01. I SAW HER STANDING THERE
Album: 'PLEASE PLEASE ME'
Nagranie:
11 lutego 1963 ( w czasie sesji do albumu „Please Please Me”,
inne szczegóły niezaznaczone oddzielnie - wyżej przy opisie
albumu)
Miksowana: 25 kuty 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith , Richard Langham
Miksowana: 25 kuty 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith , Richard Langham
Długość: 2:30
Podejście:
12
Wydana:
22 marca 1963 (UK), 22 lipca 1963 (USA)
oraz 22 marca 1963 (jako strona B singla "I Want To Hold Your Hand" Capitol 5112)
oraz 22 marca 1963 (jako strona B singla "I Want To Hold Your Hand" Capitol 5112)
Obsada:
JOHN chórki, rytm. gitara (1958 Rickenbacker 325)
PAUL: śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
JOHN chórki, rytm. gitara (1958 Rickenbacker 325)
PAUL: śpiew, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier)
Please
Please Me, (UK: Parlophone PMC 1202, PCS 3042, Parlophone CDP7
46435-2p, US: Capitol CLJ 46435)
Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
Meet The Beatles, (US: Capitol (S)T 2047, CDP 7243 8 66875 2 4}
Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
Meet The Beatles, (US: Capitol (S)T 2047, CDP 7243 8 66875 2 4}
The
Beatles No. 1
(EP), (UK: Parlophone GEP 8883}
On Air - Live At The BBC Volume 2
Anthology 1
Piosenka
napisana przez Paula jeszcze w szkole, jedna z jego najwcześniejszych
kompozycji, bardzo udana, obowiązkowy numer na jego koncertach
solowych do dzisiaj, bodajże jedyny numer Paula, który John wykonał
na koncercie już po rozpadzie Beatlesów ( z Eltonem Johnem - 28
października 1974 Madison Square Garden). Zapowiedział ta piosenkę
tak: „A to numer mojej dawnej narzeczonej o imieniu Paul, z którą
jestem w separacji.”
PAUL: Napisałem ją z Johnem w salonie mego domu przy 20 Forthlin Road w Allerton. Uciekliśmy ze szkoły i napisaliśmy ją grając na gitarach i trochę na pianinie, które tam się znajdowało.
Jedna
z najbardziej dynamicznych piosenek zespołu i odlotowym początkiem
: one, two, three, fau (4)...Trudno było o lepszy początek
debiutanckiej płyty. Dziennikarz muzyczny Richard Williams, uznał,
że ten dramatyczny wstęp jest równie dobry jak u Elvisa: „Well,
it's one for the money, two for the show...” ('Blue Suede Shoes)
PAUL: Czasami wszystko zaczynało się od przypadkowego dźwięku lub kiedy jeden z nas miał jakiś malutki zalążek pomysłu, wokół którego zaczynała się dalsza praca.
'I Saw Her Standing There' była moim pomysłem, miałem pierwszy wers,
który dawał piosence tempo, melodię i klucz. Pracowaliśmy razem nad tym pomysłem i piosenka powstała w ciągu jednego dnia.
Piosenka
tak dobra, że amerykański Capitol zdecydował się na umieszczenie
jej na stronie B pierwszego w USA singla zespołu: „I Want to Hold
Your Hand”. Wkład Johna w piosenkę najlepiej ilustruje takie
wspomnienie Paula (to także dobry przykład ich wzajemnego
oddziaływania na siebie, także w postaci drobiazgowych uwag,
dodatków, wtrąceń).
PAUL: Poprawialiśmy własne umiejętności cały czas ucząc się. John
lubił niektóre moje wersy, niektórych nie trawił. Podobała mu
się większość z tego co robiłem, ale czasem bardzo krytykował. Napisałem w tekście: 'she was just seventeen (ona miała 17
lat), a następnie 'she'd never
been a beauty queen” (nie
zostałaby nigdy królową piękności), a John na to :chyba
żartujesz wybuchając
śmiechem, musisz to zmienić i
zaproponował : and you know what i mean (no i wiesz, co
mam na myśli) co oczywiście
zmieniało cały tekst, jego wymowę, to było genialne, to był cały
John”.
John
zgadza się co do zdawkowego, małego swego udziału w tej piosence.
„Pomogłem trochę przy tekście”.
Historia
zatoczyła tutaj koło, utwór ten wykonywali później idole Paula z
dzieciństwa jak Little Richard czy Jerry Lee Lewis.
Amerykańscy
krytycy w prosty sposób opisali obie strony singla z „I Want To
Hold Your Hand”. Przy tytułowej piosence chciało się śpiewać ,
klaskać i pstrykać w rytm piosenki, przy drugiej stronie czyli „I
Saw Her Standing There” po prostu wstawało się i tańczyło.
PAUL:
„Grałem dokładnie te same akordy co on (Chuck Berry w „I'm
Talking About You” - przyp RK) i one wpasowały się w nasz numer
idealnie... Dlatego czasem mówię ludziom, że riff basu nie musi
być oryginalny”. Po latach raperzy uznali, że prócz tekstu nic w
ich muzyce nie musi być oryginalnego.
Na niektórych bootlegach można usłyszeć piosenkę nagraną w czasie próby w klubie Cavern latem 1962 roku - wersja ta jest w tonacji dużo wolniejszej od tej znanej do dzisiaj. W tej wersji John zamiast na gitarze gra na harmonijce ustnej we wstępie piosenki oraz między refrenami uzupełniając wokal Paula.
Ciekawostka związana z tą piosenką (zazwyczaj staram się unikać takich 'info', ale ponieważ jest związana z aktorami, których lubię, robię wyjątek): w 1988 roku w czasie ceremonii rozdawania Oskarów piosenkę tą zaśpiewali Tom Cruise oraz Dustin Hoffman, partnerzy filmowi ze zwycięskiego filmu 'Rain Man'.
1
- 2 - 3 - 4 !
Well, she was just 17,
You know what I mean,
And the way she looked was way beyond compare.
So how could I dance with another (ooh)
When I saw her standin' there.
Well she looked at me, and I, I could see
That before too long I'd fall in love with her.
She wouldn't dance with another (whooh)
When I saw her standin' there.
Well, my heart went "boom,"
When I crossed that room,
Well, she was just 17,
You know what I mean,
And the way she looked was way beyond compare.
So how could I dance with another (ooh)
When I saw her standin' there.
Well she looked at me, and I, I could see
That before too long I'd fall in love with her.
She wouldn't dance with another (whooh)
When I saw her standin' there.
Well, my heart went "boom,"
When I crossed that room,
And I held her hand in mine...
Well, we danced through the night,
And we held each other tight,
And before too long I fell in love with her.
Now, I'll never dance with another (whooh)
When I saw her standing there
Well, my heart went "boom,"
When I crossed that room,
And I held her hand in mine...
Oh, we danced through the night,
And we held each other tight,
And before too long I fell in love with her.
Now I'll never dance with another (whooh)
Since I saw her standing there 3x
* * *
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz