DON'T PASS ME BY

Album: The Beatles 
Kompozycja: Richard Starkey

Roboczy tytuł: "Ringo's Tune", "This is Some Friendly"

Napisana:  przypuszczalnie około koniec 1963, przełom 1964
Nagrana: 5,6 czerwca, 12, 22 lipca 1968

Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick, Ken Scott

Długość: 3:45

Podejścia: 7
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968 (US)



__________________________________
Obsada: 
RINGO: wokal (zdublowany),perkusja (Ludwig), fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills"), dzwonki  
PAUL: fortepian (Challen upright, 1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills"), gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S)
Jack Fallon: skrzypce



       Dostępna na:
The Beatles ("The White Album"); UK: Apple PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444 2)
Anthology 3



Pierwsza kompozycja Ringo Starra, napisana kilka lat przed wydaniem 'Białego Albumu', jedyna taka kompozycja, w nagraniu której brali udział z zespołu tylko Ringo i oczywiście Paul. Pierwsza kompozycja Ringa napisana w ogóle ale nie pierwsza nagrana przez zespół (jest nią oczywiście 'Flying' - wspólna kompozycja całej czwórki z 1967, wykorzystana na filmie i albumie "Magical Mystery Tour". Inne  kompozycje Ringa to 'Octopus's Garden', 'Dig It' choć można wspomnieć jeszcze o '12-Original Bar' czy 'Christmas Time (Is Here Again)'.

Piosenka w historii zespołu pojawia się dość wcześnie bo 14 lipca 1964 roku w czasie pobytu zespołu w siedzibie BBC i przedstawienia piosenki 'And I Love Her' w programie Top Gear. Ringo, zapytany o jego plany kompozytorskie, odparł wtedy, że ma w zanadrzu jedną piosenkę. Paul zaczyna wtedy podśpiewywać: "Don't pass me by, don't make me cry, don't make me blue".

Ringo wspomina także o niej (prosząc grupę by nagrał jego piosenkę) w czasie wywiadu radiowego w czerwcu 1964 roku w Nowej Zelandii.

RINGO (w 1964): Została napisana w stylu country and western, ale Paul i John śpiewają ją w bluesowym feelingiem co mnie totalnie osłabia. Czy The Beatles kiedyś ją nagrają ? Nie wiem, w zasadzie to sądzę, że nie. Zawsze naciskam ich by ją umieścili na nowo robionym albumie.
PAUL:(w 1964): Tak się składa, niefortunnie dla Ringa niestety, że nigdy nie ma na nią czasu. Zresztą on jej jeszcze nie skończył.

RINGO: Napisałem 'Don't Pass Me By' podczas pobytu w domu. Umiem zagrać tylko trzy akordy na gitarę i trzy na pianino. Uderzałem sobie w klawisze – i nagle bang! - pojawiła się melodia i kilka słów. Zacząłem kontynuować. Tak to się wydarzyło: siedziałem sobie w domu sam i znikąd pojawiło się ' Don't Pass Me By'. Graliśmy to trochę pod country. To była dla mnie wielka rzecz, moja pierwsza piosenka nagrana w studiu. To było bardzo ekscytujące i każdy był bardzo życzliwy, a nagrywanie tego szalonego skrzypka to był coś.



Dopiero w 1968 zdecydowano się ja nagrać, gdy po powrocie zespołu z Indii wolą wszystkich muzyków było nagranie wszystkiego co każdy tylko miał pod ręką (w swoich szufladach). Jak wiemy George Matin chciał wydać tylko album jednopłytowy z najlepszymi utworami ale nie zgodzili się z tym wszyscy czterej Beatlesi, szczególnie John i Paul, którzy chcieli wypełnić wszystkie swoje zobowiązania kontraktowe jako twórcy piosenek.

Na potrzeby piosenki, która początkowo nie miała tytułu i nazywano ją 'Melodia Ringa', następnie 'This Is Some Friendly', George Martin skomponował partyturę dla orkiestry na intro utworu (22 lipca 1968, w czasie sesji do 'Good Night')

GEORGE MARTIN: Zrobiłem to dla Johna, taką ścianę dźwięku, ponieważ ciągle nie mieliśmy pomysłu co zrobić z piosenką Ringo. Ostatecznie te intro okazało się zbyt dziwne i wylądowało w koszu.

Wspomniane intro zostało wydane pod tytułem 'A Beginning' na trzeciej płytce 'Antologii', po tym jak trójka żyjących Beatlesów nie zdecydowała się je włączyć do demo piosenki Johna 'Now And Then'. Na wspomnianej Anthology 3 umieszczono także inny miks piosenki Ringo (wokal perkusisty z 6 czerwca).


