LADY MADONNA
SINGIEL
Nagrana: 3, 6 luty 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Wydane: 15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)
Miksowana: 6, 15 luty and 15, 1968; 2 grudnia 1969
Długość: 2:14
Podejścia: 5
Producent: George Martin
Inżynierowie: Ken Scott, Geoff Emerick
Wydane: 15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)
Miksowana: 6, 15 luty and 15, 1968; 2 grudnia 1969
Długość: 2:14
Podejścia: 5
Producent: George Martin
Inżynierowie: Ken Scott, Geoff Emerick
Obsada:
PAUL: wokal wiodący, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), fortepian (Alfred E. Knight), klaskanie w dłonie
PAUL: wokal wiodący, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), fortepian (Alfred E. Knight), klaskanie w dłonie
JOHN: chórki, gitara rytmiczna (1965 Epiphone E230TD(V) Casino), klaskanie w dłonie
GEORGE: chórki, gitara solowa (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster), klaskanie
GEORGE: chórki, gitara solowa (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster), klaskanie
RINGO:
perkusja (Ludwig), marakasy, tamburyna
Ronnie Scott, Bill Povey: saksofony tenorowe
Ronnie Scott, Bill Povey: saksofony tenorowe
Harry Klein, Bill Jackman: saksofony barytonowe
Past Masters Volume Two, The Beatles 1
Anthology 2
Love
Najwyższa pozycja na liście: USA: 4 (od 23 marca 1968); UK: 1 (dwa tygodnie 27 marca 1968 - 9 tygodni na listach)
I inne wspomnienie, po latach.
PAUL: Uwielbiam magazyn National Geographic i czytuję go od dziecka. Ta
słynna żółta ramka i ta pewność, że zawsze znajdziesz tam świetne
zdjecia i rewelacyjne artykuły o świecie. W jednym z numerów, które
czytałem w latach sześćdziesiątych natrafiłem na zdjęcie kobiety,
wyglądającej dumnie i trzymającej dziecko. Czasami oglądasz zdjęcia
matek i od razu wiesz, że ta kobieta jest dobrą matką, ponieważ na
fotografiach widać więź łączącą ją z dzieckiem. To zdjęcie zrobiło na
mnie ogromne wrażenie. Niedłuto potem napisałem utwór "Lady Madonna".
TONY BRAMWELL (nadworny filmowiec zespołu, z książki 'MMT'): 11 lutego nagrali na Abbey Road ‘Hey Bulldog’, a ja filmowałem cały ten
proces. Nie potrzebowaliśmy żadnego materiału promocyjnego dla ‘Bulldoga’, ale
Paul także nagrywał ‘Lady Madonna’, piosenkę, którą napisał ku pamięci swojej
matki, która potrzebowała filmu promo. Kręciłem ujęcia ‘Bulldoga’, używając
krótkich kadrów jak chłopcy grają, siedzą w studiu. Użyliśmy je w clipie.
Później ten film zaginął. Myśleliśmy, że został skradziony, ale po latach, w sierpniu 1999 został odnaleziony, odnowiony i wydaliśmy na nowo clip ‘Bulldoga’ wraz z nową wersją, cyfrowo odnowioną filmu ‘Yellow Submarine’
Pamiętajmy, że to czasy psychodelii, więc Paul nie tylko odwołał się w tekście do hitu psychodelii (Wlarusa) słowami "see how they run". Zrobił to także w warstwie muzycznej, tworząc skomplikowane intro miksując w sobie tylko znany sposób inklinacje muzyczne zaczerpnięte (zainspirowane) z przeboju ‘Bad Penny Blues’ z 1956 roku w wykonaniu Humphreya Lytteltona (wydanego także przez Parlophone).
PAUL: Lady Madonna powstała, gdy grałem na fortepianie próbując grać w stylu bluesa boogie-woogie. Lewą reką grałem akordy w technice arpeggio, rosnąco, prawą malejąco. Zawsze to lubiłem, takie zestawienie nut. To było po prostu to. Przypomniał mi się wtedy z kilku powodów Fats Domino, więc zacząłem improwizować, śpiewając w jego stylu. Zapędziłem się swoim głosem w bardzo dziwne rejony. (Fats Domino nagrał jeszcze w tym samym roku swoją wersję "Lady Madonny" - RK).
Później ten film zaginął. Myśleliśmy, że został skradziony, ale po latach, w sierpniu 1999 został odnaleziony, odnowiony i wydaliśmy na nowo clip ‘Bulldoga’ wraz z nową wersją, cyfrowo odnowioną filmu ‘Yellow Submarine’
Pamiętajmy, że to czasy psychodelii, więc Paul nie tylko odwołał się w tekście do hitu psychodelii (Wlarusa) słowami "see how they run". Zrobił to także w warstwie muzycznej, tworząc skomplikowane intro miksując w sobie tylko znany sposób inklinacje muzyczne zaczerpnięte (zainspirowane) z przeboju ‘Bad Penny Blues’ z 1956 roku w wykonaniu Humphreya Lytteltona (wydanego także przez Parlophone).
PAUL: Lady Madonna powstała, gdy grałem na fortepianie próbując grać w stylu bluesa boogie-woogie. Lewą reką grałem akordy w technice arpeggio, rosnąco, prawą malejąco. Zawsze to lubiłem, takie zestawienie nut. To było po prostu to. Przypomniał mi się wtedy z kilku powodów Fats Domino, więc zacząłem improwizować, śpiewając w jego stylu. Zapędziłem się swoim głosem w bardzo dziwne rejony. (Fats Domino nagrał jeszcze w tym samym roku swoją wersję "Lady Madonny" - RK).
JOHN: Dobry w niej fortepian, ale piosenka donikąd nie zmierza. Może coś
tam pomogłem przy tekście, ale i tak nie mógłbym być z niej dumny.
W ostatnim etapie nagrywania – gdy były już nagrane wszystkie ścieżki z
udziałem Beatlesów – nagrywano sekcję blach. Bill
Jackman , jeden z czwórki wynajętych na ten wieczór saksofonistów, wspomina to jako pełną improwizację. ’Paul zagrał piosenkę na fortepianie
i każdy z nas dostał kawałek papieru i ołówek do napisania swoich notatek.
Słuchaliśmy muzyki przez około 10 minut. Potem przez resztę wieczoru
nagrywaliśmy, ze słuchawkami na uszach, w tonacji A grając pod podkład rytmiczny
słyszany w uszach.
Zespół wykonał piosenkę tylko jeden raz – 31 stycznia 1969 roku, w ostatnim
dniu nagrywania sesji ‘Get Back / Let It Be’. Wersja bardzo chaotyczna ze
zmyślonymi, improwizowanym wersami: "Lord and Lady Docker, in your private
yacht, all the people wonder why you have such a lot”, których nie znajdziemy na
singlu.
Lady Madonna
Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet
Who finds the money? When you pay the rent?
Did you think that money was Heaven sent?
Friday night arrives without a suitcase
Sunday morning creep in like a nun
Monday's child has learned to tie his bootlace
See how they run
Lady Madonna, baby at your breast
Wonder how you manage to feed the rest
See how they run
Lady Madonna, lying on the bed
Listen to the music playing in your head
Tuesday afternoon is never ending
Wednesday morning papers didn't come
Thursday night you stockings needed mending
See how they run
Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet
THE INNER LIGHT
SINGIEL, strona B (Lady Madonna)
Kompozycja: Harrison (100%)
Nagrana: 12 stycznia 1968 (EMI Studios, Mumbai, India); 6, 8 lutego 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Wydane: 15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)
Miksowana: 6, 8 luty and 15, 1968; 27 grudnia 1970
Długość: 2:35
Podejścia:6
Producent: George Martin
Inżynierowie: Geoff Emerick, JP Sen, SN Gupta
Wydane: 15 marca 1968 (UK), 18 marca 1968 (USA)
Miksowana: 6, 8 luty and 15, 1968; 27 grudnia 1970
Długość: 2:35
Podejścia:6
Producent: George Martin
Inżynierowie: Geoff Emerick, JP Sen, SN Gupta
JOHN: chórki,
Sharad Gosh: shenai
Hariprasad Chaurasia: flet
Ashish Khan: sarod
Mehapurush Misra: tabla, pakavaj
Rij Ram Desad: harmonium
Hariprasad Chaurasia: flet
Ashish Khan: sarod
Mehapurush Misra: tabla, pakavaj
Rij Ram Desad: harmonium
Love
Przybycie Harrisona do Indii (styczeń) |
Piosenka bardzo faworyzowana przez obu liderów zespołu, zgodnie: Johna i Paula, którzy zdecydowali, że wyjdzie na drugiej stronie singla.
29 września 1967 roku George i John
zostali zaproszeni przez Davida Frosta do udziału w jego programie,
by dyskutować w studiu o medytacji transcendentalnej (na zdjęciu). Cały program
odniósł duży sukces, obaj Beatlesi wypowiadali się w programie
bardzo błyskotliwie.
Gospodarz programu, prywatnie wielki fan zespołu, tak prowadził program, kierował swoje pytania do gości tak nienapastliwie, szczerze i bardzo serdecznie, że obaj Beatlesi przyjęli bez wahania kolejne zaproszenie na drugą cześć programu, 4 października. W drugiej części show The Frost Programme wziął udział także Juan Mascaro, badacz sanskrytu i naukowiec z uniwersytetu Cambridge.
Uczony przesłał później George'owi kopię swojej antologii 'Lamps Of Fire', w której zaznaczył fragment rozdziału 47 z księgi Tao Te Ching, mogący się - jego zdaniem – nadać jako słowa piosenki. Jeśli spojrzycie na ten fragment, łatwo dostrzec podobne słowa w tekście piosenki Beatlesów. Zresztą w swojej biografii 'I Me Mine', Beatles przyznał się do inspiracji tekstem od Mascaro.
Gospodarz programu, prywatnie wielki fan zespołu, tak prowadził program, kierował swoje pytania do gości tak nienapastliwie, szczerze i bardzo serdecznie, że obaj Beatlesi przyjęli bez wahania kolejne zaproszenie na drugą cześć programu, 4 października. W drugiej części show The Frost Programme wziął udział także Juan Mascaro, badacz sanskrytu i naukowiec z uniwersytetu Cambridge.
Uczony przesłał później George'owi kopię swojej antologii 'Lamps Of Fire', w której zaznaczył fragment rozdziału 47 z księgi Tao Te Ching, mogący się - jego zdaniem – nadać jako słowa piosenki. Jeśli spojrzycie na ten fragment, łatwo dostrzec podobne słowa w tekście piosenki Beatlesów. Zresztą w swojej biografii 'I Me Mine', Beatles przyznał się do inspiracji tekstem od Mascaro.
Without taking a step outdoors
You know the whole world;
Without taking a peep out the window
You know the colour of the sky.
The more you experience,
The less you know.
The sage wanders without knowing,
Sees without looking,
Accomplishes without acting
W styczniu 1968 roku George poleciał do Indii by nagrać kolejne ścieżki muzyczne z indyjskimi muzykami na muzykę do filmu "Wonderwall" (Mumbai, Bombaj, delegatury studia EMI). Na miejscu - dokładnie 12 stycznia - nagrano też podstawową bazę utworu 'The Inner Light' . Dopiero 6 lutego została nagrana ścieżka wokalu. George początkowo chciał zostawić ten utwór jako instrumentalny ale za namową Johna i George'a zgodził się zaśpiewać. Tekst miał już prawie gotowy.
Operator magnetofonu Jerry Boys (wspaniałe nazwisko dla inżyniera The Beatles, prawda?) zapamiętał doskonale ten moment. 'Wszystkim w studiu podobała się piosenka ... Paul i John chcieli ja na stronę B singla, George wahał się czy do utworu potrzebny jest wokal... Paul ciepło wspierał George'a: "Musisz to zrobić, zaśpiewaj, nie denerwuj się, to jest dobre'.
George w Bombaju, styczeń 1968 |
GEORGE: W styczniu 1968 roku byłem w Bombaju, gdzie pracowałem nad muzyką do hippisowskiego filmu ‘Wonderwall’ w reżyserii Joe Massota. Spytał, czy nie napisałbym muzyki. Odpowiedziałem, że nie piszę muzyki filmowej. Wtedy stwierdził, że wykorzysta to, co mu dam. To wyglądało na dość prostą rzecz więc sobie pomyślałem: ‘Dam mu antologię muzyki hinduskiej i kto wie, może załapie ją kilku hippisow’.
Pracowałem z indyjskimi muzykami w studiach EMI/HMV w
Bombaju. Pan Bhaskar Menon (później szef światowego EMI) przywiózł mi pociągiem
z Kalkuty dwuśladową, stereofoniczną nagrywarkę, bo w Bombaju była tylko
aparatura mono.
To była taka sama duża maszyna o nazwie STEED, jakiej używaliśmy na Abbey Road. Jedna taka stoi teraz u mnie w kuchni, to na niej nagrywaliśmy numer ‘Paperback Writer’. Po powrocie dołożyłem sporo rzeczy w studiach Abbey Road i podłożyłem muzykę pod obraz.
To była taka sama duża maszyna o nazwie STEED, jakiej używaliśmy na Abbey Road. Jedna taka stoi teraz u mnie w kuchni, to na niej nagrywaliśmy numer ‘Paperback Writer’. Po powrocie dołożyłem sporo rzeczy w studiach Abbey Road i podłożyłem muzykę pod obraz.
'The Inner Light' została oryginalnie nagrana w wersji mono, choć inne utwory nagrywane w tym samym czasie przez George'a i towarzyszących mu indyjskich muzyków (na potrzeby filmu) są w wersji stereo. Wersja stereo została zremiksowana w 1970 na potrzeby albumu 'Past Masters'.
The Inner Light
Jeff Lynne (koncert 'Tribute to George')
Without going out of my door
I can know all things on earth
Without looking out of my window
I could know the ways of heaven
I can know all things on earth
Without looking out of my window
I could know the ways of heaven
The farther one travels
The less one knows
The less one really knows
The less one knows
The less one really knows
Without going out of your door
You can know all things on earth
With out looking out of your window
You can know the ways of heaven
You can know all things on earth
With out looking out of your window
You can know the ways of heaven
The farther one travels
The less one knows
The less one really knows
The less one knows
The less one really knows
Arrive without traveling
See all without looking
Do all without doing
See all without looking
Do all without doing
________
Autorze, a dlaczego w tytule artykułu jest LADY MADONNA / THE INNER CIRCLE, a nie THE INNER LIGHT? Czy to zamierzone, czy niedopatrzenie, badź zasugerowanie się grupą Inner Circle?
OdpowiedzUsuńNo tak, sorry, poprawiłem
OdpowiedzUsuń