Już 16 września 2016 - TYLKO W KINACH!!!

...Tic tac, tic tac... zegar bije. Tylko w kinach, choć oczywiście później na DVD itd.  Jeszcze tylko półtora miesiąca do wydarzenia, o którym pisałem tutaj. 

The Beatles w nowych ujęciach,  nieznani, zremasterowani, podkolorowani. Poniżej oficjalne trailer filmu o zespole w trasie. Eight Day's A Week. Magia Wielkiej Czwórki wciąż żyje.

 Zespół który znasz, historię niekoniecznie.

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY THE BEATLES



"YELLOW SUBMARINE" - album

Wydany: 13 stycznia 1969 (USA), 17 stycznia 1969 (UK)
Wytwórnia: Apple / E.M.I. Recording
Indeks: PMC / PCS 7070 (UK)
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick

Nagrana: 26 maja 1966 - 11 lutego 1968 (The Beatles)
22-23 października 1968 (George Martin)
Projektant okładki: Heinz Edelmann
Tekst na okładce: Derek Taylor
Długość: 39:19




Pozycja na listach przebojów: 2 (UK), 2 (USA) - drugi album zespołu, który nie osiągnął szczytu list przebojów, co ciekawe pierwsze miejsca w obu krajach w tym czasie zajmował podwójny album zespołu, 'The Beatles', zwany także Białym Albumem, tym samym uniemożliwiając zdobycie pozycji nr 1 'staro-nowemu' wydawnictwu. Można oczywiście - o czym poniżej więcej - podkreślić, że nie był to stricte album zespołu, gdyż tylko pierwsza strona LP zajęta była przez piosenki The Beatles. Wejście na listy: 1 lutego 1969, na listach UK - 10 tygodni. 







  1. Yellow Submarine
  2. Only a Northern Song (George Harrison)
  3. All Together Now
  4. Hey Bulldog 
  5. It's All Too Much (George Harrison)
  6. All You Need Is Love  
  7.  "Pepperland" (G.Martin)
  8. "Sea of Time" (G.Martin)
  9. "Sea of Holes" (G.Martin)
  10. "Sea of Monsters" (G.Martin)
  11. "March of the Meanies" (G.Martin)
  12. "Pepperland Laid Waste" (G.Martin)
  13. "Yellow Submarine in Pepperland" (Lennon/McCartney, aranżacja George Martin)
wszystkie nie zaznaczone: kompozycja spółki Lennon / McCartney



PAUL: Pod koniec chcieli mieć scenę, w której się pojawiamy, mówiąc: Cześć, to my The Beatles. Mamy nadzieję, że film wam się podobał! Mieliśmy nakręcić to w styczniu 1968, co nie bardzo pasowało nam, ale skoro się w coś zaangażowaliśmy, musieliśmy coś dać od siebie. Chcieli od nas także nowych piosenek i dlatego nagraliśmy w Abbey Road 'Only A Northern Song'. Pamiętam, że wygłupiałem się grając na trąbce. Mój tata potrafił na niej grać. Ja nie umiałem, ale potrafiłem się wygłupiać i ta piosenka idealnie do tego pasowała. To żart.

Dziesiąty oficjalny album w dyskografii zespołu The Beatles. Pierwsza strona płyty to utwory zespołu wykorzystane w animowanym filmie "Yellow Submarine" z 1968 roku. Drugą stronę wypełniają kompozycje George Martina, nagrane przez jego orkiestrę, także pod jego dyrekcją. To pierwszy przypadek w historii zespołu, kiedy fani poznali niektóre utwory na ekranie kinowym, ale w postaci na krążku otrzymali je pół roku później. Wydanie ścieżki dźwiękowej średnich lotów zostało wstrzymane, aby nie dopuścić do sytuacji, w jakiej soundtrack rywalizowałby z zestawem nowych piosenek, które w bólach przecież wciąż nabierały kształtów na Abbey Road (Pepper).


Cztery nowe utwory plus dwa wydane wcześniej, singlowy i tytułowy z 1966 oraz 'All You Need Is Love' z 1967. Na płycie (oraz oczywiście także w filmie) początkowo miał się także znaleźć numer Johna Lennona “You Know My Name (Look Up the Number)”, ale ostatecznie został zastąpiony przez kompozycję Harrisona “It’s All Too Much.”
– Nie sądzisz, że wy wszyscy próbujecie świadomie tworzyć coś w rodzaju beatlesowskiego mitu? – spytałem. – Chyba robiliście to już przy okazji Sgt. Pepper, Yellow Submarine i Magical Mystery Tour.
– Tak, staliśmy się trochę pretensjonalni – przyznał John. – Jak wszyscy, przechodziliśmy trudny okres, ale teraz staramy się zachowywać bardziej naturalnie, a mniej jak, powiedzmy, „newspaper taxis”. Chcę przez to powiedzieć, że się zmieniamy. Nie wiem, co my robimy tak w ogóle, zwyczajnie piszę piosenki. Ja po prostu naprawdę lubię rock and rolla. No wiesz, te wszystkie płyty, które ci wcześniej puszczałem – John wskazał na stertę singli na podłodze – podobały mi się wtedy i podobają mi się teraz. Wciąż staram się kopiować Some Other Guy albo Be-Bop-A-Lula. Cokolwiek to jest. Chodzi o to brzmienie. (Yoko i John. Dni, których nigdy nie zapomnę - J.Cott)

Album Fab Four 'Yellow Submarine' co już wiemy, nie jest także dokładnym odzwierciedleniem muzyki z ekranu. W filmie wykorzystano np. utwór 'Eleanor Rigby', który to nie znalazł się na tym albumie, a dopiero w 1999 na 'Yellow Submarine - Songtrack', który zawierał wszystkie piosenki zespołu użyte w filmie, bez kompozycji Martina. Jak w przypadku każdego tutaj opisywanego albumu odsyłam do opisów każdej piosenki, gdzie znaleźć można wszystkie inne detale dotyczące autorstwa, aranżacji, muzyków czy instrumentów utworu. Lista utworów z filmu, która nie znalazła się na albumie to: 'Eleanor Rigby', fragment orkiestrowy z 'A Day In The Life', 'When I'm Sixty-Four', 'Nowhere Man', 'Lucy In The Sky with Diamonds', 'Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band', 'With A Little Help From My Friends', 'All You Need Is Love' oraz 'Baby You're A Rich Man'.




JOHN: Brodax usłyszał połowę treści 'Yellow Submarine' ode mnie. Pomysł na Hoovera - maszynę, która wsysa ludzi - był mój. Oni przychodzili do studia pogadać w stylu: 'Cześć John, stary draniu. Masz jakieś pomysły do filmu?' Ja to z siebie wyrzucałem, a oni wykorzystywali. To był trzeci film, jaki byliśmy winni United Artists. Brian tak to ustalił, my nie mieliśmy z tym nic wspólnego. 
Film podobał mi się od strony rysunkowej. Chcieli jeszcze jedną piosenkę, więc trzasnąłem 'Hey Bulldog'. Ta piosenka brzmi bardzo dobrze, choć nie ma żadnego znaczenia.


George Martin podłączył się zgrabnie kolejny raz pod sukces The Beatles, przy całym szacunku do jego wkładu w ten sukces. Pamiętamy, że wydawał już pod własnym nazwiskiem płyty z muzyką instrumentalną zespołu z własną aranżacją oraz Orkiestrą George'a Martina. Tym razem mimo, że można było spokojnie wypełnić płytę tylko piosenkami zespołu, George Martin przeforsował - przy zupełnie biernej postawie i zainteresowaniu zerowym Beatlesów (zresztą całym projektem) - umieszczenie i na płycie oraz w filmie własnych 'ilustracji' muzycznych, całkiem przeciętnych RAZEM NA PŁYCIE OBOK NAGRAŃ THE BEATLES. Co oczywiste, George w odróżnieniu od Beatlesów, miał pełne prawa autorskie do swoich kompozycji. Tantiemy musiały być olbrzymie. Wytwórnia mogła spokojnie zdecydować się na wydanie np. dwóch EP-k, ale Martin, nie będący przecież już pracownikiem EMI mógł użyć 'różnych' argumentów na firmie, by stało się jak się stało.  


Nagrań orkiestrowych dokonano w studiu Abbey Road w dniach 22 i 23 października, w czasie dwóch 3-4 godzinnych sesji. W nagraniu wzięła udział 41 osobowa orkiestra George'a. Martin w swoich kompozycjach świadomie nawiązał do twórczości swoich podopiecznych. "Sea of Time" zdaniem krytyków w sposób oczywisty nawiązuje do "Within You Without You" Harrisona z albumu 'Sgt. Pepper'. 



W kompozycji "Yellow Submarine in Pepperland" wplątany jest główny wątek muzyczny tytułowej piosenki (Martin uczciwie podpisał się tutaj tylko jako aranżer). Wykształcenie muzyczne pozwoliło producentowi Beatlesów czerpać także garściami z muzyki klasycznej (Bach, Stravinski). By być na sam koniec tych rozważań całkowicie uczciwym wobec Martina, trzeba podkreślić, że jego instrumentalne partie wzbogacają zdecydowanie obraz filmowy. W niektórych scenach po prostu nie pasują przeboje Fab Four, a jedynie muzyka ilustracyjna stricte filmowa.


GEORGE: 'Only A Norther Song' było żartem związanym z Liverpoolem, Świętym Miastem Północnej Anglii. Ponadto prawa do tej piosenki należały do Northern Songs Ltd., której nie jestem właścicielem, więc 'Nieważne co gram...bo to tylko Northern Song'











Yellow Submarine Songtrack

Nagrywana:  październik 1965 - czerwiec 1967
Wydana: 13 września 1999 
Indeks: 521 4811 - L.P
                 521 4812 - C.D,
                 421 4812 - DVD            
Producent: George Martin
Wytwórnia: Apple, Capitol, EMI
Długość: 45:38 
Wejście na listy w UK: 25 września 1999
Najwyższa pozycja (UK): 8, 5 tygodni na liście.


RINGO: Rzecz w tym, że ten film działa na mnie dzisiaj tak samo jak w pierwszym roku wyświetlania. Dzieciaki ciągle do mnie przychodzą i mówią: Dlaczego nie nacisnąłeś tego przycisku? Dzieciaki z całego świata są wściekłe na mnie za to, że nie nacisnąłem  wtedy tego cholernego guzika.

Album na nowo zremiksowany - po 30 latach od jego premiery -  z oryginalnych taśm -matek, inaczej niż w przypadku innych albumów zremasterowanych. Wydany także w postaci na DVD z dźwiękiem 5.1 Remiksu dokonał Robin Cobbin. Na użytek nowych już technologii, kina domowe, wydawnictwo w wersji Dolby Digital Surround 5.1 posiada fantastyczne remiksy oryginalnych nagrań, z pewnymi różnicami, jak np: w 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' wokal Paula posadzono centralnie, a nie jak w oryginale w jednym z kanałów, w 'All Together Now' oba wokale Paula i Johna, w oryginale w dwóch przeciwstawnych kanałach, tym razem ułożono centralnie. Także teraz po raz pierwszy słuchacz mógł usłyszeć w pełnej wersji stereo kwartet smyczkowy w 'Eleanor Rigby'. W owym czasie wszystkie cztery ścieżki zostały wykorzystane na nagranie kwartetu. Z wokalem Paula nie było już manewru, stąd utwór zmiksowano do wersji mono. George martin po prostu nie miał tylu możliwości technicznych co 30 lat później Cobbin.

  1. Yellow Submarine
  2. Hey Bulldog
  3. Eleanor Rigby
  4. Love You To
  5. All Together Now
  6. Lucy in the Sky With Diamonds
  7. Think For Yourself
  8. Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band
  9. With A Little Help from My Friends
  10. Baby You're A Rich Man  
  11. Only a Northern Song
  12. All You Need Is Love
  13. When I'm Sixty-four
  14. Nowhere Man
  15. It's All Too Much   








___________________

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES

 

05. STYCZEŃ 1969 - Znowu razem.


 
12 stycznia - w londyńskim kinie CineCenta (przy 169-171 Upper Richmond Road) premiera filmu 'Wonderwall' (z Jane Birkin w roli głównej, muzyka: George Harrison). Trójka Beatlesów wraca w poniedziałek do studia by nadal pracować nad projektem. Wydaje się, że nieobecność George'a im nie przeszkadza i nie rozmawiają o jego nieobecności, choć John sugeruje, że można przyjąć do zespołu Erica Claptona. Trzy następne dni wyglądają identycznie, muzycy ze sobą się kłócą, dogryzają sobie, grają, śpiewają, siedzą w kręgu. Obecna jest cały czas Yoko.


13 stycznia - amerykańska premiera albumu do animowanego filmu 'Yellow Submarine' (o albumie czytaj tutaj).
W tym samym dniu zespół w trzyosobowym składzie spotyka się w domu Ringo by przedyskutować obecną sytuację, związaną oczywiście z opuszczeniem sesji (zespołu) przez George'a. Spotkanie nie przyniosło żadnych owoców, zdegustowani muzycy wrócili do Twickenham Studio kontynuować prace. Ten dzień nagrań nie obfitował specjalnie w dokonania muzyczne. Większą cześć dnia w studiu brakowało także Johna. Istniejące zapisy to przede wszystkim rozmowy wszystkich w studiu.  Dokumentują one znakomicie nastroje panujące w tym czasie z grupie, zwłaszcza ponure nastroje Starra, Lennona i McCartney'a. Lennon konstatuje, że aktualna muzyka The Beatles, w porównaniu do odkrywczego w 1966 albumu 'Revolver', stała się stereotypowa. Dodaje także niepewnie, że całkiem możliwe, że najlepszym dla wszystkich rozwiązaniem byłoby nagrywanie solo, choć nie musi to oznaczać końca The Beatles. 
Paul jest bardziej optymistycznie nastawiony, podkreśla, że muszą się skupić i wykonywać swoją muzykę na miarę swoich aktualnych możliwości. Zastanawia się także na pozytywnym rozwiązaniu 'problemu Harrisona', sposobu jak nakłonić kolegę do gry wg. jego zaleceń.
Nieobecność w tym dniu George pozwoliła opracować własne, swobodniejsze partie gitarowe Johnowi - jakby nie było, drugiemu gitarzyście w zespole - w kompozycji Paula 'Get Back'. Ponieważ Paul umieścił bohatera piosenki Jo-Jo w Tucson w Arizonie, sola Lennon wzoruje na muzyce country.

Pełna lista nagrań dokonanych tego dnia:
Ob-La-Di, Ob-La-Da (dwie wersje)

Otis Sleep On (Arthur Conley)
Baby, Come Back (The Equals)
Build Me Up Buttercup (The Foundations; trzy wersje)
Dig A Pony (dwie wersje)
Get Back (pietnaście wersji)
On The Road Again (Canned Heat)




14 stycznia - dziewiąty dzień sesji 'Get back/Let it Be' w  Twickenham Film Studios, druga bez George'a, co uzmysłowiło wszystkim, że w trójkę zespół nie może funkcjonować. Pierwszą część dnia Paul pracuje solo z fortepianem. Po pojawieniu się Starra i Lennona muzycy grają stare kawałki rock and rollowe plus oryginalne swoje. Jedną z takich piosenek jest utwór 'Woman' napisany przez McCartney'a  i oddany duetowi Peter And Gordon w 1966. W tym dniu reżyser Michael Lindsay-Hogg pyta muzyków o przyszłość projektu,  czy nie rozważą pomysłu przeniesienia się do studia EMI i porzucenia pomysłu koncertu na żywo. Co ciekawe, Lennon stwierdza, że taka decyzja powinna zostać podjęta przez całą czwórkę zespołu, absolutnie koniecznie z Harrisonem, który przebywa aktualnie w Liverpoolu. Pod sam koniec dnia Paul pracuje ponownie sam nad 'Oh Darling!'
W tym samym dniu John i Yoko udzielaja słynnego wywiadu przedstawicielom  kanadyjskiej CBC-TV, znanego dzisiaj jak  Two Junkies interview (wywiad dwojga ćpunów).  Para opowiada o narkotykach, heroinie. Podczas wywiadu John robi się coraz bardziej nerwowy i niespokojny. W pewnym momencie prosi o wyłączenie mikrofonów. "Sorry, ale czuję się niespecjalnie". Po przerwie rozmowa jest dużo spokojniejsza, para mówi o muzyce, występach na żywo, swojej przyszłości, planach.
Pełna lista nagrań dokonanych w tym dniu:
    Martha My Dear
    San Francisco Bay Blues (Jesse Fuller)
    The Day I Went Back To School (McCartney)
    Lady Jane (The Rolling Stones; dwie wersje)
    Talking Blues (McCartney)
    Jazz Piano Song (McCartney-Starr)
    Woman (McCartney; trzy  wersje)
    Cocaine Blues (Johnny Cash)
    Flushed From The Bathroom Of Your Heart (Johnny Cash)
    On A Clear Day You Can See Forever (Burton Lane/Alan Jay Lerner)
    The Back Seat Of My Car (McCartney; dwie wersje)
    Hello, Dolly! (Louis Armstrong)
    Mean Mr Mustard (dwie wersje)
    Madman (Lennon; trzy  wersje)
    Watching Rainbows (Lennon; dwie wersje)
    Take This Hammer (Lonnie Donegan)
    Johnny B Goode (Chuck Berry; dwie wersje)
    Get Back
    You Know My Name (Look Up The Number)
    Oh! Darling (dwie wersje)
    Ob-La-Di, Ob-La-Da
    Oh Baby I Love You* (McCartney)
    Song Of Love* (McCartney)
    As Clear As A Bell* (McCartney)
    You Are Definitely Inclined Towards It* (Lennon)
    Don't Start Running* (Lennon)


* - domniemany tytuł, wersje - w tym przypadku można to rozumieć jako jedna próba, jedno wykonanie, kolejne mogły być takie same, podobne, różniące się improwizacjami muzyków.
 














15 stycznia - George wraca do Londynu,spotkanie wszystkich czterech Beatlesów po raz pierwszy od 10 stycznia, kiedy studio opuścił George, pierwsze w pełnym składzie zespołu. John i George godzą się. Geoge był świadom swej mocnej w danej chwili pozycji w zespole, dlatego wystosował pewne żądania. W czasie tego czterogodzinnego spotkania postawił sprawę jasno. Opuszcza zespół chyba, że wszyscy zrezygnują z pomysłu występu na żywo przed publicznością. Ponadto zasugerował w sposób stanowczy, że powinni opuścić Twickenham Film Studios i wrócić do  całkiem nowego, własnego już studia ich firmy Apple. Nie wykluczył uczestnictwa kamer i dalszego filmowania ich pracy, ale bez żadnego występu na żywo. Sesje mają być ukierunkowane na produkt finalny w postaci albumu płytowego a nie filmu.
GEORGE: Podjąłem taką decyzję, gdyż uznałem, że lepiej będzie jeśli znowu wrócimy do siebie i skończymy nagrywanie płyty. W Twickenham było bardzo zimno i nie panowała tam specjalnie miła atmosfera, dlatego zdecydowaliśmy przenieść do studia nagraniowego do Saville Row.

Spotkanie w czwórkę wg. wspomnień Beatlesów wygląda podobnie, choć Paul i Ringo wskazują lokalizację spotkania w domu Johna lub George'a.
PAUL: Po odejściu George'a mieliśmy spotkanie w domu Johna i jego pierwszą reakcją było: Weźmy Erica. Ja na to: Nie! Uważam, ze John na wpół żartował. Pomyśleliśmy: 'Nie,  chwilę. George odszedł i nie może tak być'. Tak nie będzie dobrze.
RINGO: Pojechaliśmy odwiedzić George'a w domu. Powiedzieliśmy, że go kochamy, sprawa została załatwiona i wrócił do zespołu.





16 stycznia - ostatni dzień sesji 'Get back/Let it Be' w  Twickenham Film Studios. Jest obecny także George, którego dzień wcześniej zapewniono, że jego piosenki znajdą się na albumie.

Prawdopodobnie dzień wczniej George wraca do Londynu, spotyka się z resztą zespołu i oznajmia im, że przygotowuje detale swojego odejścia z zespołu. Swój powrót do The Beatles uzależnia od zaprzestania rozmów na temat pomysłu powrotu do koncertowania. Oczywiście zgadza się na album pod warunkiem, że jego piosenki zostaną na nim zamieszczone (na albumie mają się znaleźć te nagrane już wcześniej i te wyrzucone). George chce jak najmniej czasu spędzać w studiu z The Beatles. W biografii Paula pióra Carlina czytamy, że powrót Harrisona do zespołu powitano z oczywistą ulgą i przy kojącej obecności klawiszowca Billy'ego Prestona pojawiła się seria całkiem nowych piosenek.

PAUL: Podczas 'Let It Be' działy się różne rzeczy -  George odchodził, bo uważał, że ktoś mu dyktuje, co ma robić (myślę, że właśnie dlatego odszedł). Wcześniej odszedł Ringo, ponieważ myślał, że już nie lubimy jego gry na perkusji. To akurat nie było tak trudne do załatwienia jak kwestia George'a. Ponadto John cały czas myślał, jak się wymigać z tego układu i chyba wszyscy już przeczuwaliśmy, że mury naszej świątyni zaczynają pękać.

17 stycznia - brytyjska premiera albumu 'Yellow Submarine'
18 stycznia -   Za oceanem album 'Yellow Submarine' wchodzi do Top30 listy Billboardu, ale w Anglii John odpala bombę. Zwierza się dziennikarzom o kłopotach finansowych Apple, grożących zamknięciem firmy.
JOHN: Nie mamy nawet połowy tych pieniędzy, o których posiadanie jesteśmy posądzani.  Mamy tyle, aby żyć, ale nie na tyle, by pozwolić na to, by dalej Apple funkcjonowało. Zaczęliśmy z mnóstwem pomysłów, które zamierzaliśmy wprowadzić w życie. Teoretycznie chcieliśmy otoczyć parasolem ochronnym różne dziedziny działalności artystycznej Ale tak jak wcześniej, jedno czy dwa projekty Beatlesów nie wypaliły,  to również, bo nie mieliśmy żadnego doświadczenia. Od początku były to gruszki na wierzbie. Wszystko robiliśmy źle - ja i Paul polecieliśmy do Nowego Jorku i mówiliśmy: 'Zrobimy to, zrobimy tamto... Teraz rozumiemy, że wcześniej trzeba było przeprowadzić kalkulację. Musimy zrobić porządki i wielu ludzi pożegna się z pracą... Jeśli tak dalej pójdzie, za pół roku wszyscy pójdziemy z torbami...
   John oczywiście przesadza, jak to on i ta jego apokaliptyczna wizja była nieco przesadzona. Ale cale to zdarzenie zapoczątkowało proces "poszukiwania człowieka, który zrobi z tym porządek". 
PAUL: Weźcie jasne światła, tak żeby wszystko było widać, zamiast nastrojowego oświetlenia, no coś w tym rodzaju. Jak tu wszystko to mamy, to właściwie nie potrzeba nam scenografii. Naprawdę (Paul wskazuje na Ringa) to wszystko powinno być o nim i jego bębnach, bo to naprawdę wygląda wspaniale, gdy on tam tak pięknie siedzi. A potem John ze swoją gitarą i wzmacniaczem, jak też tam siedzi, faktycznie pokazujący wszystko w tej chwili. Scenerię będą tworzyć po prostu wszystkie inne rzeczy dookoła, jak rusztowania czy pozostałe kamery...

MICHAEL LINDSAY-HOGG wspomina: To było okropne i frustrujące doświadczenie. Nie chodziło o to, że nie lubiłem The Beatles. Lubię ich. po prostu, gdy robiliśmy film, każdego dnia któregoś z nich chciało się znienawidzić. 


I nic dziwnego. Reżyser prócz kłótni muzyków, dąsów, min, musiał być świadkiem takich dialogów:
John:  Bognor Regis to tartan przykrywający Yorkshire. Rutland to najmniejsze hrabstwo. Scarborough to uczelniany szalik, a jednak laska nie do końca, królowa Sheba miała fałszywy biust.
Ringo: Nie wiedziałem o tym.
John: Nie wiedziałeś o tym? Nie było cię tam wtedy. Kleopatra była fabrykantką dywanów.  
Ringo: Nie wiedziałem o tym.
John: John Lennon...

Ringo: ... był patriotą

John: Nie wiedziałem o tym. 




    ____________________________________________________
     Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
    Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
    HISTORY THE BEATLES