02. I SHOULD HAVE KNOWN BETTER
Album: A HARD DAYS' NIGHT
Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Napisana: styczeń 1964
Nagrana: 25-26 lutego 1964
Miksowana: 3 marca , 22 czerwca 1964
Długość
: 2'39”
Podejścia: 22
Wydana:10 lipca 1964 (UK), 26 czerwca 1964 (USA)
Podejścia: 22
Wydana:10 lipca 1964 (UK), 26 czerwca 1964 (USA)
Obsada:
JOHN: śpiew (zdublowany głos), gitara rytmiczna (Gibson J160E), gitara akustyczna , harmonijka,
PAUL: gitara basowa (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: gitara solowa (Rickenbacker 360-12 "Fire-glo")
RINGO: perkusja (Ludwig)
JOHN: śpiew (zdublowany głos), gitara rytmiczna (Gibson J160E), gitara akustyczna , harmonijka,
PAUL: gitara basowa (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: gitara solowa (Rickenbacker 360-12 "Fire-glo")
RINGO: perkusja (Ludwig)
Dostępne
na:
A
Hard Day's Night, (UK: Parlophone PMC 1230, PCS 3058, Parlophone
CDP7 46437 2, US: United Artists UAL 3366, UAS 6366, Capitol CLJ
46435)
Extracts From The Album A Hard Day's Night (EP), (UK: Parlophone GEP 8924)
Hey Jude, (UK: Parlophone PCS 7184, US: Apple SW 385)
Extracts From The Album A Hard Day's Night (EP), (UK: Parlophone GEP 8924)
Hey Jude, (UK: Parlophone PCS 7184, US: Apple SW 385)
JOHN:
„To ja, to tylko piosenka i do diabła nic nie znaczy”.
Ta
piosenka to esencja Johna, podobnie jak „Help” czy „Girl”,
które Paul bezdyskusyjnie przyznawał Johnowi w 100% jego autorstwa
a wiemy, ze obaj muzycy lubili czasem wspomnieć, o swoim minimalnym
udziale w kompozycji kolegi.
Druga
piosenka na albumie i w filmie. Zespół śpiewa ją w wagonie transportowym, otoczony wiankiem młodych dziewczyn, wśród których jest także Pattie Boyd, przyszła Pani Harrison. Na zdjęciu kadr z filmu (ale nie ze sceny z omawianą piosenką): po lewej Patti, po prawej główny wokal z 'I Should Have Known Better'.
W
Paryżu George nabył kopię albumu Dylana „The Freewheelin' „.
Piosenka pokazuje rosnący wpływ amerykańskiego barda na twórczość
Johna (The Beatles). Podobny styl grania na harmonijce, inny niż na
pierwszych singlach zespołu, gdy początkowo zespół chciał by
instrument ten był ich charakterystyczną cechą. W utworze poza
gitarami Johna, słychać 12-strunową gitarę George'a, która
szybko staje się firmowym znakiem na tym albumie. Jest to więc
pierwszy utwór zespołu, w którym wykorzystano 12-strunową gitarę.
Roger McGuinn, lider The Byrds przyznał się, że zaczął grać na
takiej gitarze po wysłuchaniu tej piosenki. Zagrał na niej w
największym hicie tego zespołu, coverze Dylana: „Mr. Tambouryne
Man”.
JOHN:”Z
podróży do Paryża najbardziej pamiętam płytę Dylana, którą
kupił George, i którą wtedy graliśmy bez przerwy. Przypuszczam,
że to wtedy po raz pierwszy usłyszałem o Dylanie w ogóle... Paul
dostał ją chyba francuskiego DJ w radiu. Od tamtej chwili przez
trzy tygodnie słuchaliśmy tylko tego”.
W
czasie sceny filmowej gdy jest grana ta piosenka występuje Pattie
Boyd. Cały plan nakręcono nie w pociągu ale w studiu, w Twickenham
– dokładnie 11 marca 1964. Ciężarówka, w której siedzieli
aktorzy kołysana była ręcznie przez członków ekipy filmowej, by
symulować kołysanie się wagonu w czasie jazdy.
Piosenka
miała aż 22 podejścia, gdyż wiele prób zarywano w trakcie,
przerywano, powtarzano od początku. Inaczej niż w przypadku innych
piosenek, których wszystkie podejścia od biedy był pełnymi
wersjami utworu i można było grymasić na partia basu, wokalów
itd. Szczególne pretensje miał do siebie John. Nie podobała mu się
swoja gra na harmonijce. Za to zachwycony był pomysłem Martina by
zdublować jego wokal oraz w końcowym efekcie także harmonijkę.
To
ostatnia piosenka zespołu, w którym harmonijka gra główny motyw
instrumentalny piosenki. Na następnym albumie zespołu w „I'm A
Loser” John znowu gra na tym instrumencie ale nie odgrywa on już
takiej roli jak w omawianej piosence czy w „Love Me Do” czy
„Please Please Me”. Producent Capitolu Dave Dexter nie był
zachwycony dwoma pierwszymi singlami zespołu właśnie, ze względu
na obecność w nich harmonijki, instrumentu kojarzonego w Stanach z
bluesem a nie muzyką pop. Na pierwszym amerykańskim przeboju The
Beatles czyli „I Want To Hold Your hand” oczywiście harmonijki
już nie ma!
JOHN: Razem z Paulem z przyjemnością
pisaliśmy muzykę do tego filmu. Były takie chwile, kiedy naprawdę myśleliśmy,
że nie zdążymy napisać całego materiału. Udało nam się skończyć kilka numerów,
kiedy byliśmy w Paryżu. Trzy następne dokończyliśmy w Ameryce, wylegując się na
plaży w Miami. Cztery numery naprawdę mnie biorą - „Can’t Buy Me Love”, „If I Fell”, „I Should
Have Known Better”, piosenka z harmonijką, która jest podczas sekwencji z
pociągiem, oraz „Tell Me Why”, rytmiczny kawałek, który pojawia się pod koniec
filmu.
Piosenka
została wydana w USA jako strona B singla „A Hard Day's Night”
ale w niektórych krajach była tytułową singla jak n. w Norwegii,
gdzie wspięła się na sam szczyt notowań.
W amerykańskiej wersji albumu znalazł się tam orkiestrowa wersja tej piosenki w aranżacji George'a Martina.
W amerykańskiej wersji albumu znalazł się tam orkiestrowa wersja tej piosenki w aranżacji George'a Martina.
I should have known better with a girl like you
That I would love everything that you do
And I do, hey, hey, hey, and I do.
Whoa, whoa, I never realized what a kiss could be
This could only happen to me;
Can't you see, can't you see?
That when I tell you that I love you, oh,
You're gonna say you love me too, hoo, hoo, hoo, hoo, oh,
And when I ask you to be mine,
You're gonna say you love me too.
So, I should have realized a lot of things before
If this is love you've gotta give me more
Give me more, hey hey hey, give me more
Whoa, whoa, I never realized what a kiss could be
This could only happen to me
Can't you see, can't you see?
That when I tell you that I love you, oh
You're gonna say you love me too, oh
And when I ask you to be mine,
You're gonna say you love me too,
You love me too
You love me too
* * *
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz