Ostatni - tym razem w ramach Mojej Encyklopedii The Beatles A,B,C - artykuł o Klausie.
czytaj także: Klaus Voormann (2)
Wywiady: Klaus Voormann
Syn renomowanego berlińskiego psychiatry, W 1956 roku Klaus zaczął studiować ilustrację i grafikę w Hamburgu na Mesitsr Schile (w tekście wszystkie rysunki - autorstwa Klausa). W 1958 tworzył parę z przyjaciółką, która studiowała fotografikę, atrakcyjną blondynką Astrid Kirchherr. Niebawem przeprowadził się do jej domu w Altona, gdzie Astrid mieszkała z matką.
czytaj także: Klaus Voormann (2)
Wywiady: Klaus Voormann
Syn renomowanego berlińskiego psychiatry, W 1956 roku Klaus zaczął studiować ilustrację i grafikę w Hamburgu na Mesitsr Schile (w tekście wszystkie rysunki - autorstwa Klausa). W 1958 tworzył parę z przyjaciółką, która studiowała fotografikę, atrakcyjną blondynką Astrid Kirchherr. Niebawem przeprowadził się do jej domu w Altona, gdzie Astrid mieszkała z matką.
W październiku w życiu Klausa (jak i Astrid) wydarzyły się rzeczy, które zmieniły na zawsze ich życie. Astrid na zawsze zostanie już kojarzona jak dziewczyna, nieszczęśliwa narzeczona 'zaginionego Beatlesa', Stuarta Sutcliffe'a, także jako nie do końca prawdziwie twórczyni ich fryzur, słynnych beatlesowskich czupryn na pazia, oraz - tutaj jest mniej wątpliwości - autorka czarno-białych słynnych fotografii muzyków, których klimat świat poznał później na okładce albumu 'With The Beatles'. Klaus miał zostać do końca życia cenionym muzykiem, grafikiem, malarzem, autorem okładki płyty 'Revolver'.
Klaus Voorman, Astrid i Stuard Sutcliffe. |
Klaus i Astrid zaczęli wedrówki z centrum miasta do Grosse Freiheit, słynnej ulicy w "grzesznym" dystrykcie St. Pauli. W klubie Kaiserkeller połknęli bakcyla klubowego rock and rolla, surowego, w wykonaniu angielskich zespołów, ściąganych do Hamburga, z powodu spiewania w tym samym języku co Elvis czy czarnoskórzy książęta amerykańskiego Rock And Rolla. W wędrówkach po tamtejszych klubach towarzyszył im często Jurgen Vollmer. Pierwszym, który ujrzeli był zespół z Liverpoolu, Rory Storm & The Hurricanes. Na perkusji grał często ponury brodacz z rękoma ozdobionymi pierścionkami - Ringo Starr. Ale największe na nich wrażenie zrobił inny zespół z portowego miasta w Anglii, The Beatles. Co było dalej, możecie przeczytać w HISTORII na blogu.
KLAUS: Spotkałem Beatlesów w Hamburgu w 1960 roku. Miałem to szczęście, że się tam wtedy znalazłem. Z czasem zostaliśmy naprawdę dobrymi przyjaciółmi. Wydarzyło to się całkowicie przypadkowo. Przez małe okienko w piwnicy dochodziła do mnie muzyka, sądziłem, że to jest właśnie prawdziwy rock'n'roll. Było to takie lekko odpychające miejsce. Miałem normalnie pietra tam wejść ale się przemogłem. i nigdy tego nie zapomnę. W ciągu następnych kilku tygodni zaprowadziłem tam swoich przyjaciół. 'Musicie tam zejść i to zobaczyć'. Jeden z moich przyjaciół wiedział, że dobrze znam angielski i namówił mnie bym porozmawiał z Anglikami. Grali w Kaiserkeller, The Top Ten i Star Club.
Klaus doskonale znający angielski pokochał rock and rolla. Postanowił, podobnie jak Stuart, nowy chłopiec jego ex-dziewczyny, zostać gitarzystą basowym. Warto podkreślić fakt, że rozstanie Klausa i Astrid nastąpiło w całkowitej zgodzie i zaakceptowaniu Stuarta. Taki był Klaus. Przyjacielski, wielkoduszny, wyrozumiały, tolerancyjny. Możliwe, że nie miał wyboru ale umiał to zaakceptować. Muzyka stała się jego drugą miłością. Przeprowadził się do Anglii gdzie dołączył do muzyków z Liverpoolu, Paddy'ego Chambersa i Gibson Kemp, tworząc z czasem zespół Paddy, Klaus & Gibson. Po rozwiązaniu tego zespołu Klausowi przypadła naprawdę udana kariera muzyczna. Grał w następujących zespołach: The Hollies, zespole Johna Mayalla, The Moody Blues oraz w Manfred Mann, w którym zastąpił Jacka Bruce (przyszłego członka super tria Cream).
KLAUS: Mieszkałem w Londynie razem z George'm i Ringo w ich apartamencie. To było bardzo miłe, wtedy jeszcze nie mieli zbyt dużo znajomych w tym mieście. Wszystko co mieli to praca, praca. Ale Ringo zabierał mnie do różnych klubów.
KLAUS: Spotkałem Beatlesów w Hamburgu w 1960 roku. Miałem to szczęście, że się tam wtedy znalazłem. Z czasem zostaliśmy naprawdę dobrymi przyjaciółmi. Wydarzyło to się całkowicie przypadkowo. Przez małe okienko w piwnicy dochodziła do mnie muzyka, sądziłem, że to jest właśnie prawdziwy rock'n'roll. Było to takie lekko odpychające miejsce. Miałem normalnie pietra tam wejść ale się przemogłem. i nigdy tego nie zapomnę. W ciągu następnych kilku tygodni zaprowadziłem tam swoich przyjaciół. 'Musicie tam zejść i to zobaczyć'. Jeden z moich przyjaciół wiedział, że dobrze znam angielski i namówił mnie bym porozmawiał z Anglikami. Grali w Kaiserkeller, The Top Ten i Star Club.
Klaus doskonale znający angielski pokochał rock and rolla. Postanowił, podobnie jak Stuart, nowy chłopiec jego ex-dziewczyny, zostać gitarzystą basowym. Warto podkreślić fakt, że rozstanie Klausa i Astrid nastąpiło w całkowitej zgodzie i zaakceptowaniu Stuarta. Taki był Klaus. Przyjacielski, wielkoduszny, wyrozumiały, tolerancyjny. Możliwe, że nie miał wyboru ale umiał to zaakceptować. Muzyka stała się jego drugą miłością. Przeprowadził się do Anglii gdzie dołączył do muzyków z Liverpoolu, Paddy'ego Chambersa i Gibson Kemp, tworząc z czasem zespół Paddy, Klaus & Gibson. Po rozwiązaniu tego zespołu Klausowi przypadła naprawdę udana kariera muzyczna. Grał w następujących zespołach: The Hollies, zespole Johna Mayalla, The Moody Blues oraz w Manfred Mann, w którym zastąpił Jacka Bruce (przyszłego członka super tria Cream).
KLAUS: Mieszkałem w Londynie razem z George'm i Ringo w ich apartamencie. To było bardzo miłe, wtedy jeszcze nie mieli zbyt dużo znajomych w tym mieście. Wszystko co mieli to praca, praca. Ale Ringo zabierał mnie do różnych klubów.
1967, Manfred Mann, Klaus trzeci od lewej, drugi z prawej Manfred Mann. |
Klaus w czasie swego pobytu w Anglii był cały czas w bliskich kontaktach The Beatles. Do tego stopnia, że w 1966 roku John poprosił go o zaprojektowanie okładki do ich albumu. Posiadaczem oryginalnego projektu okładki do albumu 'Revolver' autorstwa Voormanna jest dzisiaj Joe Walsh, ex-gitarzysta The Eagles, szwagier Ringo Starra (ich żony są siostrami). Okładka albumu The Beatles przyniosła Klausowi nagrodę Grammy. Niemiecki muzyk zaprojektował jeszcze jedną z okładek dla George Harrisona ('Wonderwall').
'New Beatles Klaus Goes Into Hiding' (wynajmowanie Klausa jako nowego Beatlesa). 20 marca tym razem Daily Mirror zasugerował, że być może Paul zostanie zastąpiony przez Klausa Voormanna, ale informacjom tym jednoznacznie zaprzeczyła firma Apple (oficjalnie 26 marca 1971 w specjalnym oświadczeniu. Klaus zupełnie jednak nie przejmował się całym zamieszaniem wokół niego, będąc zajętym uczestniczeniem w solowych nagraniach Johna, Ringo i George'a. Był w owym czasie członkiem Plastic Ono Band, występując z Johnem i Yoko w czasie koncertów, między innymi w Toronto.
Klasu, George, John, Yoko - sesje do 'Imagine', 1971 |
1. John Lennon - 'Cold Turkey', 'Cold Turkey', 'Instant Karma', 'Power To The People', 'God Save Us', 'Listen The Snow Is Falling' (druga strona 'Happy Xmas'), 'Whatever Gets You Thru The Night'. Album: 'Plastic Ono Band - Live Peace In Toronto' 1969, John Lennon/Plastic Ono Band: 'Imagine', 'Walls and Bridges' oraz 'Rock 'n' Roll'.
2. George Harrison - singiel 'My Sweet Lord' (na albumie 'All Things Must Pass). Albumy: 'The Concert For Bangladesh', 'Living in The Material World', 'Dark Horse and Extra Texture (Read All About It)'.
3. Ringo Starr - 'It Don't Come Easy', 'Back Off Bugaloo', 'Photograph'. Albumy: 'Sentimental Journey', 'Ringo', 'Goodnight Vienna', 'Ringo's Rotogravure'.
Klaus w środku, Harry Nilsson, drugi z prawej |
W latach 70-tych Klaus przez pewien czas mieszkał w posiadłości George'a Friar Park, następnie na 8 lat przeprowadził się do Los Angeles, gdzie brał udział w nagraniach tak znanych artystów jak Carly Simom, Billy Preston czy Harry Nilsson. W LA Klaus Voormann wyprodukował piosenkę Ringo Starra 'Blindman. Klaus wyprodukował nawet album poznanego jeszcze w Hamburgu Tony'ego Sheridana pt 'World's End'.
Po rozwodzie z Christine z nową przyjaciółką i synem wrócił do Niemiec, gdzie również zajął się produkcją płyt, nieprzerwanie jednak malując i rysując. Wielki przebój niemieckiego Trio 'Da Da Da' z 1984 roku to produkcja Klausa Voormanna.
Ostatnią najpoważniejszą a znaną na całym świecie pracą był projekt okładek do wydanych w 1995 roku serii płyt The Beatles, 'Anthology' (na prośbę Neila Aspinalla, głównego animatora projektu 'Antologia The Beatles'. W latach 90 tych powstała także seria obrazów olejnych oraz grafik związanych z wczesnymi dniami The Beatles w Hamburgu, choć nie tylko. W 1999 roku opublikowana została limitowana seria wydawnictwa zatytułowanego 'Hamburg Days' (przez Genesis Publications), w którym znalazły się rysunki Klausa oraz fotografie ... Astrid Kirchherr.
Po rozwodzie z Christine z nową przyjaciółką i synem wrócił do Niemiec, gdzie również zajął się produkcją płyt, nieprzerwanie jednak malując i rysując. Wielki przebój niemieckiego Trio 'Da Da Da' z 1984 roku to produkcja Klausa Voormanna.
Ostatnią najpoważniejszą a znaną na całym świecie pracą był projekt okładek do wydanych w 1995 roku serii płyt The Beatles, 'Anthology' (na prośbę Neila Aspinalla, głównego animatora projektu 'Antologia The Beatles'. W latach 90 tych powstała także seria obrazów olejnych oraz grafik związanych z wczesnymi dniami The Beatles w Hamburgu, choć nie tylko. W 1999 roku opublikowana została limitowana seria wydawnictwa zatytułowanego 'Hamburg Days' (przez Genesis Publications), w którym znalazły się rysunki Klausa oraz fotografie ... Astrid Kirchherr.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz