napisana: wrzesień-październik
1965
nagrana: 16,18 październik
1965
mix: 25,26 października
1965
długość: 2'19”
podejścia: 1
producent: George
Martin
inżynier: Norman Smith,Ken
Scott
Obsada:
John: chórki wiodący,rytmiczna gitara
1961 (Sonic Blue Fender Stratocaster )
Paul: chórki, gitara basowa (1961 Hofner
500/1)
George: wokal wiodący (zdublowany),solowa gitara (12-strunowa 1964 Rickenbacker "Fire-glo" 360-12
)
Ringo: perkusja
(1964 Ludwig Super Classic Black Oyster
Pearl ),
Dostępne na:
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC
1267; PCS 3075; Parlophone CDP 7 46440 2)
"Yesterday"... And
Today (US:
Capitol (S)T 2553)

W owym czasie Derek Taylor,
rzecznik prasowy The Beatles, założył swoją firmę public realtions, przeniósł
się do Ameryki i tam zaczął między innymi reprezentować The Byrds. Harrison
poprosił go, by ten spytał się McGuinna o jego ocenę własnej piosenki, tak
bardzo przypominającej zwłaszcza dwa numery Byrdsów: She Don't Care About
Time oraz
The Bells Of
Rhymney.
Roger – jak wspominają źródła – był świadom podobieństwa utworów ale z pewnością
mu to pochlebiało. The Beatles byli przecież nie tylko jego idolami, ale i
inspiracją powstania jego kapeli, nazwy a nawet stylu. O ile Byrds zapatrzeni
byli bardzo w Dylana, to 12-strunowa gitara George'a, wykorzystana już na
albumie 'A Hard Day's Night' sprokowała Amerykanów, do oparcia na takiej samej
gitarze swego brzmienia (słynny 'Rickenbacker-led jangling). Wpływ lidera
Byrdsów na powstanie tej piosenki jest także innego rodzaju. Poznanie muzyki
indyjskiej przez George'a (dzięki muzyce Raviego Shankara, nagrywającego dla tej
samej wytwórni co Byrds i wirtuozerii muzyka ze Wchodu w grze na sitar –
"indyjskiej gitarze") zaowocowało wspomnianą, już a podobną do muzyki hinduskiej
melodią, także zbudowaną na bazie tylko jednej nuty. Większy wpływ Shankara
zauważymy w późniejszych kompozycjach George'a jak 'It's All Too Much' oraz
'Blue Jay Way'. Harrison nigdy i nigdzie nie ukrywał wpływu Byrds na powstanie
tej piosenki, co McGuinn skomentował: 'George był w tym bardzo otwarty i
szczery'.

Została nagrana błyskawicznie w
czasie dwóch sesji za dwoma podejściami, na pierwszym nagrano podkład rytmiczny, na drugim głosy muzyków oraz tamburyn Starra. Niektóre źródła
podają, że nagrano do piosenki także ścieżkę gry Martina na harmonium, ale nie
umieszczono jej w końcowym produkcie.



You're the one that I'd be thinking of
If I needed someone
If I had some more time to spend
Then I guess I'd be with you my friend
If I needed someone
Had you come some other day
Then it might not have been like this
But you see now I'm too much in love
Carve your number on my wall
And maybe you will get a call from me
If I needed someone
Ah, ah, ah, ah
If I had some more time to spend
Then I guess I'd be with you my friend
If I needed someone
Had you come some other day
Then it might not have been like this
But you see now I'm too much in love
Carve your number on my wall
And maybe you will get a call from me
If I needed someone
Ah, ah
![]() |
Gdyby George kogoś potrzebował ... a miał i tak Patti, mógłby wybierać z setek listów dziennie od fanek |
____________________________________________________________________
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz