Nagrana: 6 sierpnia -13 października 1980
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Jack Douglas
Wydana: 17 listopada 1980
Wytwórnia: Geffen
Długość: 45'05"
JOHN: wokal, chórki , elektryczne gitary , instrumenty klawiszowe
YOKO: wokal, chórki
Earl Slick, Hugh McCracken: elektryczne gitary
Tony Levin: gitara basowa
George Small: instrumenty klawiszowe
Michelle Simpson, Cassandra Wooten, Cheryl Mason Jacks, Eric Troyer: chórki
Howard Johnson, Grant Hungerford, John Parran, Seldon Powell, George 'Young' Opalisky, Roger Rosenberg, David Tofani, Ronald Tooley: trąbki, rogi
Matthew Cunningham: hammer dulcimer (cymbałki - instrument strunowy)
Andy Newmark: perkusja
Robert Greenridge, Arthur Jenkins: instr. perkusyjne
"(Just Like) Starting Over" (John Lennon) – 3:56
"Kiss Kiss Kiss" (Yoko Ono) – 2:41
"Cleanup Time" (John Lennon) – 2:58
"Give Me Something" (Yoko Ono) – 1:35
"I'm Losing You" (John Lennon) – 3:57
"I'm Moving On" (Yoko Ono) – 2:20
"Beautiful Boy (Darling Boy)" (John Lennon) – 4:02
"Watching the Wheels" (John Lennon) – 4:00
"Yes I'm Your Angel" (Yoko Ono) – 3:08
"Woman" (John Lennon) – 3:32
"Beautiful Boys" (Yoko Ono) – 2:55
"Dear Yoko" (John Lennon) – 2:34
"Every Man Has A Woman Who Loves Him" (Yoko Ono) – 4:02
"Hard Times Are Over" (Yoko Ono) – 3:20
"Help Me to Help Myself" (John Lennon)*
"Walking on Thin Ice" (Yoko Ono)*
Central Park Stroll (rozmowa)*
(*Utwory, które pojawiły się na reedycji z 2000 roku.)
J.Cott: Double Fantasy jest pierwszą rzeczą, jaką nagraliście od pięciu lat, i żeby
zacytować twoją piosenkę The
Ballad of John and Yoko: „It’s good to have the both of you back” (Dobrze mieć
was oboje z powrotem).
JOHN: Złudzenie, że
odciąłem się od społeczeństwa, jest śmieszne. Robiłem dokładnie to samo co
reszta z was, to znaczy, pracowałem od dziewiątej do piątej, piekąc chleb,
zmieniając pieluszki i zajmując się dzieckiem. Ludzie wciąż pytają: „Dlaczego
zapadłeś się pod ziemię, dlaczego się ukrywałeś?”. Ale ja się wcale nie
ukrywałem. Wybrałem się do Singapuru, Afryki Południowej, Hongkongu i na
Bermudy. Byłem wszędzie w całym cholernym wszechświecie i robiłem wszystko – a
przynajmniej tego rodzaju rzeczy, które mogą robić ludzie, których stać na
wyjazd do Singapuru – w tym także dość zwyczajne rzeczy… Na przykład chodziłem
do kina. Wiesz, ile o nas napisano w ciągu tych tak zwanych pięciu lat, kiedy
nie pojawialiśmy się w mediach? Całe tomy. Dostajemy wycinki prasowe z różnych
stron świata, więc mamy szeroki, całościowy obraz tego, jakie wrażenie robiliśmy
na opinii publicznej, nie tylko w biznesie rockowym, ale na skalę
ogólnoświatową. Zainteresowanie prasy Johnem i Yoko w czasie, kiedy przez pięć
lat rzekomo nic nie robili, było ogromne.
Watching The Wheels
JOHN: Nie chcę ponownie sprzedawać swojej duszy po to tylko, by mieć przebojową płytę. Odkryłem, że mogę bez tego żyć, że jestem bardziej szczęśliwy i dlatego nie będzie żadnych powrotów, żadnego udawania, że jestem kimś innym, kimś kim nie jestem. Nie czuję tych 40 lat. Czuje się jak dzieciak. Mam przed sobą wiele dobrych lat z Yoko i Seanem. A przynajmniej tak mi się wydaje... Mam nadzieję, że to co robię spodoba się dzieciakom (kids), ale tak naprawdę zwracam się do ludzi, którzy dorastali razem ze mną. Mówię do nich: "Oto ja, jak się macie ? Jak wygląda wasze życie ? Czy udało wam się przetrwać ? Prawda, że lata 70-te były okropne ? Rozumiecie ? no cóż, znowu jesteśmy razem, sprawmy by lata 80-te były wspaniałe, ponieważ wszystko zależy od nas samych"
J.Cott: Czy napisanie piosenek na
Double Fantasy przyszło ci
łatwiej?

wypłaca artyście
należność, a ten mówi: „Okej, wróć za rok”. No więc mija rok, posłaniec wraca i
mówi mu: „Król czeka na swój obraz”. Artysta mówi: „Chwileczkę”, i z miejsca
trzaska przy nim obraz, a potem oświadcza: „Gotowe”. A posłaniec na to: „Co to
ma być? Król zapłacił ci za to gówno 20 000
dolców, a ty
odpieprzasz obraz w pięć minut?”. Na co malarz odpowiada: „Jasne, ale
rozmyślałem nad nim przez dziesięć lat”. Nie było mowy, żebym napisał piosenki
na Double
Fantasy bez tych pięciu
lat.
Po ukazaniu się pierwszego singla z płyty, 'Starting Over' (24.10.1980):

Po ukazaniu się całego albumu (21.11.1980).

Zacząłem grać rock and roll, ponieważ absolutnie uwielbiałem tą muzykę. Dlatego właśnie nagrałem coś takiego jak 'Starting Over'. to taki żart, taki hoo-de-hoode-ho-ho... coś takiego jak Elvis. Wróciłem do korzeni. W dzieciństwie marzyłem o tym by być takim jak Elvis, robić własne rzeczy i mieć swoje miejsce w świetle reflektorów. Teraz chcę być ze swoim najlepszym przyjacielem - a moim najlepszym przyjacielem jest moja żona. Czego więcej mógłbym żądać?


![]() |
Posiadłość Lennonów w Cold Spring Harbor, zdjęcie z 1979 |
Plan zakładał, że Sean poleci z nianią na Bermudy, kiedy już Johna tam dopłynie, żeby ojciec i syn mogli spędzić razem dwa czy trzy tygodnie wakacji, pływając i żeglując. Yoko miała zostać pilnując interesów.



![]() |
Fairylands, Bermudy, dom wynajęty przez Johna w 1980. |


- Tak - powiedział John ze śmiechem - to jest gra. Gra serc, heart play, z naciskiem na ear (ucho) w środku wyrazu!
- Słyszałem, że przez ostatnie 5 czy 6 lat miałeś gitarę, która wisiała na ścianie nad twoim łóżkiem - powiedziałem - i że zdjąłeś ją dopiero niedawno, żeby zagrać na 'Double Fantasy'. To prawda ?
JOHN: Kupiłem tą piękna elektryczną gitarę mniej więcej w tym samym czasie, kiedy wróciłem do Yoko i urodziło nam się dziecko. To nie jest zwyczajna gitara, nie ma korpusu, tylko gryf i takie coś w kształcie rury, co wygląda jak sanki. Można wydłużać górę dla równowagi, w zależności od tego, czy siedzisz czy stoisz. Grałem na niej trochę, a potem powiesiłem na łóżkiem, ale zerkałem na nią od czasu do czasu
J.Cott:Wydaje mi się, że w piosence Yoko "Hard Times Are Over "
słychać coś, co brzmi jak zespół gospel śpiewający w tle głosu
Yoko.
JOHN: Bo tam rzeczywiście
śpiewa grupa gospel [The Benny Cummings Singers oraz The Kings Temple Choir].
Pięknie wypadli. Tuż przed nagraniem nagle wszyscy wzięli się za ręce i zaczęli
się modlić. Yoko naprawdę się popłakała, a ja też się wzruszyłem, bo to było coś
dla nas – czy to Jezus, czy Budda, dla nas to jest okej, każdy z nich będzie
dobry, naszym zdaniem obaj są w porządku. No więc byli tam, trzymali się przed
sesją za ręce i śpiewali: „Thank you, Jesus, thank you, Lord”, a ja się
wydzierałem: „Włączcie nagrywanie! Macie to?”. I to właśnie słyszysz, dokładnie
tak, jak było: „Thank you, Jesus, thank you, Lord”, a potem od razu przechodzą
do pieśni. Na zakończenie sesji podziękowali Bogu, podziękowali koproducentowi
Jackowi Douglasowi,
podziękowali nam za
propozycję współpracy, a my podziękowaliśmy im. Było to coś najbliższego
nabożeństwom gospel, co kiedykolwiek widziałem – Phil Spector nieraz mi o nich
mówił i zawsze chciałem pójść i przekonać się samemu, ale za bardzo się bałem. A
to było najbliższe z tego, co kiedykolwiek widziałem, i było naprawdę piękne. To
był pracowity dzień, bardzo stresujący – ciągłe wchodzenie do studia i
wychodzenie – i wszystkie dzieci były na miejscu, dzieciaki i jedzenie, i
herbatniki, i śpiewanie i „Chwalcie Pana”. Było cudownie. Umieszczenie chóru
gospel w tej piosence było najlepszym pomysłem z całej
sesji.
czyt dalej w : JOHN LENNON YOKO ONO - "Double Fantasy" - cz. 2![]() |
Sesja 'Double Fantasy' i specjala gitara Johna. |
WOMAN - singiel
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Moja przyjaciółka, największa miłośniczka Beatlesów, właśnie czyta ich historię. Zdjęcie chłopaków świątecznie- świetne :)
OdpowiedzUsuńTo fajnie, zakładam, że czyta książkę, zaproś ją tutaj, zamieszczam bardzo dużo zdjęć ilustrujących dane zdarzenie w ich Historii. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńCudowny tekst, rety, ilu rzeczy ja się dowiaduję z Twego blogu Rysiu.
OdpowiedzUsuń