ROGER HODGSON - "ONLY BECAUSE OF YOU"

Strona B singla: "Had A Dream (Sleeping With The Enemy)"
Album: In the Eye of the Storm
Kompozycja: Roger Hodgson
Wydany: październik 1984
Producent: Roger Hodgson
Wytwórnia: A &M
Długość: 8:40 





Post "pożyczony" z drugiego mojego bloga. Piosenka z miejsca nr 47 moich piosenek All-Time (Wszech-Czasów). Tuż po miejscu 48, na którym jest piosenka zespołu Supertramp "Don't Leave Me Now" znowu voice of Supertramp. Tym razem solo.
 Na żadnym plebiscycie najlepszych wokalistów nie znajdziecie Rogera Hodgsona ale już np. Roy'a Orbisona tak. Głos tego ostatniego uznaje się często za najpiękniejszy w muzyce. Tonacja głosu, barwa, nie umiejętności wokalne. Dla mnie niemniej pięknym głosem dysponuje dawny wokalista Supertrampu. Na jednym z zachodnich blogów znalazłem zdjęcie muzyka podpisane żartobliwie: "Wygląd Jezusa, boski głos".  Ciekawa metafora. Ale opis głosu Hodgsona (partii wokalnych, ich nakładek) w "Only Because Of You" mógłby spokojnie zawierać określenia: przepiękny, uroczy, malowniczy, magiczny, bajeczny... 
W filmikach niżej, w wielu wywiadach w rozmaitych czasopismach muzycznych Roger Hodgson jednoznacznie wypowiadał  się na temat swoich fascynacji zespołem The Beatles, szczególnie Johnem Lennonem. Jego ulubioną piosenką Fab Four i Johna jest "Across The Universe". Sami możecie posłuchać. Clipy w tekście niżej.
Przyznam się, choć zamieściłem takie zdjęcie wyżej, że sam nigdzie nie znalazłem artykułu, wywiadu czy innego źródła, w którym Roger opisuje "Only Because Of You" jako song poświęcony Lennonowi. Na którymś z for amerykańskich (zdaje się Steve Hoffmana) ktoś zasugerował, że tekst piosenki plus wyznania muzyka, że dzięki Beatlesom (Lennonowi), może właśnie coś takiego oznaczać. A ponieważ każdy tekst piosenek to sztuka, metafory, danie czasem swobodnego słuchaczowi wyboru jak go interpretować zostańmy przy tym, że to naprawdę piosenka Hodgsona dla Lennona. Jej dramatyzm, przenikające piękno, wyczuwalny w niej ból, tęsknotę, podziw, cierpienie mnie po prostu powala. Za każdym razem gdy jej słucham widzę Johna i świadomość, że tego genialnego człowieka nie ma... 


W 2001 roku Roger Hodgson dołączył do trasy koncertowej Ringo Starra w ramach jego zespołu "His All-Starr Band". Pytany o to odpowiedział: Wspaniałe było być w zespole Ringo. The Beatles zmienili historię muzyki. Zainspirowali mnie na wiele sposobów i pomogli mi zrozumieć mój wkład, jaki mogłem wnieść w ten świat.
  W poprzednim opisie 48-go miejsca mojego topu, przy piosence "Don't Leave Me Now" grupy Supertramp napomknąłem, że w muzyce tej kapeli brakowało mi solówek gitarowych Rogera, który był tam przecież także gitarzystą. W "Only Because Of You" (Tylko z Twojego powodu) mamy za to już pierwszorzędne. To numer z pierwszego solowego albumu muzyka, gdy muzyk zdecydował się opuścić Supertramp. Także z pierwszego solowego singla, umieszczony na stronie B. W pełnej, ponad 8-mio minutowej wersji. Na rockowej liście Billboardu aż nr 5, w klasycznej Billboardu 48. Niezauważony w rodzinnym UK.
 Damski wokal w piosence należy do brytyjskiej wokalistki Claire Diament. Podobnie użyty głos jak instrument kojarzy mi się z 'Great Gig in The Sky' Pink Floyd (na 'Dark Side Of The Moon'). Claire zaśpiewała w chórkach w utworze Rogera "Don't Leave Ne Now" wydanego na albumie "...Famous Last Words".




Roger Hodgson o Johnie Lennonie



And so we sail towards the dawn
Joining those who gently mourn for you
It’s only because of you
Friends may come and friends may go
The only friend I need to know is you
It’s only because of you
Mighty castles, lonely kings
Here the ragged children sing it’s you
It’s only because of you
He who smiles at lofty schemes
Stems the tide of broken dreams is you
It’s only because of you
It’s only because of you
And when the storms have died away
Only truth will live to say it’s you
It’s only because of you
And when the darkness flies away
Only love will shine to say it’s true
It’s only because of you
It’s only because of you 






Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki

HISTORY - THE BEATLES 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz