GOOD NIGHT


Album: The Beatles
Kompozycja: Lennon (100%)  & McCartney
Roboczy tytuł: Untitled
Napisana: ok. marzec – maj 1968
Nagrana:  22 lipca 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, London, England) 
Miksowana: 11 października 1968 
Producent: George Martin 
Inżynier: Geoff Emerick,Ken Scott, Peter Brown
Długość: 3:10
Podejścia: 24
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968 (US)



Obsada: 
RINGO: wokal
George Martin: celesta (instr. klawiszowy – na zdjęciach)
The Mike Sammes Singers (Ken Barrie, Ross Gilmour, Irene King, Fred Lucas, Mike Redway, Val Stockwell, Ingrid Thomas, Pat Whitmore): chórki
Muzycy nieznani:
skrzypce (12), wiolonczele (3), viola – rodzaj skrzypiec (3), kontrabas, flety (3), klarnet, rożek francuski, wibrafon, harfa
video

Dostępna na:
The Beatles ("The White Album"); UK: Apple PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444 2)
Anthology 3
__________________________________





RINGO: Każdy uważał, że to piosenka napisana dla mnie przez Paula, ale napisał ją dla mnie John. John miał w sobie wiele duszy.



Rzeczywiście 'Good Night' napisał John, jako kołysankę dla Juliana (JOHN:„…napisałem ją w podobny sposób jak ‘Beautiful Boy’ dla Seana”), i podarował ją koledze z zespołu.

Piosenka napisana specjalnie na album tuż po powrocie z Indii w Kenwood, przed zbliżającymi się zmianami w życiu Johna. Możliwe, że przeczuwał czekające go rozstanie z Cynthią, stąd uwaga (wyrzuty sumienia?) skierowana w małego synka, którego to potencjalne wydarzenie musiało najmocniej uderzyć.

Została umieszczona na samym końcu albumu co jest pewną niespodzianką. Na ostatnich dwóch albumach zespołu, kończyły jej rzeczywiście także piosenki Johna ale jakże innego kalibru: Tomorrow Never Knows oraz A Day In The Life (Sgt.Pepper). Ale album musiała kończyć taka a nie inna piosenka, gdyż numer wcześniej szokowała ‘Revolution 9’.

PAUL: Napisał ją – głównie -  John, co było sporą niespodzianką, gdyż ogólnie nie pisał tego typu piosenek. To piękna melodia i Ringo zaśpiewał ją, jak sądzę, wspaniale. Aranżacja to sprawa George’a Martina, który był w tego typu aranżacjach bardzo dobry.

RINGO: Bardzo lubię wszystkie swoje piosenki w The Beatles. Oczywiście najbardziej znane to ‘Yellow Submarine’ oraz ‘With A Little Help From My Friends’. Ciepło wspominam ‘Good Night’ z Białego Albumu.



W czasie nagrywania utworu nie był obecny żaden Beatles z pozostałej trójki. Taki przypadek w historii zespołu miał miejsce tylko cztery razy: właśnie przy „Good Night” (Ringo), wcześniej przy „Yesterday” (Paul), „Within You Without You” (George) oraz „Julia” (John). Wcześniejsze podejścia z gitarami i chórkami samych Beatlesów nie zyskały akceptację samego Johna, który wprost poprosił Martina o aranż ‘like Hollywood’, na aranżację rodem ze ‘złotej ery stolicy kina’ (epicka, orkiestrowa). W utworze śpiewa znany już z ‘I Am The Walrus’ zespół wokalny Mike’a Sammersa, ale tym razem zamiast ‘ho-ho-hi-hi-ha-ha’ naśladuje anielskie wręcz chóry. Czemu nie panie i panowie, Beatlesi proszą i mają.

Powszechnie się uznaje, że ‘Good Night’ to najbardziej ‘mccartneyowska’ kompozycja Lennona w całej dyskografii zespołu.

The Mike Sammers Singer

PAUL: Przypuszczam, że John uznał, że taki utwór nie będzie zbyt dobry dla jego image’u ale to było wspaniałe usłyszeć go jak śpiewa to, a śpiewał  wspaniale. Usłyszeliśmy jak śpiewa to, gdy uczył Ringo melodii i zrobił to bardzo czule. John bardzo rzadko ukazywał taką swoją stronę, ale w moich wspomnieniach te chwile gdy John był czuły, pokazują go jako osobę bardzo czułą, hojną i kochającą. Zawsze podaję tą piosenkę jako przykład Johna, kiedy odkrywał siebie, pokazywał to co jest pod maską, choć mogliśmy to widzieć tylko od czasu do czasu. Nie sądzę, by wersja Johna została nagrana.

Wg. najbardziej znanego historyka The Beatles, Marka Lewisohna, pierwsze podejścia do utworu zawierały zwroty wygłaszane przez Starra tuż na początku utworu, takie jak: "along the lines of 'Come on children! It's time to toddle off to bed. We've had a lovely day at the park and now it's time for sleep.' lub 'Put all those toys away. Yes, Daddy will sing a song for you!' lub  'Cover yourself up, Charlie. Pull those covers up and off you go to dreamland!'"

Próba piosenki z Lennonen na fortepianie (wzbogacona o aranżację Martina)  znalazła się trzeciej płycie ‘Anthology’.

RINGO: Śpiewałem ‘Good Night’. Przypomniałem ją sobie po latach. Nie jest tak źle, choć słyszę w niej, że byłem zdenerwowany. To było coś.


GOOD NIGHT
Good Night Anthology



Now it's time to say good night
Good night Sleep tight
Now the sun turns out his light
Good night Sleep tight
Dream sweet dreams for me
Dream sweet dreams for you.

Close your eyes and I'll close mine
Good night Sleep tight
Now the moon begins to shine
Good night Sleep tight
Dream sweet dreams for me
Dream sweet dreams for you.

Close your eyes and I'll close mine
Good night Sleep tight
Now the sun turns out his light
Good night Sleep tight
Dream sweet dreams for me
Dream sweet dreams for you.
Good night Good night Everybody
Everybody everywhere
Good night.





 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
 

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jesteś niesamowity. Pisz bo zapewne masz wielu czytelników. Jednego na pewno co chłonie wszystko jak gąbką. (wcześniejszy komentarz usunąłem bo literówki się wkradły potworne)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki, czemu nie widzę Ciebie w Obserwatorach:)

    OdpowiedzUsuń