Strona: B
Indeks: Parlophone R5655 (UK), Capitol 2056 (USA)
Indeks: Parlophone R5655 (UK), Capitol 2056 (USA)
Kompozycja:
Lennon
& McCartney (100%)
Nagrana:
2,19-20
października , 1-2 listopada 1967 (Studio
2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana: 2, 6, 15 listopada 1967
Miksowana: 2, 6, 15 listopada 1967
Producent:
George Martin
Inżynierowie: Ken Scott, Geoff Emerick
Długość: 3'24”
Podejścia: 21
Wydane: 24 listopada1967 (UK), 27 listopada 1967 (USA)
Inżynierowie: Ken Scott, Geoff Emerick
Długość: 3'24”
Podejścia: 21
Wydane: 24 listopada1967 (UK), 27 listopada 1967 (USA)
Obsada:
PAUL: wokal wiodący, chórki, gitara basowa (1964, Rickenbauer 4001S), fortepian (Alfred E. Knight) , bongosy, conga
JOHN:
chórki, gitara rytmiczna (1961 Sonic Blue Fender), organy (Hammond
B-3)
GEORGE: chórki, gitara solowa (1966 Epiphone E230TD (v) Casino), klaskanie
GEORGE: chórki, gitara solowa (1966 Epiphone E230TD (v) Casino), klaskanie
RINGO:
perkusja (Ludwig), marakasy, tamburyna
Kenneth Essex, Leo Birnbaum: altówka
Kenneth Essex, Leo Birnbaum: altówka
1
(Apple CDP 7243 5 299702 2)
Anthology
Anthology
Najwyższa pozycja: UK: nr 1 (od
6 grudnia 1967 przez 7 tygodni), USA: nr 1 (od 30 grudnia przez 3
tygodnie).
Szesnasty oficjalny singiel zespołu
wydany przez EMI i pierwszy wydany już po śmierci Briana Epsteina,
menadżera zespołu.. W ciągu trzech tygodni sprzedano 500 000
kopii, ogólna sprzedaż na całym świecie ok. 2 000 000. Singiel,
podobnie jak z 'All You Need Is Love' reklamował na okładce
'Miner's Make-up'.
PAUL: 'Hello, Goodbye' jest
moja. Są tutaj takie bliźniacze zestawienia, motyw bardzo znany i
głęboki, wszędzie, w całym wszechświecie – dualizm, kobieta,
mężczyzna, czarne, białe,heban, kość słoniowa, wysoko, nisko,
dobrze, źle, góra, dół, witaj, żegnaj – to była bardzo łatwa
do napisania piosenka. Piosenka o dualizmie, gdzie ja opowiadam się
po bardziej pozytywnej stronie. Ty mówisz żegnaj (goodbye), ja
mówię witaj (hello). Mówisz: stop, ja mówię: idź. Opowiedziałem
się po pozytywnej stronie takiego dualizmu i robię to do dziś.
JOHN: To kolejny McCartney. Śmierdzi
nim na kilometr, nieprawdaż ? Próba napisania przeboju na singiel.
To nie był świetny kawałek, najlepsze dzieje się na samym końcu,
gdy wszyscy w studiu improwizowaliśmy, ja grałem na fortepianie.
Tak jak w najlepszej części 'Ticket To Ride', gdzie po prostu
dorzuciliśmy coś na sam koniec.
Piosenkę napisał Paul w swoim
londyńskim domu przy Cavendish Avenue. John skomentował ją później
– rozżalony, że jego 'I Am The Walrus' dostał tylko stronę B-
jako „trzy minuty sprzeczności i bezsensownych połączeń”.
Alistair Taylor, osobisty asystent Epsteina (na zdjęciu z Johnem) przypomina fantastyczny
moment powstania piosenki. Taylor spytał McCartney'a o to, w jaki
sposób pisze swoje piosenki.
TAYLOR: Paul poprowadził mnie do
jadalni, gdzie stało wspaniałe, ręcznie rzeźbione harmonium.
'Siadaj koło mnie na końcu harmonium. Naciśnij jakikolwiek klawisz
na klawiaturze, wybierz jaką chcesz nutę. Po prostu uderz w klawisz
a ja zrobię to samo. Teraz ilekroć wykrzyczę jakieś słowo, Ty
wykrzycz przeciwstawne do niego, ja dodam do tego melodię. Uważnie
obserwuj, tak powstaje muzyka...
Nagrywanie 'Hello, Goodbye'
rozpoczęło się 2 października 1967 i utwór nosił roboczy tytuł
'Hello, Hello'. Tytuł zmieniono, gdy okazało się, że w styczniu na amerykańskich listach przebojów na 28 miejscu był numer 'Hello, Hello' kapeli Sopwith Camel z San Francisco. Gdy rozpoczęły się sesje nagraniowe, Paul nie miał jeszcze wtedy ukończonego tekstu.
Zespół nagrał 14 take'ów z podkładem: fortepian, organy,
perkusja i inne instrumenty perkusyjne jak conga, , bongosy,marakasy
czy tamburyny. 19 października dodano partie chórki Paula, Johna i
George'a dwóch gitar z pięknymi akcentami na gitarze solowej tego
ostatniego. Następnego dnia dograno partie altówek wg partytury
napisanej przez Martina (wg sugestii Paula grającego melodię na
pianinie). Partie basu Paul dograł 25 października – pierwszą
część oraz 2 listopada - drugą. Piosenka była gotowa.
Grający na altówce Ken Essex wspomina swój udział w nagrywaniu piosenki. Jak każdy lto brał udział w sesjach zespołu,chwali się, że widział 'wszystkich Beatlesów przy pracy' choć oczywiście nie zawsze musiało tak być. 'Wszyscy Beatlesi byli tam. Jeden z nich siedział na podłodze, ubrany w coś co przypominało pidżamę i coś rysował kredkami na kartce papieru'.
PAUL (1988): Z sesji
nagraniowych pamiętam tylko końcówkę, gdy zapada cisza a potem
idzie 'Heba, heba, heloa'. Mieliśmy już wszystkie słowa ale
nagrana całość nie brzmiała zbyt dobrze i pamiętam jak spytałem
Geoffa Emericka, czy nie mógłby dodać echo na koniec tam-tamów,
by ożywić piosenkę. I tak się stało. Mieliśmy w piosence Phila
Spectora. Rano o tym mówiłem do Lindy: 'Echa na końcu piosenki,
tak to zrobimy'. Tak staliśmy się prekursorami dla Adam and the
Ants (kapela nurtu new romantic, popularna w Brytanii pod koniec lat
80-tych).
Clip do piosenki nakręcono 10 listopada w Saville Theatre
w Londynie (we wciąż wynajmowanym przez firmę NEMS Enterprises Briana
Epsteina). Na
widowni nie ma publiczności, muzyka leci z taśmy, Beatlesi mimują
oraz chyba świetnie się bawią, co widzimy na ekranie. Paul
reżyseruje wszystkie trzy wersje clipu.
PAUL: Reżyserowałem promocyjny film do piosenki „Hello,
Goodbye”. Każdy chce kiedyś dojść do reżyserowania filmów. To było coś, co
zawsze mnie interesowało, dopóki tego nie spróbowałem. Wtedy zdałem sobie
sprawę, że to zbyt ciężka praca. Ktoś to kiedyś dobrze podsumował: ‘Zawsze
zjawia się ktoś z pytaniem „Chcesz złote czy srebrne pistolety?”.’ Myślisz
sobie: ‘Hm..hm....’ Było bardzo dużo takich sytuacji. Musiałem podejmować tyle
decyzji, że znienawidziłem to zajęcie.
W każdym muzycy przebierają
się w inne uniformy. Na pierwszym, tym najbardziej popularnym,
ubrani są w mundury Sierżanta Peppera. Na końcu machają do
publiczności ubrani w swoje garnitury z 1963 jako 'słodcy chłopcy'.
Tancerki w strojach z plaż Hawajów tańczą wokół szalejących
muzyków. W drugim clipie Beatlesi ubrani są w swoje prywatne,
psychodeliczne, bardzo kolorowe stroje. Tańczące dziewczyny
pojawiają się dopiero w finale. Trzeci clip to mieszanka dwóch
pierwszych plus dodatkowe ujęcia Beatlesów tańczących twista.
Clip do piosenki 'Hello Goodbye' ma zostać wyemitowany w programie
Top Of The Pops 23 listopada ale okazuje się ku rozżaleniu czwórki
Beatlesów, że jest to niemożliwe (protest Związku Zawodowego
Muzyków w Wielkiej Brytanii). Program TOTP chce wyemitować mimo
tego piosenkę zespołu ale z podkładem pod muzykę zmontowanym
kolaż zdjęciowy z filmu 'A Hard Day's Night'. To także nie podoba
się Beatlesom.
Wideoclip pokazany 26
listopada 1967 w programie Eda Sullivana oraz ponownie w innym
telewizyjnym show telewizji amerykańskiej w kanale ABC 'The
Hollywood Palace', nie mógł być w owym czasie pokazywany w
Wielkiej Brytanii, ponieważ związki zawodowe muzyków zakazywały
pokazywania w telewizji występów mimicznych (z playbacku).
Wykonawca mógł np. pokazywać się solo a podkład, gdzie grała
np. cała orkiestra leciał z taśmy (orkiestra nie zarabiała).
PAUL: Tak naprawdę to nie reżyserowałem tego filmu.
Potrzebowaliśmy tylko kilku kamer, dobrych kamerzystów, trochę dźwięku i kilku tancerek. Pomyślałem
sobie, że wynajmiemy teatr na jedno popołudnie. Tak też zrobiliśmy. Wzięliśmy
ze sobą garnitury z Peppera i sfilmowaliśmy wszystko w teatrze Saville na West
Endzie.
You say yes, I say no.
You say stop and I say go go go, oh no.
You say goodbye and I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello.
I say high, you say low.
You say why and I say I don't know, oh no.
You say goodbye and I say hello
(Hello goodbye hello goodbye) hello hello
(Hello goodbye) I don't know why you say goodbye, I say hello
(Hello goodbye hello goodbye) hello hello
(Hello goodbye) I don't know why you say goodbye
(Hello goodbye) I say hello.
Why why why why why why do you say goodbye goodbye bye bye bye bye, oh no?
You say goodbye and I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello.
You say yes (I say yes) I say no (But I may mean no).
You say stop (I can stay) and I say go go go (Till it's time to go oh), oh no.
You say goodbye and I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello.
Hello hello
I don't know why you say goodbye, I say hello hello.
Hela heba helloa (Cha cha), hela...
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Nie wiem Ryszardzie skąd bierzesz te wszystkie informacje i zdjęcia, ale często ich treść jest dla mnie odkrywcza i nieznana. Właśnie pracuję nad 116 numerem gazetki NFC i z okazji 50 lecia MMT komentujemy i oceniamy kolejne utwory z singli i EPki. Twoje wpisy bardzo się przydają. Wielkie dzięki.
OdpowiedzUsuń