1 kwietnia – John
kupuje egzemplarz w galerii Indica (tam gdzie pod koniec roku pozna
Yoko) 'The Psychedelic Experience: A Manual Based On The Tibetan Book
Of The Dead' autorstwa: Timothy Leary'ego, Richarda Alperta oraz
Ralph Metznera. W jednym z początkowym wersów tej książki
występuje zdanie, które John włączy do 'Tomorrow Never Knows':
"When in doubt, relax, turn off your mind, float downstream."
JOHN:
Leary w kółko mówił: weź to, weź to, weź to ('take it, take it, take it). No więc my
wykonywaliśmy te instrukcje... Robiłem tak jak mówił w książce
i napisałem 'Tomorrow Never Knows', która jest w zasadzie prawie
pierwszym utworem acidowym (kwas, na haju – RK): 'Lay down
all thoughts surrender to the void,' i dalej to całe gówno od
Leary'ego.
Indica to galeria, bookshop przy 6 Mason's yard w Londynie, założona w 1965 (inwestował w nią Paul McCartney), którego właścicielami są John Dunbar, Peter Asher (brat dziewczyny Paula, Jane) oraz Barry Miles, ten sam, który lata póxniej napisze biografię McCartnye'a , 'Many Years From Now'. Po
powrocie do domu w Weybridge John nagrywa siebie recytującego
książkę, która to taśma będzie odtwarzana w czasie jego
odjazdów na LSD. Pięć dni później w studiu zespół rozpocznie
nagrywanie piosenki (czytaj opis piosenki 'Tomorrow never Knows').
Peter Asher, Barry Miles and John Dunbar obok swojej galerii, 1966 |
6
kwietnia - pierwsza sesja na nowy album 'Revolver', nagrywanie
wspomnianej wyżej piosenki, jeszcze pod roboczym tytułem 'Mark'.
13
kwietnia - nagrywanie następnego singla: 'Paperback Writer'.
Najważniejsze sesje
kwietniowe z 'Revolver' (wybiórczo, utwory rzecz jasna byłay
nagrywane po kilka dni, zespół robił sobie czasem przerwę od
danej piosenki, zaznaczam pierwsze sesje z rozpoczęciem pracy nad
utworem).
6 kwietnia –
nagrywanie 'Tomorrow Never Knows'
Allen Ginsberg, Timothy Leary , Ralph Metzner (1965) |
7 kwietnia -
nagrywanie 'Tomorrow Never Knows', 'Got To Get You Into My Life'
11 kwietnia -
nagrywanie, miksowanie 'Got To Get You Into My Life', 'Love You To'
13 kwietnia -
nagrywanie, miksowanie 'Love You To', 'Paperback Writer'
14 kwietnia -
nagrywanie, miksowanie 'Paperback Writer', 'Rain'.
'Rain' to propozycja zespołu
na drugą stronę singla 'Paperback Writer'. Jak pamiętamy Norman
Smith przestał pracować z The Beatles, jego obowiązki przejął
Geoff Emerick, zawsze i tak obecny przy poprzednich sesjach zespołu.
GEOFF EMERICK: Jedną
z rzeczy, które "odkryliśmy" w czasie zabawy z
'pętlami'(loops) na 'Tomorrow Never Knows' było to, że struktura
i głębia niektórych instrumentów brzmi naprawdę dobrze, kiedy
się zwolni taśmę. Przy 'Rain' Beatlesi zagrali ścieżki
rytmiczne bardzo szybko, więc kiedy odtwarzaliśmy to z normalną
prędkością, wszystko było już wolniejsze i barwa się zmieniała.
Gdybyśmy nagrywali to z normalną prędkością i dopiero zwalniali
i tak dalej, pewnie zajęłoby to nam dużo więcej pracy.
Jak
podają źródła – normalna prędkość taśmy to 50 cykli na
sekundę, sesja nagrywana była z 42 cyklami na sekundę. Beatlesi
naprawdę rewolucjonizowali technikę nagraniową, pracę w studiu. O
ile wcześniej uczyli się wszystkiego odnośnie pracy w studiu od
Martina, Smitha czy Emericka, teraz ci właśnie uczyli się nowych
eksperymentów od "luźno" rzucanych pomysłów Johna,
Paula czy George'a. Każdy z nich miał w domu własny magnetofon,
służący do bieżącego nagrywania ich domowej pracy czy prób
kompozytorskich. Dlaczego więc na nich nie próbować nowych rzeczy
?
Praca nad 'Revolver' |
17 kwietnia -
nagrywanie 'Doctor Robert'
18
kwietnia – John Lennon i George Harrison oglądają w klubie
Marquee (Londyn) koncert grupy The Lovin' Spoonful. Wtedy po raz
drugi spotykają się George Harrison i Eric Clapton, muzycy,
których zwiąże na zawsze prawdziwa przyjaźń. Pierwszy raz muzycy
spotkali się podczas show 'Another Beatles Christmas', w
Hammersmith Odeon, na przełomie 1964-65 roku.
20 kwietnia -
nagrywanie, miksowanie 'And Your Bird Can Sing', 'Taxman'
27 kwietnia -
nagrywanie, miksowanie 'Taxman', 'And Your Bird Can Sing', 'Tomorrow
Never Knows', 'I'm Only Sleeping'
27
kwietnia – 'Rubber Soul' – 21-szy tydzień w TOP 10 (UK –
New Musical Express Charts)
28 kwietnia -
nagrywanie 'Eleanor Rigby'. Bardzo krótka sesja z udziałem tylko
Paula i Johna i oktetu muzyków (więcej w opisie piosenki) – od
17 do 19.50. Każdy w wynajętych muzyków otrzymał standardową
gażę za swoją pracę (ustaloną ze związkiem muzyków) – 9
funtów. Paul i John siedzieli w reżyserce i obserwowali pracę
Martina z wynajętą obsadą.
GEOFF EMERICK: Przy
'Eleanor Rigby' mikrofony były bardzo, bardzo blisko strun instrumentów, prawie ich dotykały. Nikt tego wcześniej nie robił,
muzycy byli przerażeni.
1
maja – tego dnia – któż by się tego spodziewał – The
Beatles wystąpili na żywo po raz ostatni w swojej Ojczyźnie (nie
licząc koncertu na dachu wytwórni Apple w styczniu 1969).
O tym szczególnym wydarzeniu w następnym oddzielnym poście.
Program imprezy, na której Wielka Brytania oglądała po raz ostatni swój największy zespół. |
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz