Kompozycja:
George Harrison
Napisana: ok. kwietnia 1966
Nagrana: 19-20 września, 10 października 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana: 11 października 1968
Producent: Chris Thomas, George Martin
Inżynier: Ken Scott
Długość: 2:04
Podejścia:12
Nagrana: 19-20 września, 10 października 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana: 11 października 1968
Producent: Chris Thomas, George Martin
Inżynier: Ken Scott
Długość: 2:04
Podejścia:12
Obsada:
GEORGE: wokal, gitara
PAUL: gitara basowa
JOHN: pętle taśmowe
RINGO: perkusja, tamburyna
Chris Thomas: klawesyn
Henry Datyner, Eric Bowie, Norman Lederman, Ronald Thomas: skrzypcePAUL: gitara basowa
JOHN: pętle taśmowe
RINGO: perkusja, tamburyna
Chris Thomas: klawesyn
John Underwood, Keith Cummings: altówka
Eldon Fox, Reginald Kilbey: wiolonczela
Dostępna na:
The Beatles
("The White Album"); UK: Apple
PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444
2)
Anthology
3
__________________________________
George zaczął prace nad 'Piggies' w tym samym okresie co 'Taxman', w kwietniu 1966. Podobnie jak numer otwierający płytę 'Revolver', 'Piggies' jest komentarzem społecznym, sardoniczną krytyką Beatlesa otaczającego go świata. Moim zdaniem nie mniej ostrym niż 'Taxman'. Oba utwory to uważna krytyka chciwości oraz podziałów społecznych tak bardzo wyraźnych w Wielkiej Brytanii w latach 60-tych. Podobną formę krytycznej wypowiedzi, porównań znajdziemy na płycie 'Animals' Pink Floydów, wydanej prawie 10 lat po Białym Albumie Beatlesów. Do czasu nagrania w 1968 tekst utworu przeszedł szereg zmian. Wymienia się jako współautorów niektórych zwrotów użytych przez George'a jego matkę Louise oraz Johna Lennona.
GEORGE: 'Piggies' to mój komentarz społeczny. Jak to zwykle bywa utknąłem w którymś momencie w środku linii i moja mama mi podpowiedziała tekst , 'What they need is a damn good whacking, co bardzo mi się spodobało (dobry przykład wyrażenia tego, że to czego się pragnie jest dobrze ukryte). Potrzebowałem rymu do 'backing', 'lacking' i to nie miało nic wspólnego z policjantami z Ameryki czy porypanymi Kalifornijczykami.
John dostarczył George'owi wers: "Clutching forks and knives to eat their bacon". Wcześniej, na wersji demo nagranej w domu George'a w Kinfaus,wers ten kończył się trochę inaczej: "...to eat their pork chops" (tą wersję możemy usłyszeć na Antologii 3 - oraz niżej):
W analizach piosenki często dodaje się, że 'Piggies' była drugim utworem z Białego Albumu (obok 'Helter Skelter'), który zainspirował szaleńca Charlesa Mansona i jego grupę, do popełnienia strasznej zbrodni w Hollywood (zabicia żony i przyjaciół Romana Polańskiego). Na ścianach mordercy napisali 'Death to pigs' (śmierć świniom), na frontowych drzwiach słowo 'pig'. Wszystko krwią swoich ofiar. Więcej o zabójstwie np. na stronie tutaj.
CHRIS THOMAS: Wszyscy czterej Beatlesi byli w studiu, i grali, pracowaliśmy w Studiu nr 2. Zawędrowałem w pewnym momencie do Studia 1 i zauważyłem tam klawesyn, przygotowany na dzień jutrzejszy do sesji nagraniowej z muzyką klasyczną.Zaczęliśmy dyskutować, czy nie można go przenieść do dwójki, ale Ken Scott, mówił, że jest przygotowany do innej sesji. Tak więc to my przenieśliśmy się do Studia One.George'owi Harrisonowi spodobała się sugestia z użyciem klawesynu i zasugerował, bym sam na nim zagrał. Tak zrobiłem, ale w trakcie gry na klawesynie, George zaczął grać inną piosenkę, która później zmieniła się w 'Something'. Gdy to usłyszałem, powiedziałem: 'Ale to świetne! Dlaczego nie zrobimy tego teraz zamiast tej?' A on odparł: 'Podoba ci się, uważasz, że to naprawdę niezłe?'
George ostatecznie 'Something' oddał Jackie Lomaxowi, ale na szczęście wrócił do niej i nagrał ją także sam razem z The Beatles.
Have you seen the little piggies
Crawling in the dirt?
And for all the little piggies
Life is getting worse
Always having dirt to play around in
Have you seen the bigger piggies
In their starched white shirts?
You will find the bigger piggies
Stirring up the dirt
Always have clean shirts to play around in
In their styes with all their backing
They don't care what goes on around
In their eyes there's something lacking
What they need's a damn good whacking
Everywhere there's lots of piggies
Living piggy lives
You can see them out for dinner
With their piggy wives
Clutching forks and knives to eat their bacon
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Czy widziałeś małe świnki
OdpowiedzUsuńw błocie bawią się
i nie wiedzą brudne ryjki
kto czyha na nie
zawsze bawiąc się - są tak szczęśliwe
Czy widziałeś większe świnie
koło rzeźni drzwi
uśmiechnięte a za drzwiami
rzeźnik z nożem tkwi
i tak bawiąc się - oddają życie
W niebie już czekają na nie
bądź ostrożny - stąd łatwo spaść
wszystkie sprawy załatwione
twoje życie osądzone
Gdzie nie spojrzysz - między nami
wszędzie świnie są
w świńskich klubach - wraz z żonami
drogie żarcie żrą
i tak płynie im - ich świński żywot
(M. Łoszewski, W. Młynarski)