Piosenka oryginalnie miała wolniejsze tempo od tego jakie słyszymy na płycie. Z 2/4 zmieniono za namową Paula do 4/4 co ostatecznie wszystkim się spodobało. Trudno odnieść się do plotek, że John i George uznali piosenkę Ringo za tak słabą, że nie chcieli mieć z nią w studiu nic wspólnego. Pamiętamy złośliwą wypowiedź Johna o tym, że Ringo nie był najlepszym perkusistą nawet w samych The Beatles. Ale to było w stylu Johna i sam Ringo dobrze się z tym czuł. Po rozpadzie zespołu padało wiele różnych opinii, że w zespole Paul bardzo lekceważył Ringo, że to dzięki Johnowi Ringo otrzymał większą część akcji tantiemów... Nie wierzyłbym w to. 'Don't Pass Me By' znalazło się na płycie zespołu właśnie dzięki McCartney'owi. "Paul, obiecałeś!" - miał powiedzieć Ringo po powrocie z Rishikesh. I w przypadku akurat tej piosenki Paul zachował się jak prawdziwy lider zespołu i bardziej doświadczony muzycznie kolega w zespole, przejmując rolę 'opiekuna' utworu. Na zdjęciu to Paul robi zdjęcie Ringo śpiewającemu 'Good Night'. Zresztą 6 czerwca gdy nagrywano utwór w studiu odwiedzało zespół wielu gości, m.innymi Kenny Everett z Radio One, dla którego Beatlesi zaśpiewali kilka parodii piosenek Beach Boys. Potem Johna odciągnął Victor Spinetti na nagranie dla programu BBC 'Release' (wywiad dotyczył wystawienia na senie National Theatre sztuki opartej na 'In His  Own Write' Johna). Paul postanowił nie przerywać pracy nad piosenką Ringa i wrócono do pracy. George Harrison był w studiu ale nie udzielał się specjalnie w żadnym studyjnym wydarzeniu tego dnia (także na potrzeby radia).

To na jego przede wszystkim życzenie 12 lipca w studiu przy Abbey Road pojawił się muzyk sesyjny Jack Fallon (na zdjęciu niżej), by dograć swoją partię na skrzypcach. Jack znał już Beatlesów, z którymi współpracował w latach 1962-1963 jako agent wynajmujący ich do grania w klubach. Teraz Fallon był muzykiem jazzowym i grywał z Ted Heath and Humphrey Lyttleton. Kiedy więc starzy kumple (Paul?), muzycy z największego Zespołu Świata, zaprosili go do studia, by zagrał dla nich coś w stylu country nie wahał się ani chwili. 

Choć ostatecznie jemu samemu jego gra wydawała się w utworze trochę dziwna to tak wspomina historyczny moment znalezienia się na płycie Fab Four: 
George Martin nakreślił dla mnie 12-barowego bluesa. Miałem – zgodnie z sugestiami Martina i Paula zagrać trochę inaczej niż ogólnie gra się na skrzypcach w country, z pojedynczym odgrywaniem nut, zamiast podwójnym. Tak więc to nie był taki typowy sound stylu country, którego na początku bardzo chcieli. Ale ostatecznie wyszło bardzo przyjemnie. Ringo był cały czas obecny i starał się mieć kontrolę nad swoją piosenką.






I listen for your footsteps
Coming up the drive
Listen for your footsteps
But they don't arrive
Waiting for your knock, dear
On my old front door
I don't hear it
Does it mean you don't love me any more?

I hear the clock are ticking
On the mantel shelf
See the hands are moving
But I'm by myself
I wonder where you are tonight
And why I'm by myself
I don't see you
Does it mean you don't love me any more?

Don't pass me by, don't make me cry, don't make me blue
Cause you know darling I love only you
You'll never know it hurt me so
How I hate to see you go
Don't pass me by, don't make me cry, don't make me blue

I'm sorry that I doubted you
I was so unfair
You were in a car crash
And you lost your hair
You said that you would be late
About an hour or two
I said that's alright I'm waiting here
Just waiting to hear from you

Don't pass me by, don't make me cry, don't make me blue
Cause you know darling I love only you
You'll never know it hurt me so
How I hate to see you go

'Don't Pass Me By' obok drugiej kompozycji Ringa, 'Octopus's Garden' to dla mnie jedne z bardziej radosnych piosenek w całej twórczości Fab Four. przeurocze!

 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz