nagrywany:
1962-1969 (2003 -2006)
producent:
George Martin, Giles Martin
długość: CD
78'53" , DVD 80'33'' ( w sprzedaży w sieci poprzez iTunes: 86'47")
obsada:
John: wokal,
gitary, klawisze, harmonica, inne
Paul: wokale,
bas, gitary, fortepian,inne
George:
wokale, gitary,inne
Ringo:
perkusja, instrumenty perkusyjne,



Album
(w wersji stereo na CD, wersji 5.1-surround- na DVD) zdobył dwie nagrody Grammy
w kategoriach Best Compilation Soundtrack Album for Motion Picture, Television
or other Visual Medium (Najlepszy Kompilacyjny Soundtrack), oraz Best Surround
Sound Album (Najlepszy Surround Album).
Ocena
albumu do dzisiaj jest różna. Wielu fanów uważa go za świętokradztwo, ten
specyficzny miks utworów, często daleki od oryginału, daleki od oryginału
powstałego w głowach czterech muzyków jak np. połączeniu w jedną piosenkę
trzech: Drive My Car/The Word/What You're Doing. Ale oczekiwanie na album było
także ogromne za sprawą np. piosenki "While My Guitar Gently Weeps", w której do
oryginalnej taśmy demo Harrisona dodano zupełnie nową aranżację sekcji
smyczkowej autorstwa Martina. Znany polski dziennikartz muzyczny Wiesław Weiss
recenzując płytę napisał ciekawe zdanie, ktore tutaj przytoczę bez własnego
komentarza: "Beatlesi trafili do Las Vegas. John Lennon, który nigdy nie
wybaczył Elvisowi, że skończył jako malowana kukła prężąca opasłe brzuszysko w
stolicy hazardu, w grobie się pewnie przewraca, ale cóż, stało się: muzyka
największego zespołu świata posłużyła za oprawę widowiska cyrkowego wystawianego
w Las Vegas".

Polecam
prześledzić opisy poniżej jak miksowano poszczególne utwory (jakie fragmenty
innych utworów wmiksowano w tytułowy.
Zawartość:
1. Because:
wersja z Antologii III (wokal), oorkiestracja z 'A Day In The Life'
oraz świergotem ptaków z 'Across The Universe'. Zdaniem Martina utwór dzięki
nowemu nagraniu odgłosów gołębi stał się bardziej "brytyjski".
2. Get Back: początkowy riff gitarowy z "A Hard Day's Night", perkusja i sola gitarowe z "The End", instrumenty perkusyjne z "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)", oraz orkiestrację (wspinanie się dźwięku) z "A Day in the Life"
3. Glass Onion: wplecione motywy z "Hello Goodbye", "Penny Lane".
4. Eleanor Rigby/Julia (Transition): dłuższy niż oryginalny wstęp, wmiksowane elementy z "Julia".
5. I Am The Walrus: wzbogacone o "naliczanie" Martina, efekty syreny policyjnej (pierwszy od 1967 pełny miks stereo tego utworu).
2. Get Back: początkowy riff gitarowy z "A Hard Day's Night", perkusja i sola gitarowe z "The End", instrumenty perkusyjne z "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)", oraz orkiestrację (wspinanie się dźwięku) z "A Day in the Life"
3. Glass Onion: wplecione motywy z "Hello Goodbye", "Penny Lane".
4. Eleanor Rigby/Julia (Transition): dłuższy niż oryginalny wstęp, wmiksowane elementy z "Julia".
5. I Am The Walrus: wzbogacone o "naliczanie" Martina, efekty syreny policyjnej (pierwszy od 1967 pełny miks stereo tego utworu).
6. I Want To Hold Your Hand: Martin wmiksował tutaj odgłosy widowni z koncertu zespołu w Hollywood Bowl.
7. Drive My Car/The Word/What You're Doing: płynne połączenie trzech utworów, połączone z gitarowym solo z "Taxman" oraz sekcją trąbek z "Savoy Truffle".
8. Gnik Nus: fragment "Sun King" z albumu "Abbey Road" puszczony od tyłu.
9. Something/Blue Jay Way (Transition): wplecione elementy wokalne z "Nowhere Man".
10. Being For The Benefit Of Mr Kite!/I Want You (She's So Heavy)/Helter Skelter: miks wszystkich piosenek.

12. Blackbird/Yesterday: miks dwóch utworów.
13. Strawberry Fields Forever: akustyczne demo zmiksowane z wersją studyjną, zwierająca elementy orkiestrowe z "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", solo fortepianowe z "In My Life", trąbki z "Penny Lane", wiolonczela i klawesyn "Piggies" oraz coda z "Hello Goodbye".
14. Within You Without You/Tomorrow Never Knows: przenikanie się obu utworów, wokal i sitar z pierwszej z perkusją i basem z drugiej.


16. Octopus's Garden: wplecione smyczki z "Good Night", efekty dźwiękowe z "Yellow Submarine" oraz z "Lovely Rita" i "Helter Skelter".
17. Lady Madonna: dodana perkusja z "Why Don't We Do It in the Road?", the fortepian z "Ob-La-Di, Ob-La-Da", riffy gitarowe z "Hey Bulldog", solo Erica Claptona w "While My Guitar Gently Weeps" oraz solo Billy'ego Prestona w "I Want You (She's So Heavy)".

18. Here Comes The Sun /The Inner Light (Transition): wplecione chórki z "Oh! Darling" oraz linię basu z "I Want You (She's So Heavy)".
19. Come Together/Dear PrudenceCry Baby Cry (Transition):wplecione elementy z "A Day In The Life" oraz "Eleanor Rigby".20. Revolution: bradzo podobna do wersji singlowej, w trzeciej części zawaiera solo z "Back In The U.S.S.R". Wersja na DVD dłuższa po ponad minutę od wersji na CD.
21. Back In The USSR: wersja z DVD dłuższa o prawie minutę od wersji z CD.
22. While My Guitar Gently Weeps: jak napisałem wyżej, George Martin zaaranżował instrumenty smyczkowe i połączył z wersją demo z Antologii 3. Jedyna piosenka na albumie, do której dołożono nowe ścieżki dźwiękowe, właśnie wspomniane smyczki a nie wykorzystane już te nagrane w czasach istnienia zespołu.
23. A Day In The Life: w wielu wywiadach George Martin przypominał jedno z pierwszych wykonań tego utworu przez Johna z jego słynnym "Sugarplum fairy" na początku. Tu je właśnie mamy okazję usłyszeć.
24. Hey Jude: w koncówce wpleciono elementy 'A Day in The Life'.
25. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
26. All You Need Is Love: w końcowej części wpleciono elementy z "Rain",„Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", "Good Night" oraz życzenia od samych Beatlesow.
__________
_
W wersji albumu sprzedawanej w iTunes dwie piosenki to:_
27. The Fool On The Hill - zmiksowane:sitar z "Sea Of Holes", fortepian z "Dear Prudence" oraz wokale i trąbki z "Mother Nature's Son".
28. Girl - włączone motywy gitarowe z "And I Love Her", sitar z "Within You Without You" oraz bębny z "Being For The Benefit Of Mr. Kite".
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz