RUN FOR YOUR LIFE

Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Napisana: wrzesień - październik 1965
Nagrana: 2 października 1965 (Studio 2, Abbey Road)
Mix: 9-10 listopada 1965
Wydana: 3 grudnia 1965 (UK), 6 grudnia 1965 (USA)
Podejścia: 5
Długość: 2'17”
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith, Phil McDonald, Ken Scott

Obsada:
JOHN: wokal, gitara rytmiczna (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster ), gitara akustyczna (Gibson J160E) ,
PAUL: wokal harmoniczny, gitara basowa (1963 Hofner 500/1)
GEORGE: wokal harmoniczny, solowa i rytmiczna gitara (Gretsch 6119 "Tennessean," 1961 Sonic Blue Fender Stratocaster)
RINGO: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Peral), tamburyna,

Dostępne:
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; US: Capitol (S)T 2442; Parlophone CDP 7 46440 2)

Kompozycja Johna a la rockabilly i wzorowana na przeboju Elvisa, jego czwartym singlu w wytwórni Sun, 'Baby, Let's Play House' (z 1955 – autorstwa Richarda Gunthera, który wzorował się na przeboju country and western 'I Want To Play House With You' Eddy Arnolda). O ile piosenka Gunthera była o miłości, pożądaniu, to piosenka Lennona o zaborczości i destrukcji.

JOHN: Nigdy nie lubiłem 'Run For Your Life', tę piosenkę po prostu odwaliłem. Napisałem ją na wskutek luźnej inspiracji piosenką 'Baby, Let's Play House'. Tam był taki wers - lubiłem używać takich specyficznych wersów z innych piosenek - 'I'd rather see you dead, little girl, than to be with another man' (cytat z songu Elvisa – RK) – więc napisałem swój tekst wokół tego, ale nigdy nie uważałem tej piosenki za szczególną... Wziąłem sobie wers ze starej bluesowej piosenki Elvisa, to wszystko”.
W kilku wywiadach w latach późniejszych Lennon mówił, że wprost nienawidzi tej piosenki a nawet uznał ją, za jedną z najgorszych z repertuaru zespołu, jednocześnie dodając, że jest to zdaje się jedna z faworytek George'a Harrisona z tamtego okresu. Niewykluczone. W nagrywaniu piosenki George grał aż w czterech partiach gitarowych i z pewnością miał swój wkład w końcowy kształt piosenki. Nie mogłem nigdzie znaleźć potwierdzenia samego Harrisona na ten temat, ale z pewnością John nie kłamałby na tak błahy temat.
PAUL: John żył zawsze w biegu. Był żonaty, podczas gdy żadna z moich piosenek nie zawierała tekstu 'łapać cie z innym facetem'. Nie miałem nigdy takich problemów, miałem swoją sympatię ale mogłem się umawiać z innymi dziewczynami. To był idealny otwarty związek, więc nie miałem takich zmartwień jak John. Taka trochę macho piosenka”.

John był zazdrośnikiem i nigdy tego nie krył. Jego najpiękniejsza piosenka o tym, 'Jealous Guy' miała powstać wiele lat później ale w swoich piosenkach ten temat poruszał dużo wcześniej. Bo jak inaczej rozumieć fragment z 'You can't Do That' z 1964 roku, gdzie John grozi dziewczynie zerwaniem jeśli będzie rozmawiała z innym mężczyzną (..caught talking to another man, he's gonna let her down and leave her flat). W 'Run For Your Life” posuwa się do mocniejszego stwierdzenia, że wolałby widzieć ją martwą niż złapać ją z innym. Fanom zupełnie nie przeszkadzał seksistowski tekst utworu i piosenka była uważana, za jedną z lepszych na albumie. Pamiętajmy także, że John kilka lat później napisał „Woman Is The Nigger Of The World”, jakże inne spojrzenie na kobietę i jej świat, ale wiemy, że była już przy nim Yoko. W wywiadach w 1980 roku, gdy powrócił do nagrywania płyt i na krótko przed śmiercią John wiele razy wspominał, jak dawniej bardzo nie znał życia kobiet. Opiekując się Seanem, gotując, robiąc obiady, herbaty itd. myślał o czasach gdy był Beatlesem, czy nawet mieszkając jeszcze z Mimi, gdzie zupełnie nie interesowała go zwykła strona życia, jego proza jak pranie, gotowanie, odkurzanie, prasowanie – wszędzie wokół siebie miał kobiety i … nauczył się ich nie szanować a wykorzystywać je.

Piosenka nagrana została stosunkowo szybko na pierwszej sesji do albumu 'Rubber Soul' – 12 października 1965 roku. Po kilku próbach nagrali podkłady w pięciu podejściach. Następnie dograno tamburyn, akustyczną i elektryczną gitarę oraz wokale. Całość zamknięto w 4, 5 godziny. Piosenkę nigdy nie wykonywano na koncertach ale wrócono do niej w … 1969 roku. 24 stycznia 1969 roku podczas sesji 'Get Back/Let It Be' na taśmie zachował się 30-sekundowy fragment, gdy John grając na gitarze akustycznej zaczyna śpiewać pierwszy wers piosenki a reszta Beatlesów dołącza do niego po chwili.





Well I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Or I won't know where I am

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

Well you know that I'm a wicked guy
And I was born with a jealous mind
And I can't spend my whole life
Trying just to make you toe the line

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

Let this be a sermon
I mean everything I've said
Baby, I'm determined
And I'd rather see you dead



You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Or you won't know where I am


You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na






____________________________________________________________________

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY THE BEATLES

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz