LADY MADONNA / THE INNER LIGHT

 

LADY MADONNA
SINGIEL

Indeks:  (UK: Parlophone R5675), (US: Capitol 2138) 
Kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
Nagrana: 3, 6 luty 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana:  6, 15 luty and 15, 1968; December 2, 1969
Długość: 2:14
Podejścia: 5 
Producent: George Martin
Inżynierowie: Ken Scott, Geoff Emerick
Wydane:
15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)


Obsada: 
PAUL: wokal wiodący,
gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), fortepian (Alfred E. Knight), klaskanie w dłonie
JOHN:  chórki, gitara rytmiczna (1965 Epiphone E230TD(V) Casino), klaskanie w dłonie
GEORGE: chórki, gitara solowa  (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster), klaskanie
RINGO: perkusja (Ludwig), marakasy, tamburyna
Ronnie Scott, Bill Povey: saksofony tenorowe
Harry Klein, Bill Jackman: saksofony barytonowe

Dostępne na:
Hey Jude, (US: Apple SW 385, UK: Parlophone PCS 7184)
The Beatles 1967-1970 (UK: Apple PCSP 718, US: Apple SKBO 3404, Apple CDP 0777 7 97039 2 0)
Past Masters Volume Two, (Parlophone CDP 7 90044 2)
The Beatles 1 (Apple CDP 7243 5 299702 2)

Anthology 2
Love

Najwyższa pozycja na liście: USA: 4 (od 23 marca 1968); UK: 1 (dwa tygodnie 27 marca 1968 - 9 tygodni na listach) 




 
PAUL: Pierwotnym wzorem była Maria Dziewica, ale szybko zmieniłem na Madonnę, symbol każdej kobiety, wzorzec w sam raz dla każdej pracującej kobiety. Naprawdę to hołd dla postaci matki, hołd dla kobiet. Takim samym był utwór ‘Your Mother Should Know’. Uważam, że kobiety są bardzo silne, muszą radzić sobie z tyloma zgniłymi sprawami, bólem posiadania dziecka, wychowywania go, gotowaniem, sprzątaniem i tymi sprawami, które cholernie gmatwają im życie. Więc chciałem to docenić i wyrazić im tą piosenką swoje uznanie.
I inne wspomnienie, po latach.
PAUL: Uwielbiam magazyn National Geographic i czytuję go od dziecka. Ta słynna żółta ramka i ta pewność, że zawsze znajdziesz tam świetne zdjecia i rewelacyjne artykuły o świecie. W jednym z numerów, które czytałem w latach sześćdziesiątych natrafiłem na zdjęcie kobiety, wyglądającej dumnie i trzymającej dziecko. Czasami oglądasz zdjęcia matek i od razu wiesz, że ta kobieta jest dobrą matką, ponieważ na fotografiach widać więź łączącą ją z dzieckiem. To zdjęcie zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Niedłuto potem napisałem utwór "Lady Madonna".


TONY BRAMWELL (nadworny filmowiec zespołu, z książki 'MMT'): 11 lutego nagrali na Abbey Road ‘Hey Bulldog’, a ja filmowałem cały ten proces. Nie potrzebowaliśmy żadnego materiału promocyjnego dla ‘Bulldoga’, ale Paul także nagrywał ‘Lady Madonna’, piosenkę, którą napisał ku pamięci swojej matki, która potrzebowała filmu promo. Kręciłem ujęcia ‘Bulldoga’, używając krótkich kadrów jak chłopcy grają, siedzą w studiu. Użyliśmy je w clipie. 
Później ten film zaginął. Myśleliśmy, że został skradziony, ale po latach, w sierpniu 1999 został odnaleziony, odnowiony i wydaliśmy na nowo clip ‘Bulldoga’ wraz z nową wersją, cyfrowo odnowioną filmu ‘Yellow Submarine’
Pamiętajmy, że to czasy psychodelii, więc Paul nie tylko odwołał się w tekście do hitu psychodelii (Wlarusa) słowami "see how they run". Zrobił to także w warstwie muzycznej, tworząc skomplikowane intro miksując  w sobie tylko znany sposób inklinacje muzyczne zaczerpnięte (zainspirowane) z przeboju ‘Bad Penny Blues’ z 1956 roku w wykonaniu Humphreya Lytteltona (wydanego także przez Parlophone).


  
PAUL: Lady Madonna powstała, gdy grałem na fortepianie próbując grać w stylu bluesa boogie-woogie. Lewą reką grałem akordy w technice arpeggio, rosnąco, prawą malejąco. Zawsze to lubiłem, takie zestawienie nut. To było po prostu to. Przypomniał mi się wtedy z kilku powodów Fats Domino, więc zacząłem improwizować, śpiewając w jego stylu. Zapędziłem się swoim głosem w bardzo dziwne rejony. (Fats Domino nagrał jeszcze w tym samym roku swoją wersję "Lady Madonny" - RK).
Hey Bulldog, Lady Madonna
JOHN: Dobry w niej fortepian, ale piosenka donikąd nie zmierza. Może coś tam pomogłem przy tekście, ale  i tak nie mógłbym być z niej dumny.
W ostatnim etapie nagrywania – gdy były już nagrane wszystkie ścieżki z udziałem Beatlesów – nagrywano sekcję blach. Bill Jackman , jeden z czwórki wynajętych na ten wieczór saksofonistów, wspomina to jako pełną improwizację. ’Paul zagrał piosenkę na fortepianie i każdy z nas dostał kawałek papieru i ołówek do napisania swoich notatek. Słuchaliśmy muzyki przez około 10 minut. Potem przez resztę wieczoru nagrywaliśmy, ze słuchawkami na uszach, w tonacji A grając pod podkład rytmiczny słyszany w uszach.

Zespół wykonał piosenkę tylko jeden raz – 31 stycznia 1969 roku, w ostatnim dniu nagrywania sesji ‘Get Back / Let It Be’. Wersja bardzo chaotyczna ze zmyślonymi, improwizowanym wersami:  "Lord and Lady Docker, in your private yacht, all the people wonder why you have such a lot”, których nie znajdziemy na singlu.

 Lady Madonna




Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet
Who finds the money? When you pay the rent?
Did you think that money was Heaven sent?
Friday night arrives without a suitcase
Sunday morning creep in like a nun
Monday's child has learned to tie his bootlace
See how they run
Lady Madonna, baby at your breast
Wonder how you manage to feed the rest
See how they run
Lady Madonna, lying on the bed
Listen to the music playing in your head
Tuesday afternoon is never ending
Wednesday morning papers didn't come
Thursday night you stockings needed mending
See how they run
Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet 




THE INNER LIGHT

SINGIEL, strona B (Lady Madonna)

Indeks:  (UK: Parlophone R5675), (US: Capitol 2138)
Kompozycja: Harrison  (100%)
Nagrana: 12 stycznia 1968 (EMI Studios, Mumbai, India); 6, 8 lutego 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana:  6, 8 luty and 15, 1968; 27 grudnia 1970
Długość: 2:35
Podejścia:6
Producent: George Martin
Inżynierowie: Geoff Emerick,
JP Sen, SN Gupta  
Wydane: 15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)



Recorded: January 12, 1968 (EMI Studios, Mumbai, India); February 6 and 8, 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, London, England)
Mixed: February 6 and 8, 1968; January 27, 1970
Length: 2:35
Takes: 6  

Obsada: GEORGE: wokal wiodący
PAUL: chórki
JOHN:  chórki,
Sharad Gosh: shenai
Hariprasad Chaurasia: flet
Ashish Khan: sarod
Mehapurush Misra: tabla, pakavaj
Rij Ram Desad: harmonium

Dostępne na:
Past Masters Volume Two, (Parlophone CDP 7 90044 2) 
Love 
Najwyższa pozycja na liście : USA: 96 (30 marca, 1968)



Przybycie Harrisona do Indii (styczeń)
Pierwsza kompozycja George Harrisona, wydana na singlu The Beatles.

Piosenka bardzo faworyzowana przez obu liderów zespołu, zgodnie: Johna i Paula, którzy zdecydowali, że wyjdzie na drugiej stronie singla.
 29 września 1967 roku George i John zostali zaproszeni przez Davida Frosta do udziału w jego programie, by dyskutować w studiu o medytacji transcendentalnej (na zdjęciu). Cały program odniósł duży sukces, obaj Beatlesi wypowiadali się w programie bardzo błyskotliwie. Gospodarz programu, prywatnie wielki fan zespołu, tak prowadził program, kierował swoje pytania do gości tak nienapastliwie, szczerze i bardzo serdecznie, że obaj Beatlesi przyjęli bez wahania kolejne zaproszenie na drugą cześć programu, 4 października. W drugiej części show The Frost Programme wziął udział także Juan Mascaro, badacz sanskrytu i naukowiec z uniwersytetu Cambridge. 
Uczony przesłał później George'owi kopię swojej antologii 'Lamps Of Fire', w której zaznaczył fragment rozdziału 47 z księgi Tao Te Ching, mogący się - jego zdaniem – nadać jako słowa piosenki. Jeśli spojrzycie na ten fragment, łatwo dostrzec podobne słowa w tekście piosenki Beatlesów. Zresztą w swojej biografii 'I Me Mine', Beatles przyznał się do inspiracji tekstem od Mascaro.

Without taking a step outdoors
You know the whole world;
Without taking a peep out the window
You know the colour of the sky.
The more you experience,
The less you know.
The sage wanders without knowing,
Sees without looking,
Accomplishes without acting

W styczniu 1968 roku George poleciał do Indii by nagrać kolejne ścieżki muzyczne z indyjskimi muzykami na muzykę do filmu "Wonderwall" (Mumbai, Bombaj, delegatury studia EMI). Na miejscu - dokładnie 12 stycznia - nagrano też podstawową bazę utworu 'The Inner Light' . Dopiero 6 lutego została nagrana ścieżka wokalu. George początkowo chciał zostawić ten utwór jako instrumentalny ale za namową Johna i George'a zgodził się zaśpiewać. Tekst miał już prawie gotowy.
Operator magnetofonu Jerry Boys (wspaniałe nazwisko dla inżyniera The Beatles, prawda?) zapamiętał doskonale ten moment. 'Wszystkim w studiu podobała się piosenka ... Paul i John chcieli ja na stronę B singla, George wahał się czy do utworu potrzebny jest wokal... Paul ciepło wspierał George'a: "Musisz to zrobić, zaśpiewaj, nie denerwuj się, to jest dobre'.

George w  Bombaju, styczeń 1968
 Po nagraniu chórów Johna i Paula piosenkę skompletowano. Warto zaznaczyć, że to ostatnia piosenka z 'klimatem indyjskim' nagrana przez zespół. Do końca istnienia zespołu, George (bo tylko on mógł) nie zaproponował już kolegom nic we 'wschodnim stylu', co zaskakuje, gdyż zainteresowanie Indiami u Beatlesa (całego zespołu) nie minęło.

GEORGE:  W styczniu 1968 roku byłem w Bombaju, gdzie pracowałem nad muzyką do hippisowskiego filmu ‘Wonderwall’ w reżyserii Joe Massota. Spytał, czy nie napisałbym muzyki. Odpowiedziałem, że nie piszę muzyki filmowej. Wtedy stwierdził, że wykorzysta to, co mu dam. To wyglądało na dość prostą rzecz więc sobie pomyślałem: ‘Dam mu antologię muzyki hinduskiej i kto wie, może załapie ją kilku hippisow’.

Pracowałem z indyjskimi muzykami w studiach EMI/HMV w Bombaju. Pan Bhaskar Menon (później szef światowego EMI) przywiózł mi pociągiem z Kalkuty dwuśladową, stereofoniczną nagrywarkę, bo w Bombaju była tylko aparatura mono. To była taka sama duża maszyna o nazwie STEED, jakiej używaliśmy na Abbey Road. Jedna taka stoi teraz u mnie w kuchni, to na niej nagrywaliśmy numer ‘Paperback Writer’. Po powrocie dołożyłem sporo rzeczy w studiach Abbey Road i podłożyłem muzykę pod obraz.
 
'The Inner Light' została oryginalnie nagrana w wersji mono, choć inne utwory nagrywane w tym samym czasie przez George'a i towarzyszących mu indyjskich muzyków (na potrzeby filmu) są w wersji stereo. Wersja stereo została zremiksowana w 1970 na potrzeby albumu 'Past Masters'.


 

The Inner Light
Jeff Lynne (koncert 'Tribute to George') 



Without going out of my door
I can know all things on earth
Without looking out of my window
I could know the ways of heaven
The farther one travels
The less one knows
The less one really knows
Without going out of your door
You can know all things on earth
With out looking out of your window
You can know the ways of heaven
The farther one travels
The less one knows
The less one really knows
Arrive without traveling
See all without looking
Do all without doing




 ________


Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.


 

2 komentarze:

  1. Autorze, a dlaczego w tytule artykułu jest LADY MADONNA / THE INNER CIRCLE, a nie THE INNER LIGHT? Czy to zamierzone, czy niedopatrzenie, badź zasugerowanie się grupą Inner Circle?

    OdpowiedzUsuń