodatkowe partie tamburynu. Według biografii Martina autorstwa Kennetha Womacka Maximum Volume, ta oryginalna wersja kończy się nagle; Martin najprawdopodobniej zamierzał wstawić wyciszenie w przyszłej sesji miksowania. Z przyczyn nigdy nie wyjaśnionych, zarówno Martin, jak i Beatlesi postanowili odłożyć utwór na półkę.
Album "Beatles For Sale"jak wiemy zawierał piosenki nowe, ale i te ze dawnego swojego scenicznego repertuaru, które zespół chciał uwiecznić na pamiątkę na płycie (niejako, jakby się z nimi żegnał, choć np. "Baby's In Black" grali do samego końca koncertowania). Stąd zamiar nagrania  piosenki "Leave My Kitten Alone", w odczuciu Autora bloga dość przeciętnej, jednak już w wykonaniu Fab Four znakomitej. Głos Johna! On sam powiedział po zepsutym podejściu, że chciałby zaśpiewać piosenkę, bez swojej gry na gitarze. Piosenkę mógł zaśpiewać tylko on, z zamiłowania od zawsze wierny fan kotów. Co ciekawe, w ostatnim wersie piosenki pada zdanie by gruby buldog zostawił koty bohatera w spokoju. "Hey Bulldog" to tytuł piosenki Fab Four z 1969 roku. Bez nawiązania do ... kotów.

I jeszcze raz wracamy do pytania: dlaczego "Leave My Kitten Alone" zostało usunięte z "Beatles for Sale"?
Fani zespołu do dziś debatują nad tym pytaniem. Znany 'beatlesolog' Marc Lewisohn porusza tę kwestię w swojej książce "The Complete Beatles Recording Sessions", sugerując, że utwór mógł zastąpić kontrowersyjny "Mr. Moonlight". Być może surowy dźwięk "Leave My Kitten Alone" zbyt mocno konkurował z innymi utworami z albumu, takimi jak "Rock and Roll Music" i "Kansas City/Hey, Hey, Hey, Hey". Ian MacDonald przedstawia inną teorię w Revolution in the Head: "Everybody’s Trying to Be My Baby" zastąpiło "Leave My Kitten Alone", aby dać Harrisonowi główny wokal. Powód tej decyzji pozostaje owiany tajemnicą.
Autor bloga zdecydowanie uważa, że "Leave Me Kitten Alone" jest lepszym coverem w repertuarze The Beatles niż  "Mr. Moonlight".


 
 
Utwór nigdy nie został zmiksowany i oczywiście nie znalazł się na albumie.
Ujęcie 5 zostało oznaczone jako najlepsze (istnieją tylko ujęcia 4 i 5, przy czym 4 jest z fałszywym startem). Utwór został zremiksowany w 1982 roku przez nieżyjącego już Johna Barretta w ramach przygotowań do "The Beatles at Abbey Road", prezentacji wideo pokazanej jako część publicznej trasy po Abbey Road Studios w następnym roku. (RM ’82). Utwór został ponownie zremiksowany w 1984 roku przez Geoffreya Emericka w ramach przygotowań do włączenia do niewydanego projektu "Sessions" (RM/RS ’84). W 1994 roku George Martin zremiksował utwór po raz kolejny, tym razem na potrzeby projektu "Anthology (RM/RS ’94); dzięki czemu w końcu doczekał się oficjalnego wydania w pierwszym tomie projektu w kolejnym roku.  
 
Sesje "Beatles For Sale"

 
 
W 1976 roku EMI zaczęło przeglądać swoje archiwa w poszukiwaniu "czegoś" The Beatles, co nie ujrzało jeszcze światła dziennego. W ten sposób trafiono na "Leave My Kitten Alone". To był długi proces, a piosenka już krążyła wśród kolekcjonerów na bootlegach. 
Oto jeden przykład: Przez cały miesiąc późnym latem 1984 roku piosenka była wymieniana wśród „najczęściej odtwarzanych singli” w bostońskiej stacji WBCN (tej samej, która 15 lat wcześniej była źródłem słynnego bootlegu  - jednej z jego wersji - "Kum Back").
 

 
W 1981 piosenka w miksie stereo (z ujęcia nr 4) miała się znaleźć na planowanym albumie składankowym zespołu oraz na świątecznym singlu w  1980 i prasa była podekscytowana tym, gdy rzecznik EMI stwierdził tajemniczo, że istnieje w pełni zmiksowana nie wydana wcześniej piosenka The Beatles. Rzecznik firmy powiedział: Nie potrzebujemy niczyjej zgody, aby wydać płytę, ponieważ została ona nagrana dla nas, zanim Beatlesi założyli Apple, własną wytwórnię płytową. Ale prawdopodobnie poinformowalibyśmy Paula McCartneya, który wciąż jest z nami. Ostatecznie zrezygnowano z tego projektu całkowicie, z pewnością z powodu obawy o krytykę, że wytwórnia chce zarabiać na żalu po śmierci Johna.
 
 
 
You better leave my kitten all alone
You better leave my kitten all aloneWell, I told you, big, fat bulldogYou better leave her alone
You better leave my kitten all aloneYou better leave my kitten all aloneThis dog is gonna get youIf you don't leave her alone
Well, Mister DogI'm gonna hit you on the top of your headThat child is gonna miss youYou're gonna wishThat you were dead
If you don't leave my kitten all aloneWell, I told you, big, fat bulldogYou better leave her alone
Well, alright!
Well, Mister DogI'm gonna hit you on the top of your headThat gal is gonna miss youYou're gonna wishThat you were dead
If you don't leave my kitten all alone, oh yeahWell, I told you, big, fat bulldogYou better leave her alone
Hey, heyYou better leaveYou better leaveYou better leaveYeah, you better leaveYou better leaveOh, you got to leaveYeah, heyWell, I told you, big, fat bulldog
 
 
 

 
 
 

Historia The Beatles
History of  THE BEATLES

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz