Napisana: wrzesień -
październik 1965
Nagrana: 2 października 1965
(Studio 2, Abbey Road)
Mix: 9-10 listopada 1965
Wydana: 3
grudnia 1965 (UK), 6 grudnia 1965 (USA)
Podejścia: 5
Długość: 2'17”
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith, Phil
McDonald, Ken Scott
Obsada:
JOHN: wokal, gitara rytmiczna
(1961 Sonic Blue Fender Stratocaster ), gitara akustyczna (Gibson
J160E) ,
PAUL: wokal harmoniczny, gitara
basowa (1963 Hofner 500/1)
GEORGE: wokal harmoniczny,
solowa i rytmiczna gitara (Gretsch 6119 "Tennessean," 1961
Sonic Blue Fender Stratocaster)
RINGO: perkusja (1964 Ludwig
Super Classic Black Oyster Peral), tamburyna,
Dostępne:
Rubber
Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; US: Capitol (S)T 2442;
Parlophone CDP 7 46440 2)
Kompozycja
Johna a la rockabilly i wzorowana na przeboju Elvisa, jego czwartym
singlu w wytwórni Sun, 'Baby, Let's Play House' (z 1955 –
autorstwa Richarda Gunthera, który wzorował się na przeboju
country and western 'I Want To Play House With You' Eddy Arnolda). O
ile piosenka Gunthera była o miłości, pożądaniu, to piosenka
Lennona o zaborczości i destrukcji.
JOHN:
„Nigdy nie lubiłem 'Run For Your Life', tę piosenkę po prostu
odwaliłem. Napisałem ją na wskutek luźnej inspiracji piosenką
'Baby, Let's Play House'. Tam był taki wers - lubiłem używać
takich specyficznych wersów z innych piosenek - 'I'd rather see you
dead, little girl, than to be with another man' (cytat z songu Elvisa
– RK) – więc napisałem swój tekst wokół tego, ale nigdy nie
uważałem tej piosenki za szczególną... Wziąłem sobie wers ze
starej bluesowej piosenki Elvisa, to wszystko”.
W
kilku wywiadach w latach późniejszych Lennon mówił, że wprost
nienawidzi tej piosenki a nawet uznał ją, za jedną z najgorszych z
repertuaru zespołu, jednocześnie dodając, że jest to zdaje się
jedna z faworytek George'a Harrisona z tamtego okresu. Niewykluczone.
W nagrywaniu piosenki George grał aż w czterech partiach gitarowych
i z pewnością miał swój wkład w końcowy kształt piosenki. Nie
mogłem nigdzie znaleźć potwierdzenia samego Harrisona na ten
temat, ale z pewnością John nie kłamałby na tak błahy temat.
PAUL:
„John żył zawsze w biegu. Był żonaty, podczas gdy żadna z
moich piosenek nie zawierała tekstu 'łapać cie z innym facetem'.
Nie miałem nigdy takich problemów, miałem swoją sympatię ale
mogłem się umawiać z innymi dziewczynami. To był idealny otwarty
związek, więc nie miałem takich zmartwień jak John. Taka trochę
macho piosenka”.
John
był zazdrośnikiem i nigdy tego nie krył. Jego najpiękniejsza
piosenka o tym, 'Jealous Guy' miała powstać wiele lat później ale
w swoich piosenkach ten temat poruszał dużo wcześniej. Bo jak
inaczej rozumieć fragment z 'You can't Do That' z 1964 roku, gdzie
John grozi dziewczynie zerwaniem jeśli będzie rozmawiała z innym
mężczyzną (..caught talking to another man, he's gonna let her
down and leave her flat). W 'Run For Your Life” posuwa się do
mocniejszego stwierdzenia, że wolałby widzieć ją martwą niż
złapać ją z innym. Fanom zupełnie nie przeszkadzał seksistowski
tekst utworu i piosenka była uważana, za jedną z lepszych na
albumie. Pamiętajmy także, że John kilka lat później napisał
„Woman Is The Nigger Of The World”, jakże inne spojrzenie na
kobietę i jej świat, ale wiemy, że była już przy nim Yoko. W
wywiadach w 1980 roku, gdy powrócił do nagrywania płyt i na krótko
przed śmiercią John wiele razy wspominał, jak dawniej bardzo nie
znał życia kobiet. Opiekując się Seanem, gotując, robiąc
obiady, herbaty itd. myślał o czasach gdy był Beatlesem, czy nawet
mieszkając jeszcze z Mimi, gdzie zupełnie nie interesowała go
zwykła strona życia, jego proza jak pranie, gotowanie, odkurzanie,
prasowanie – wszędzie wokół siebie miał kobiety i … nauczył
się ich nie szanować a wykorzystywać je.
Piosenka
nagrana została stosunkowo szybko na pierwszej sesji do albumu
'Rubber Soul' – 12 października 1965 roku. Po kilku próbach
nagrali podkłady w pięciu podejściach. Następnie dograno
tamburyn, akustyczną i elektryczną gitarę oraz wokale. Całość
zamknięto w 4, 5 godziny. Piosenkę nigdy nie wykonywano na
koncertach ale wrócono do niej w … 1969 roku. 24 stycznia 1969
roku podczas sesji 'Get Back/Let It Be' na taśmie zachował się
30-sekundowy fragment, gdy John grając na gitarze akustycznej
zaczyna śpiewać pierwszy wers piosenki a reszta Beatlesów dołącza
do niego po chwili.
Well I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Or I won't know where I am
You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
Well you know that I'm a wicked guy
And I was born with a jealous mind
And I can't spend my whole life
Trying just to make you toe the line
You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
Let this be a sermon
I mean everything I've said
Baby, I'm determined
And I'd rather see you dead
You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Or you won't know where I am
You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz