LISTOPAD 1967





1 LISTOPADA  - Praca w studiu Abbey Road. Trochę szczegółów: miksowanie (mono) `All You Need Is Love' (remix 11, from take 58); `Lucy In The Sky With Diamonds' (remix 20, z take 8). Producent: George Martin; Inżynier: Geoff Emerick; 2-gi Engineer: Richard Lush. Ponadto w Studio 3 (w control room). 2.30-6.00pm. Nagrywanie `Untitled Sound Effects' (take 20); `Hello, Goodbye'. Miksowanie do stereo:`The Fool On The Hill' (remiksy 1-5, z take 6). Edycja:`The Fool On The Hill' (z miksu stereo 5). Producent: George Martin; Inżynierowie: Geoff Emerick, Graham Kirkby. Mono miksowanie `All You Need Is Love' oraz `Lucy In The Sky With Diamonds' na potrzeby filmu `Yellow Submarine'.  Poniżej zdjęcia promujące już w listopadzie 1967  przyszły animowany film The Beatles.

3 LISTOPADA – w 'skalnym ogrodzie' w posiadłości Ringo Starra, Sunny Heights – St.George's Hill w Weybridge (Surrey, Anglia), nakręcono ujęcia do clipu 'Blue Jay Way', sennej sekwencji z filmu 'Magical Mystery Tour'. Perkusista zespołu sam namówił kolegów (przede wszystkim George'a i Paula) by zdjęcia zrobić u niego na posesji, którą jak pamiętamy kupił 24 lipca 1965 roku (tuż po tym jak swoje domy zakupili John i George). Tak więc Paul jako jedyny z Beatlesów mieszkał nadal w sercu Londynu, tuż koło studia Abbey Road przy Forthlin Road. W czasie kręcenia ujęcia do piosenki George'a, każdy z Beatlesów udawał, że gra na wiolonczeli.

6 LISTOPADA – prace studyjne nad 'Hello Goodbye', 'I Am The Walrus', 'Your Mother Should Know' oraz 'Magical Mystery Tour'. Prace te (miksowanie, edycja, zmiana wersji mono w stereo, na odwrót, dogrywanie efektów dźwiękowych itd.) wykonują już tylko George Martin oraz jego inżynierowie studyjni: Geoff Emerick, Ken Scott, czasem Peter Mew, Graham Kirby.

7 LISTOPADA – jw. prace nad 'Flying', 'Blue Jay Way' i innymi piosenkami z filmu. Przygotowywanie kopii materiału muzycznego dla firmy Capitol z Ameryki.

8 LISTOPADA – W Nowym Jorku odbywa się amerykańska premiera filmu 'How I Won The War'. Film nie zawojuje publiczności za oceanem.


9 LISTOPADA - historyczna data! Pierwszy numer nowego muzycznego czasopisma 'Rolling Stone' z Johnem Lennonem jako szeregowcem Gripweedem z filmu Richarda Lestera.
 


10 LISTOPADA - Saville Theatre w Londynie (wciąż wynajmowany przez firmę NEMS Enterprises Briana Epsteina). The Beatles kręcą teledysku do 'Hello Goodbye'. Na widowni nie ma publiczności, muzyka leci z taśmy, Beatlesi mimują oraz chyba świetnie się bawią, co widzimy na ekranie. Paul reżyseruje wszystkie trzy wersje clipu. 

PAUL: Reżyserowałem promocyjny film do piosenki „Hello, Goodbye”. Każdy chce kiedyś dojść do reżyserowania filmów. To było coś, co zawsze mnie interesowało, dopóki tego nie spróbowałem. Wtedy zdałem sobie sprawę, że to zbyt ciężka praca. Ktoś to kiedyś dobrze podsumował: ‘Zawsze zjawia się ktoś z pytaniem „Chcesz złote czy srebrne pistolety?”.’ Myślisz sobie: ‘Hm..hm....’ Było bardzo dużo takich sytuacji. Musiałem podejmować tyle decyzji, że znienawidziłem to zajęcie.
W każdym muzycy przebierają się w inne uniformy. Na pierwszym, tym najbardziej popularnym, ubrani są w mundury Sierżanta Peppera. Na końcu machają do publiczności ubrani w swoje garnitury z 1963 jako 'słodcy chłopcy'. Tancerki w strojach z plaż Hawajów tańczą wokół szalejących muzyków. W drugim clipie Beatlesi ubrani są w swoje prywatne, psychodeliczne, bardzo kolorowe stroje. Tańczące dziewczyny pojawiają się dopiero w finale. Trzeci clip to mieszanka dwóch pierwszych plus dodatkowe ujęcia Beatlesów tańczących twista. Clip do piosenki 'Hello Goodbye' ma zostać wyemitowany w programie Top Of The Pops 23 listopada ale okazuje się ku rozżaleniu czwórki Beatlesów, że jest to niemożliwe (protest Związku Zawodowego Muzyków w Wielkiej Brytanii). Program TOTP chce wyemitować mimo tego piosenkę zespołu ale z podkładem pod muzykę zmontowanym kolaż zdjęciowy z filmu 'A Hard Day's Night'. To także nie podoba się Beatlesom. 

PAUL: Tak naprawdę to nie reżyserowałem tego filmu. Potrzebowaliśmy tylko kilku kamer, dobrych kamerzystów,  trochę dźwięku i kilku tancerek. Pomyślałem sobie, że wynajmiemy teatr na jedno popołudnie. Tak też zrobiliśmy. Wzięliśmy ze sobą garnitury z Peppera i sfilmowaliśmy wszystko w teatrze Saville na West Endzie.



Half-A-Wind Show
14 LISTOPADA - w londyńskiej Lisson Gallery zamknięcie wystawy Yoko Ono pt: Half-A-Wind Show'
 
15 LISTOPADA – miksowanie do wersji mono następnego singla zespołu: 'Hello Goodbye'. Kopiowanie na taśmę matkę nowych piosenek: `It's All Too Much' (remiks mono 1), `All Together Now' (remiks mono 6); `Only A Northern Song' ( remiks mono 6). Producent: nie zaznaczono, inżynier:Geoff Emerick; 2-gi inżynier: Richard Lush. Miksowanie `Hello, Goodbye' – wersja bez do wiolonczeli, do użycia do playbacku w clipach. Kopiowanie `It's All Too Much', `All Together Now' and `Only A Northern Song' dla producentów filmu `Yellow Submarine'.



21 LISTOPADA – w firmie Norman's Film Production, Roy Benson (na zdjęciu na dole po prawej) i The Beatles pracują na całym materiałem zdjęciowym filmu. Cięcia niestety obejmują wiele scen. Film ma się zmieścić w godzinie (ostatecznie trwa 52 minuty). Cały ten proces filmuje ekipa filmowców z BBC, która chce fragmenty tego wydarzenia wykorzystać w programie Top Of The Pops, by 'uaktualnić' clip o kadry z 1967 roku. Filmik przedstawiający pracę edytorską Bensona i Fabsów reżyseruje Michael Goodwin. Ostatecznie piosenkę 'Hello Goodbye' wyemitowano w programie Top Of The Pops dopiero 7 grudnia (w godz 19.30-20.00). Z czasem wiedza o tym, że Beatlesi nagrali aż trzy videoclipy stała się publiczna i clip w wersji pierwszej był często emitowany przez BBC.


22-23 LISTOPADA - George Harrison rozpoczyna muzyczne sesję do albumu ze ścieżką filmową do obrazu 'Wonderwall' (utwory autorstwa George'a tylko instrumentalne).  Beatles  nie zagrał w żadnym utworze.
W ciągu dwóch pierwszych dni powstają:`India', `Swordfencing'. Utwory z roboczymi tytułami grają muzycy hinduscy. 

Więcej o albumie  czyt: tutaj



 
24 LISTOPADA - pierwsza solowa sesja muzyczna Johna Lennona (19.30 - 0:30). John nagrywa efekty dźwiękowe do swojej sztuki 'Scene Three, Act One' (bazującej na krótkiej historyjce z 'In His Own Write' oraz 'A Spaniard In The Works'), którą wystawia National Theatre. 


24 LISTOPADA – W Wielkiej Brytanii premiera nowego singla zespołu: 'Hello, Goodbye' \ 'I Am The Walrus'. Niebawem za oceanem i na całym świecie.




26 LISTOPADA – Beatlesi nie zapominają o swoim przyjacielu. Ed Sullivan w swoim show prezentuje nowe video The Beatles do nazajutrz mającego się ukazać w USA singlu.


27 LISTOPADA – dwie premiery za oceanem. W Stanach Zjednoczonych wychodzi singiel: 'Hello, Goodbye'\'I Am The Walrus' oraz album 'Magical Mystery Tour'.


 



28 LISTOPADA - Producent: George Martin, Inżynier dźwięku: Geoff Emerick. Kompozycja autorstwa: John Lennon – Paul McCartney – George Harrison – Ringo Starr. W tym dniu zespół nagrywa jedną z najpiękniejszych dla mnie piosenek Gwiazdkowych i szkoda tylko, że tak rzadko dzisiaj nadawanych. Christmas Time (Is Here Again) – piąty gwiazdkowy prezent od zespołu dla swoich fan-klubów z bardzo kolorową, psychodeliczną (a jakże) okładką.

Piosenka nagrana jest w jednym pojedynczym podejściu (6'37”). Paul gra na fortepianie, George na gitarze akustycznej, Ringo na perkusji, John na bębnach basowych. Piosenka ma dziesięć zwrotek, ostatnia instrumentalna i jeszcze raz wyrażę swój żal, że zespół nie spróbował popracować nad tą piękną melodią a mógłby być spokojnie kolejny wielki Klasyk Fab4, tym razem Bożo-Narodzeniowy.
Po nagraniu piosenki zespół rejestruje w 10 take'ach (podejściach) swoje rozmowy i skecze, wszystko ubarwiane różnymi efektami dźwiękowymi. Są to parodie różnych powiedzonek, fragmentów ze znanych radiowych i telewizyjnych programów BBC. W studiu odwiedził muzyków aktor Victor Spinetti, który również dołożył swoje trzy grosze w programie płyty: stepowanie wraz z Ringo. Całość płyty dla fanów zmiksowano do wersji mono. Całość, już po edycji była gotowa na drugi dzień i wysłana do firmy Lyntone Records z poleceniem rozsyłki płyt do wszystkich brytyjskich fan-klubów.

W 1995 roku, zmiksowana wersja piosenki ' Christmas Time (Is Here Again)' ( z dołożonymi od zespołu życzeniami świątecznymi Anno Domini 1966!) znalazła się na drugiej stronie singla 'Free As A Bird'

Po nagraniu piosenki zespół rejestruje w 10 take'ach (podejściach) swoje rozmowy i skecze, wszystko ubarwiane różnymi efektami dźwiękowymi. Są to parodie różnych powiedzonek, fragmentów ze znanych radiowych i telewizyjnych programów BBC. Całość płyty dla fanów zmiksowano do wersji mono. Całość, już po edycji była gotowa na drugi dzień i wysłana do firmy Lyntone Records z poleceniem rozsyłki płyt do wszystkich brytyjskich fan-klubów.

W 1995 roku, zmiksowana wersja piosenki ' Christmas Time (Is Here Again)' ( z dołożonymi od zespołu życzeniami świątecznymi Anno Domini 1966!) znalazła się na drugiej stronie singla 'Free As A Bird'

W 1967 The Beatles nagrali po raz ostatni swoją 'Christmas Record'. O wcześniejszych przeczytaj tutaj

  Po zakończeniu sesji do Christmas Record, w studiu zostaje John i pracuje ponownie nad materiałem dźwiękowym do swojej sztuki 'Scene Three, Act One' (inspiracja z 'In His Own Write'  oraz 'A Spaniard In The Works'), którą wystawia National Theatre.






 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz