TELEWIZYJNE WYSTĘPY THE BEATLES - cz. 3: 1963


Trzeci post z serii, która musiała się znaleźć na takim blogu. Kompendium wszystkich występów naszych ulubieńców w programach telewizyjnych. 
Po jego zakończeniu pojawi się oddzielny tekst, w którym umieszczę informację o wszystkich radiowych występach (pojawieniach się) zespołu, a więc nie tylko BBC, z których to pozostały nam na pamiątkę piękne wydawnictwa (Live At The BBC oraz On Air. Live At The BBC. Volume 2.) Wszystkie te posty znajdziecie w zakładce (serii) MIX. Jak zawsze trochę fotek i materiałów video, gdy udało mi się do nich dotrzeć.


 _______________________________________________________________________



1963





18 sierpnia 1963 - Alpha Studios w Birmingham. Program 'Lucky Stars (Summer Spin)'. The Beatles wykonują z playbacku dwie piosenki, obie z aktualnego singla: 'She Loves You' oraz (strona B) 'I'll Get You'. Emisja programu 24 sierpnia, po którym niestety nie pozostał żaden ślad.


  _______________________________________________________________________

22  sierpnia 1963 - W tym dniu Robert Freeman wykonuje zdjęcia zespołu, z których jedno trafi na okładkę albumu 'With The Beatles'. W studiu regionalnej telewizji Southern Beatlesi w programie 'Day By Day' mimują do piosenki 'She Loves You'. Program  zostanie wyemitowany tylko na terenie południowej Anglii jeszcze tego samego dnia i tradycyjnie nie został żaden audio -  wizualny ślad po tym wydarzeniu.

  _______________________________________________________________________


27  sierpnia 1963 - Pierwszy dzień zdjęć do 30-minutowego filmu dokumentarnego BBC 'The Mersey Sound' w reżyserii Dona Hawortha. W tym dniu zespół jest filmowany w pustej sali Little Theatre w Southport w czasie wykonywania trzech piosenek 'Twist and Shout', 'She Loves You' oraz'Love Me Do. Ujęcia te zostaną później wzbogacone o zdjęcia szalejącego tłumu, nakręconego dzień wcześniej w czasie koncertu zespołu w Southport Odeon. W innym przypadku trudno byłoby nakręcić tak zespół, by słyszeć jak śpiewa. Prawie Beatlemania!!! W ciągu następnych dni zostaną nakręcone wywiady z zespołem, ujęcia w plenerach (przeprawa przez Mersey). Cały film zostanie wyemitowany 9 października 1963 roku.  



1 września 1963 - Zespół nagrywa swój występ (playback) do programu Mike i Berniego Winterów 'Big Night Out', który zostanie wyemitowany 7 września przez ITV Network . The Beatles mimują trzy piosenki:  'From Me To You', 'She Loves you' oraz 'Twist and Shout'. W programie prócz Fab4 występują Billy Dainty, Patsy Ann Noble oraz Lionel Blair.


1 raz w 'Ready Steady Go!'
 
4 października 1963 - Debiut w programie 'Ready Steady Go!' ITC Network. Playback i trzy piosenki: 'Twist and Shout', 'I'll Get You' oraz 'She Loves You'. Same 'She Loves You' powtórzone zostaje w tym samym programie 4 listopada 1963, a cały występ z tego dnia pokazany zostanie jeszcze raz w czasie specjalnego programu 31 grudnia 1963, witającego 1964 rok. 


13 października 1963 - ATV i występ w na żywo w 'Val Parnell's Sunday Night at the London Palladium'. Beatlesi śpiewają 'From Me to You', 'I'll Get You', 'She Loves You' and Twist and Shout' Nie został żaden audio - wizualny ślad po tym wydarzeniu. Ten dzień i ten występ to oficjalny początek Beatlemanii. Na razie tylko na Wyspach.






18 października 1963 - Manchester i Granada Television i program 'Scene at 6:30'. Playback i 'She Loves You', najgorętszy tego rok przebój zespołu (choć dzień wcześniej zespół nagrał obies strony singla: 'I Want To Hold Your Hand' oraz  'This Boy'). 'She Loves You' to hymn młodzieży brytyjskiej 1963 roku i pierwszy europejski przebój zespołu. Program nagrywano rano a wyemitowano tego samego dnia po południu  i niestety brak po nim jakiegokolwiek śladu.


20 października 1963 - ABC Television Studios w Birmingham. Zespół śpiewa z playbacku w programie 'Thank Your Lucky Stars' trzy piosenki. 'All My Loving', 'Money (That's What I Want)' oraz 'She Loves You'. Zachowało się tylko wykonanie piosenki 'Money' (clip).

 
The Beatles w szwedzkiej TV
30 października 1963 pierwsze zagraniczne tour zespołu. Podczas swego występu w szwedzkim programie telewizyjnym 'Drop In' zespół nagrywa cztery numery: 'She Loves You', 'Twist and Shout', 'I Saw Her Standing There'oraz 'Long Tall Sally'. Program wyemitowano 3 listopada i zachował się w doskonałym stanie do dzisiaj. Szwedzi potrafią!

4 listopada 1963 - Przypuszczalnie drugi najpopularniejszy występ zespołu, obok tego w programie Eda Sullivana w lutym 1964 roku w Ameryce. Słynny Royal Variety Show przed rodziną królewską i arystokracją, podczas którego John - przed piosenką 'Twist and Shout' prosi bogaczy by tak jak inni na biedniejszych miejscach przyklaskiwali do rytmu... brzękając swoją biżuterią. Show emituje telewizja ATV 10 listopada. 

20 listopada 1963 -
The Beatles w czasie swojego jesiennego tour. Dwa dni przed ukazaniem się albumu "With The Beatles" 20 listopada Pathe News rejestruje 8-mio minutowy - w technikolorze!!! -  mini dokument pod tytułem 'The Beatles Come To Town'. Lokalizacja: kino ABC Ardwick w Manchesterze. Film pokazuje wykonanie dwóch piosenek: 'She Loves You' oraz 'Twist And Shout'. Filmik wyświetlany jest w kinie w Manchesterze przez tydzień od 22 grudnia.



25 listopada 1963 - Program 'Late Scene Extra' oraz 'Scene at 6:30'. Ponownie lubiana przez zespół Granada TV  w Manchesterze,która jak pamiętamy była pierwszą stacją telewizyjną, która sfilmowała i pokazała w TV zespół. 
Beatlesi mimują do swego nowego singla 'I Want To Hold Your Hand'  oraz udzielają wywiadu (wraz z komikiem Kene Doddem - dla 'Late Scene Extra' emitowanego dwa dni później). Drugą piosenką to oczywiście strona B singla, 'This Boy'. Także z playbacku na potrzeby programu 'Scene at 6:30' (emisja 20 grudnia 1963). Obie piosenki wraz z wywiadem pokazane są jeszcze raz w drugi dzień Świąt 26 grudnia w 'Scene at 6:30'. 

 

2 grudnia 1963 - ATV's Elstree Studio Centre w Borehamwood. Nagrywanie trzech piosenek 'This Boy', 'All My Loving' oraz aktualnego hitu (która piosenka The Beatles nim nie była?)  'I Wanna Hold Your Hand' na potrzeby szalenie popularnego komediowego show 'The Morecambe and Wise Show' . W programie Beatlesi dowcipkują, są królami sceny. Wspólnie z komikami wykonują starego musicalowego klasyka 'Moonlight Bay'. Co ciekawe, publiczność w kraju program obejrzy dopiero w kwietniu 1964 (18-teg0) oraz ponownie w lipcu 24-go.



 


7 grudnia 1963   - Koncert dla swojego Fan Clubu z Północy (Northern Area Fan Club) w rodzinnym Liverpoolu - jedyny w lokalnym kinie Odeon. Show nagrany zostanie wyemitowany przez BBC w ramach programu 'It's the Beatles'. Zespół wykonuje na żywo 'From Me to You', 'I Saw Her Standing There', 'All My Loving', 'Roll Over Beethoven', 'Boys', 'Till There Was You', 'She Loves You', 'This Boy', 'I Want to Hold Your Hand', 'Money (That's What I Want)' oraz  'Twist and Shout'. Na koniec jeszcze raz 'From Me To You', tym razem w wersji instrumentalnej. W tym samym dniu wszyscy Beatlesi biorą udział w programie BBC Juke Box Jury (jako oceniający inne piosenki i wykonawców - zdjęcie) - lokalizacja  Empire Theatre. 2500 fanów.





15 grudnia 1963 - Pracowity rok dobiega końca. Ostatni w tym roku występ TV. Dla programu 'Thank Your Lucky Stars'. Zespół wykonuje z playbacku  'All My Loving', 'Twist and Shout', 'She Loves You' oraz 'I Want to Hold You Hand'. Emisja programu 21 grudnia 1963. Do końca roku programy brytyjska publiczność będzie miała okazję oglądać zespół w powtarzanych reemisjach starszych programów. Tak więc Beatlesi nie znikną z ekranów w UK do końca 1963 roku. Nie znikną już NIGDY. Niebawem The Beatles w TV - 1964.



  _______________________________________________________________________

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
 Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
 HISTORY THE BEATLES

JOHN: "STAND BY ME". Ostatni występ.

Singiel, 1975
Strona B: 'Move Over Mr. L'
Album: "Rock'n'Roll"
Wydany: 10 marc 1975
Nagrana: 21-25 października 1974
Kompozycja: Ben E. King, Jerry Leiber, Mike Stoller
Wytwórnia: Apple
Producent: John Lennon, Phil Spector
Długość: 3:26

Obsada:
JOHN: wokal, gitara akustyczna
Jesse Ed Davis: gitara elektryczna
Peter Jameson: gitara elektryczna
Klaus Voormann: gitara basowa
Eddie Mottau: gitara akustyczna
Joseph Temperley, Frank Vicari: saksofon
Dennis Morouse: saksofon tenorowy

Ken Ascher: fortepian
Jim Keltner: perkusja
Arthur Jenkins: instrumenty perkusyjne




Dostępne na:
Rock'N'Roll
Power To The People - The Hits



John i Phil Spector
Dziewiąty w dyskografii. Singiel w Ameryce i UK na miejscu w trzeciej dziesiątce. Wydany naprędce by ratować słabo sprzedający się album, co rzeczywiście się udało. Przedostatni singiel wydany za życia Johna, następnym był 'Just Like Starting Over' w 1980 roku, na kilkanaście tygodni przed śmiercią Johna. 
Jedyna piosenka w dyskografii muzyka wydana na singlu i nie będąca jego autorstwa. Cover wielkiego przeboju Ben E. Kinga z 1961 roku, numeru 1 w Wielkiej Brytanii, numeru 4 w USA i 1 na listach przebojów rythm and bluesowych. Do dzisiaj najbardziej znana piosenka czarnoskórego artysty. W wersji Johna dużo niższe pozycje, druga dziesiątka list przebojów w USA i UK (nawet trzecia - 22), ale co ciekawe singiel Johna wylądował na szczycie zestawień piosenek w stylu... country.Poniżej wersja autorska Kinga.

Phil Spector nie musiał namawiać Johna do włączenia tej piosenki na album, jak to miało na przykład miejsce w przypadku piosenki "Just Because", której Beatles zupełnie nie znał i nie wiedział jak sobie z nią poradzić. Już na  sesjach  na początku 1969 roku (tzw. sesje: Let It Be / Get Back) zespół ją wykonywał w czasie wspólnego jammowania. Moim zdaniem zupełnie fajnie im to wychodziło, ale cóż, w przypadku mego ukochanego zespołu podoba mi się wszystko c0 nagrali,  wystarczy, że tylko rozpoznaję ich wokal. Ale jako całego zespołu. Nawet Ringa. Flaga The Beatles czyni cuda. John i Paul jeszcze raz razem zaśpiewali piosenkę w 1974 roku w czasie sesji studyjnej, w której dołączyli do nich Stevie Wonder, Jesse Ed Davis, Bobby Keys oraz Harry Nilsson. 

"Stand By Me" to dla mnie bezdyskusyjnie najlepszy numer z albumu 'Rock'N'Roll'. Pomimo, że wzorowany na oryginale John odciska w nim swoje piętno i dzisiaj wielu fanów słysząc ten utwór w jego wykonaniu przypuszcza, że to jego własna kompozycja. Do albumu oraz perypetii związanych z jego wydaniem (Spector nie chciał oddać nagranych z Johnem taśm) wrócę jeszcze na blogu. Przy okazji opisywanej solowej piosenki Johna opisuję w tym samym poście inne, ważne wydarzenie.



When the night has come
And the land is dark
And the moon is the only light we see
No I won't be afraid
No I won't be afraid
Just as long as you stand, stand by me

And darling, darling stand by me
Oh, now, now, stand by me
Stand by me, stand by me

If the sky that we look upon
Should tumble and fall
And the mountain should crumble to the sea
I won't cry, I won't cry
No I won't shed a tear
Just as long as you stand, stand by me

And darling, darling stand by me
Oh, stand by me
Stand by me, stand by me, stand by me

Whenever you're in trouble won't you stand by me
Oh, now, now, stand by me
Oh, stand by me, stand by me, stand by me

Darling, darling stand by me
Stand by me
Oh stand by me, stand by me, stand by me




OSTATNI KONCERT JOHNA 


 _____________________________



Piosenka "Stand By Me" połączona została już na zawsze z ostatnim, publicznym koncertem Johna Lennona, nazywanym często 'dziwnym koncertem'  Dziwny koncert bo przede wszystkim dziwna - jak na Lennona - publiczność. Śmietanka Nowego Jorku i amerykańskiego show-biznesu. Wyselekcjonowana tylko przez specjalne zaproszenia publiczność  - elitarna, najbardziej z możliwych  - wykonanie między innymi i tej piosenki przez Johna na żywo mogła oglądać w czasie show poświęconemu wielkiej postaci rozrywki (znanemu między innymi także z twardej postawy w negocjacjach) biznesmenowi, Sir Lew Grady'emu ("Salute to Sir Lew - The Master Showman"), który odbył się 18 kwietnia 1975 w Hotelu Waldorf Astoria w Nowym Jorku (transmisja tv - 13 czerwca 1975). Prócz wielu gwiazd kina jak Kirk Douglas czy Lauren Bacall (wdowa po Humphrey Bogarcie), ze znanych  muzyków, prócz Johna, wystąpił wtedy na scenie m.innymi Tom Jones. John spotkał tam także swego dawnego znajomego z czasów The Beatles, przyjaciela Ringo, aktora i komika Petera Sellersa. W czasie koncertu John ubrany w czerwony kombinezon w stylu popularnych wtedy New York Dolls, wykonał jeszcze 'Slippin' and Slidin' Little Richardsa oraz na zakończenie 'Imagine'.
Jak napisałem wyżej, to był ostatni raz kiedy John wystąpił przed publicznością. Dlaczego John wystąpił na koncercie zorganizowanemu w hołdzie człowiekowi, który (jego firma ATV) w 1969 roku zakupił nieelegancko - choć czy można mówić o tym w kontekście biznesu i samego jego podmiotu, łakomego kąska - prawa do ponad stu piosenek spółki Lennon - McCartney, i który z tego samego powodu pozwał go do sądu?  Po zakończeniu kariery  The Beatles oba liderzy zespołu zostali pozwani do sądu właśnie przez Grady'ego, który domagał się uznania  prawa także do ich piosenek. John nie zgodził się i odpowiedział podobnym pozwem.
Zaatakował także partner Johna. McCartney zrobił to samo, przy czym akurat on  wygrał przed sądem z Gradym, zaś proces Johna został wstrzymany. W w owym czasie Lennon powoli już wszystko "odpuszczał". Stabilizował swoje życie, pozostawiając Grady'emuł nadal prawa do wszystkich swoich piosenek. Solowych także. Muzyk wydawał się z tym pogodzony. Szczęśliwy z wreszcie układającego się życia prywatnego (upragniona wiza amerykańska, zejście się z Yoko, za kilka miesięcy urodzić miał się Sean) odpuścił wojowanie w sądach. Ale jakaś część buntu i przewrotnej natury u ex-Beatlesa nie zasnęła i dała o sobie znać w czasie koncertu. Dowodzi tego kilka ciekawych faktów. Muzykowi towarzyszył zespół, który w dokumentach imprezy widniał jako "John Lennon, Etc"(etcetera), ale na bębnie basowym zespołu widniał skrót prawdziwej nazwy zespołu BOMF - Brothers of Mother Fuckers. John mówił wszystkim, żeby bez problemu rozszyfrowywali wszystkim tą nazwę. Muzycy zespołu nosili na twarzach maski zaprojektowane przez znanego plastyka Ruby'ego Jacksona. W 8-mio osobowym zespole Johan grali miedzy innymi Mark Rivera (grał później z Billy Joelem jak i Ringo Starrem), czy młodziutki Vinny Appice (z Black Sabbath) Podwójne maski miały odzwierciedlać podwójne w grach biznesowych oblicza jubilata, o czym później wspomniał w wywiadzie. "To było moje sardoniczne odniesienie na temat moich uczuć do osoby Lew Grady'ego"

Na marginesie: w komedii Monty Pythona (Erica Idle'a), "The Ruttles", a poświęconej The Beatles, Lew Grady występuje jako Lord Greed (Skąpiec).
W czasie koncertu John przed finalnym wykonaniem ostatniej z trzech piosenek (dwie promowały jego nowy album) wykonał słynne "Imagine", które zadedykował  Grady'emu oraz swemu przyjacielowi Yoko (To Sir Lew and to my other friend, Yoko). Co ciekawe, wypowiedź tą usunięto z materiałów wyemitowanych w tv jak i wydanych na większości bootlegów..



Wspomniany Appice wspomina: "To był po prostu zdumiewający okres. Uczęszczałem wtedy do liceum i wszystko inne robiłem nocami. Noce spędzałem z Johnem Lennonem, a już następnego dnia siedziałem w szkole jakby nic się nie stało".  
Rivera wspominał zaś tamte wydarzenie i maski trochę inaczej. "Kazała nam je założyć Yoko, aby pokazać wszystkim na sali widzom dwulicowość amerykańskiego społeczeństwa. Dlatego wszyscy na twarzach mieliśmy mieć repliki swoich twarzy.





 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 

Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki

HISTORY of THE BEATLES 


THE BEATLES - Podróż w czasie - cz.5/5

 ___________________________________________________


 
Ostatnie dwa clipy z serii "Podróż w czasie". Tym razem cały zespół. Charyzma, niesamowita fotogeniczność. Z pewnością te cechy pomogły Wspaniałej Czwórce dostać się na Top Topów z dawnego, młodzieżowego zawołania Johna.


 







Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 

Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki

HISTORY of THE BEATLES 




PAUL MCCARTNEY - Podróż w czasie cz.3/5



********************

 

Przedostatni z clipów "Podróż w czasie". Wszystkie w sekcji: MIX

 







Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 

Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki

HISTORY of THE BEATLES